مشاغل دانشجویی رشته برق و خدمات برقی دانشجویی پر سود

مشاغل دانشجویی رشته برق و خدمات برقی دانشجویی پر سود

تاریخ انتشار

8 اسفند 1401

تعداد مشاهده

232 نفر

مشاغل دانشجویی رشته برق و خدمات برقی دانشجویی پر سود

تحصیل در دانشگاه همواره باعث ایجاد هزینه‌ هایی می‌ شود که با توجه به نوع دانشگاه، محل تحصیل و رشته تحصیلی می‌ تواند متغیر باشد. زمانی که فرد از یک دانش‌آموز به یک دانشجو تبدیل می شود نوعی حس استقلال طلبی در فرد به وجود می آید. و او درصدد آن است تا بتواند کمی مستقل تر نسبت به گذشته عمل کند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با مشاغل دانشجویی رشته برق آشنا کنیم.

بسیاری از دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه به دنبال این موضوع هستند که مخارج خود را از دوش خانواده بردارند . تا آنجا که برایشان مقدور است از لحاظ مالی مستقل شوند.

با ورود به دانشگاه هزینه‌ های مختلفی برای دانشجو ایجاد می ‌شود. با توجه به رشته تحصیلی و میزان دروس عملی و آزمایشگاهی که در طول تحصیل باید گذرانده ‌شود این هزینه ‌ها می‌ تواند متغیر باشد. حال اگر دانشجویی غیر بومی باشد و برای تحصیل به شهر دیگری سفر کرده‌ باشد. هزینه ‌های دیگری مثل هزینه خوابگاه، هزینه غذا، هزینه رفت و آمد و دیگر هزینه ‌های جانبی به هزینه تحصیل او اضافه می‌شود.

 

برای دریافت بسته راه اندازی کسب و کار برقی با صفر ریال سرمایه، اطلاعات خود را وارد کنید

 

این موارد باعث می‌ شود که دانشجو در زمان تحصیل نیاز به یک منبع درآمد داشته ‌باشد. تا بتواند به خوبی از عهده خرج و مخارج خویش بر بیاید. به همین دلیل امروزه بسیاری از دانشجویان در کنار تحصیل یک شغل نیمه وقت دارند و با استفاده از آن هزینه‌ های تحصیل خود را می‌ پردازند.

بسیاری از دانشجویان با توجه به رشته تحصیلی خود و با توجه به شرایط محیطی ناچارند به مشاغلی مشغول شوند که تناسب چندانی با رشته تحصیلی آن‌ها ندارد. اما در مقابل برخی رشته ‌های تحصیلی وجود دارند که حتی فرد در زمان تحصیل و دوران دانشجویی می ‌تواند با استفاده از آن درآمد زایی داشته باشد. یکی از رشته ‌های تحصیلی که دانشجو می‌ تواند درآمد خوبی از آن کسب کند رشته مهندسی برق است.

رشته مهندسی برق از جمله رشته‌ هایی است که دانشجوی در حال تحصیل می‌ تواند به شیوه‌ های مختلفی از آن درآمد کسب کند و مشاغل دانشجویی رشته برق را تجربه نماید. در این نوشته قصد داریم چندین شغل خدماتی که دانشجویان مهندسی برق می‌ توانند از آن درآمد زایی داشته باشند را معرفی‌ کنیم و در حقیقت به مهم ترین مشاغل دانشجویی رشته برق بپردازیم.

مشاغل خدماتی برای دانشجویان برق

کسانی ‌که در رشته برق تحصیل می‌ کنند از همان ابتدای شروع تحصیل می ‌توانند با ارائه خدمات دانشجویی و مشاغل دانشجویی رشته برق درآمد کسب نمایند. از جمله این مشاغل خدماتی می ‌توان به موارد زیر اشاره‌ کرد:

ترجمه تخصصی

 دانشجویان رشته مهندسی برق که با زبان انگلیسی آشنایی ‌دارند برای درآمد زایی می ‌توانند خدمات مربوط به ترجمه تخصصی را ارائه ‌دهند. رشته برق یکی از رشته‌ های وسیع است که با سرعت زیادی در حال گسترش است و روزانه مقالات تخصصی زیادی در حوزه برق منتشر می ‌شود. بسیاری از اساتید این مقالات را به عنوان تحقیق و مطالعه دانشجویی در اختیار دانشجو قرار می ‌دهند و از او می‌ خواهند که این مقاله را ترجمه ‌کند و سپس نتایج آن را به استاد گزارش‌ دهند.

حال دانشجویانی که تسلط چندانی روی زبان انگلیسی ندارند مجبور هستند که برای ترجمه به افرادی مراجعه‌کنند که توانایی ترجمه کردن این مقالات را دارند. برای ترجمه تخصصی مقالات برق علاوه بر آشنایی با زبان انگلیسی نیاز است که با اصطلاحات تخصصی رشته برق آشنایی وجود داشته باشد. از همین رو این مقالات تخصصی را کسانی می ‌توانند به خوبی ترجمه ‌کنند که علاوه بر تسلط بر زبان انگلیسی با رشته برق و اصطلاحات تخصصی آن آشنایی داشته‌ باشند.

 

اگر شما دانشجوی رشته برق هستید و با زبان انگلیسی آشنایی دارید می ‌توانید روی ارائه خدمات ترجمه تخصصی حساب باز کنید و در دوران دانشجویی خود می ‌توانید درآمد خوبی از این مسیر به دست بیاورید.

 

حل ‌تمرین

 بسیاری از دروس رشته برق دروسی تخصصی محسوب می شوند و برای تسلط دانشجو نیاز است که تمرینات و مسائل زیادی حل ‌شود. از آنجا که مدت زمان برