کار آموز برق و آینده شغلی

کار آموز برق

تاریخ انتشار

19 فروردین 1402

تعداد مشاهده

221 نفر

کار آموز برق و آینده شغلی

کار آموز برق و نقش دوره کارآموزی در موفقیت و اشتغال دانشجویان برق

امروزه در بیشتر رشته ‌های دانشگاهی دوره ‌هایی عملی برای دانشجویان و با عنوان دوره کارآموزی تعریف می‌ شود. دانشجویان اکثر رشته ها در مقطع کارشناسی ملزم به گذراندن دوره و  واحد کارآموزی هستند. دوره‌‌ های کارآموزی معمولا به‌ عنوان دروس ترم تابستان ارائه می‌ شوند و دانشجو باید تعداد ساعت مشخصی را به عنوان کارآموز در یکی از شرکت ‌ها و یا سازمان های مورد تایید دانشگاه مشغول به کار شود.

متاسفانه از آنجا که این دوره‌‌ های کارآموزی به صورت دروسی نیم واحدی ارائه می ‌شوند و روی معدل کلی دانشجویان تاثیر چندانی ندارد، به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی ‌گیرد.

در حالیکه شاید این دوره ‌ها از تمام واحد های تئوری که در دانشگاه ارائه و توسط دانشجو گذرانده می‌ شود اهمیت بیشتری داشته ‌باشد. دوره‌ های کارآموزی در واقع پلی میان دانشگاه ورود به بازار کار رشته برق است و به همین دلیل دانشجو باید بیشترین اهمیت را برای این دوره ‌ها قائل ‌شود، زیرا با یادگیری مهارت های مورد نیاز می تواند به کسب درآمد در آینده منجر شود.

 

 برای دریافت بسته پایه کسب و کار بدون صفر ریال سرمایه فرم زیر را پر کنید 

 

1-اهمیت دوره کارآموزی برای رشته برق

دوره کارآموزی در برخی رشته‌ ها مانند رشته برق اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا تمام آنچه که در دانشگاه تدریس می ‌شود به این منظور است که دانشجو بتواند در عمل هم از آن ها استفاده‌ کند. به همین دلیل است که کار آموز برق باید تمام تلاشش را در این دوره‌ ها به کار بگیرد تا بتواند آموزش ‌های تئوری را به صورت عملی نیز اجرا کند و در این خصوص تجربه کسب کند.

دوره ‌‌های کارآموزی معمولا به صورت دوره ‌هایی کوتاه مدت بین یک ماه تا ۴۰ روز برگزار می ‌شوند.

کار آموز در محیطی عملی می ‌تواند به میزان کارآمد بودن دانسته‌ های خود پی ببرد و آن را محک ‌بزند، همچنین کار را در یک محیط صنعتی تجربه کند.

مهم نیست دانشجو از نظر تئوری و درس ‌های دانشگاهی تا چه میزان قوی ‌است بلکه آنچه که مهم است، این است که دانشجو تا چه میزان می ‌تواند از دانسته ‌های آکادمیک خود در صنعت استفاده‌ کند.

به همین دلیل کار آموز برق نباید با خود تصور کند که چون در دانشگاه یکی از دانشجویان برتر رشته است، دیگر نیازی به این دوره‌ های کار آموزی ندارد و تمام چیزهایی که به آن نیاز است را می ‌داند و دوره کارآموزی اهمیت خاصی ندارد.

همچنین کار آموز برق نباید با خود تصور کند که چون برای قبول شدن در آزمون دروس تئوری چندان موفق نبوده است، پس نمی ‌تواند به کارآموز خوبی تبدیل شود. هر دانشجویی که به عنوان کار آموز برق مشغول به کار می ‌شود باید بداند که چیز های بسیار زیادی برای یادگیری وجود دارد و آنچه که در این دوره یاد می‌ گیرد تاثیر کاملا مستقیمی روی آینده شغلی او دارد.

2-کار آموز برق و بازار کار

همان طور که پیش تر اشاره‌ کردیم، کار آموز برق نباید دوره کارآموزی را صرفا به عنوان یکی از واحد های دانشگاهی در نظر بگیرد و صرفا به دنبال کسب نمره بالا در این واحد درسی باشد بلکه کار آموز برق، باید دوره کارآموزی را به گونه ای ببیند که قرار است او را برای آینده و بازار کار آماده کند. زیرا دوره کارآموزی او را از یک محیط آکادمیک و دانشگاهی وارد محیط بازار کار می کند.

اگر بخواهیم به صورت ساده اهمیت دوره کارآموزی دانشجویان برق و شانس شاغل ‌شدن در آینده را بیان‌ کنیم، مثال زیر را بیان می‌ کنیم:

تصور کنید به سن قانونی رسیده ‌اید و می‌ خواهید گواهینامه رانندگی دریافت کنید. به آموزشگاه ‌های رانندگی مراجعه می ‌کنید و پس از ثبت نام در کلاس ‌های مقدماتی شرکت می ‌کنید. پس از اتمام کلاس ‌ها باید امتحان آیین نامه بدهید. پس از قبولی در امتحان آیین نامه باید در امتحان عملی نیز قبول شوید تا گواهینامه شما صادر شود. در تمامی آموزشگاه‌ های رانندگی پس از اتمام کلاس‌ های تئوری، کلاس‌ هایی عملی با یک مربی مشخص برای شما ترتیب داده می ‌شود. در طول این کلاس‌ های عملی، مربی تمام نکاتی که در زمان رانندگی باید به آن ها توجه کنید را به شما آموزش م ی‌دهد و پس از پایان این کلاس ‌ها شما می ‌توانید در امتحان اصلی شرکت‌ کنید. حال تصور کنید در این کلاس ‌های عملی حاضر نشوید و پس از پایان کلاس ‌های تئوری مستقیما بخواهید امتحان نهایی را پشت سر  بگذارید. قطعا شانس شما برای قبولی در این آزمون و اخذ گواهینامه بسیار پایین خواهد بود.

دوره کار آموزی نیز به همین شکل است. دانشجو هر چقدر هم که از لحاظ تئوری قوی باشد، اگر نتواند به صورت عملی کاری انجام‌ دهد، شانسی برای یافتن شغل مورد نظر و مرتبط با رشته تحصیلی خود را نخواهد داشت.

کار آموز برق باید به این نکته توجه داشته‌ باشد که اگر از این فرصت طلایی و رایگانی که در اختیارش قرار گرفته به خوبی استفاده نکند، ممکن است در آینده دیگر این گونه فرصتی در اختیارش قرار نگیرد و حتی شاید مجبور شود برای یادگیری فنون اولیه پولی را هم به صاحب ‌کار پرداخت ‌کند تا حرفه مورد نظر را یاد بگیرد.

حال که از اهمیت دوره کارآموزی برای مهارت آموزی و افزایش شانس یافتن شغل در آینده صحبت ‌کردیم، بیایید به این موضوع بپردازیم که کار آموز برق در طول دوره کار آموزی باید چه اهدافی را دنبال‌کند یا به بیان دیگر اهداف دوره کار آموزی چه موارد هستند؟

3-اهداف دوره کارآموزی

به صورت کلی اهداف برگزاری دوره کار آموزی برای یک کار آموز برق موارد زیر است و کار آموز در طول دوره باید به دنبال کسب این اهداف باشد:

  • آشنایی دانشجو با نحوه انجام عملی کار های حوزه برق و پی بردن به این موضوع که دانسته‌ های دانشجو تا چه میزان در انجام این امور موثر است.
  • آشنا شدن کار آموز برق با مسائل و مشکلاتی که در محیط کارگاه و بین کارگران ممکن است به وجود بیاید و نحوه رفع و رجوع‌کردن این مشکلات
  • ایجاد فرصتی مناسب برای کار آموز برق تا بتواند خلاقیت‌ های خود را به نمایش بگذارد و اگر برای اجرای بهتر امور ایده ‌هایی دارد، آن را با صاحبان کار در میان بگذارد.
  • برقراری ارتباط میان استاد و دانشجو در طول دوره کار آموزی و رفع سوالات و ابهاماتی که ممکن است در طول دوره برای کار آموز برق ایجاد شود.

با حضور در دوره کارآموزی، دانشجوی برق متوجه خواهد شد که محیط صنعتی و کارگاهی پیچیدگی‌ های بسیار زیادی دارد که شاید در هیچ مدرسه و دانشگاهی آن را نمی ‌‌توان تدریس کرد و تنها با حضور در همین دوره‌ های کار آموزی است که دانشجو می ‌تواند خود را برای  ورود به بازار کار آماده کند.

4-تفاوت دوره کارآموزی با یک کارگاه یا محیط صنعتی

اداره یک کارگاه و محیط صنعتی فعال در حوزه برق نیاز به تجربه و مهارت بسیار زیادی دارد و تنها با اتکا به آموزش‌ های آکادمیک نمی‌ توان یک محیط صنعتی را اداره نمود.

هنگامی که به عنوان کار آموز برق وارد یک محیط صنعتی می‌ شوید، متوجه خواهید شد که پروژه ‌هایی که در چنین محیط ‌های انجام می ‌شود بسیار متفاوت از پروژه ‌هایی است که در محیط دانشگاه انجام می ‌شود. در یک محیط دانشگاهی، شما می ‌توانید هر ساعتی از روز که احساس راحتی می ‌کنید، وسایل خود را برداشته و در محیطی که دوست دارید بنشینید و پروژه را انجام دهید. در محیط دانشگاهی معمولا دانشجو تنها باید به استاد خود پاسخگو باشد و حتی اگر اشتباهی هم کرده ‌باشد، استاد از او نه تنها انتقادی نخواهد کرد بلکه با راهنمایی‌ هایش به پیشرفت شاگرد خود کمک می‌ کند. اما در یک  محیط صنعتی خبری از این فضای لطیف و آرام نیست.

تمامی پروژه ‌ها باید مطابق زمان بندی ‌های از پیش تعیین شده انجام ‌شود، فرد باید به موقع در محیط کار حاضر شود، در طول انجام پروژه مرتبا گزارشاتی را به کارفرما ارسال‌ کند و در پایان زمان مقرر شده پروژه ‌ای بی عیب و نقص را تحویل‌ دهد و اگر قادر به انجام این کار نباشد، جرایمی برای او در نظر گرفته می ‌شود. در کنار این مسائل باید تنش ‌های کاری روزانه ‌ای که ممکن است در یک محیط صنعتی ایجاد شود را نیز در نظر بگیریم.

تنها موقعیتی که دانشجو می ‌تواند این مسائل را از نزدیک ببیند و با آن آشنا شود، دوره کارآموزی است. یک کار آموز برق اگرچه در طول دوره کارآموزی فشار زیادی را متحمل نمی‌ شود اما می ‌تواند از نزدیک مشکلات یک محیط کاری را مشاهده‌ کند و خود را برای حضور در چنین شرایطی بیش از پیش آماده نماید.

 

 خوب است بخوانید :

5- کار آموز برق و کار آفرینی

اگر شما نیز جزو آن دسته از دانشجویان رشته برق هستید که قصد دارید در آینده کار و تجارت مخصوص به خود را ایجاد کنید، دوره کار آموزی یک فرصت عالی محسوب می ‌شود. گاهی اوقات ممکن است فرد ایده‌ های خوبی برای راه انداختن یک کسب و کار نوآورانه در ذهن داشته ‌باشد اما به دلیل نداشتن تجربه کافی نداند که باید چگونه این ایده را عملی کند. با حضور در دوره کار آموزی، فرد می ‌تواند تمامی جزئیات و باید ها و نباید های راه ‌اندازی یک محیط کارگاهی و صنعتی را دریابد و با یادگیری از آن ها یک محیط خوب برای راه ‌اندازی کسب و کار برقی خود ایجاد کند.

سخن پایانی

دوره کار آموزی یکی از مهم ‌ترین دوره‌ هایی است که هر فرد پیش از وارد شدن به بازار کار باید پشت سر بگذارد. دوره کار آموزی برای کار آموز برق مانند پلی است که او را آماده حرکت از محیط آکادمیک و دانشگاهی به بازار کار و محیط صنعتی یا کارگاهی می ‌کند. دوره کار آموزی در موفقیت‌ های آینده فرد و میزان پیشرفت او تاثیر بسیار زیادی دارد. در این متن تلاش‌ کردیم تا رابطه میان دوره کار آموزی و شانس موفقیت در بازار کار را به زبانی ساده توضیح دهیم و بیان‌ کنیم که چرا دوره کار آموزی تاثیری مستقیم در موفقیت شغلی دارد.

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!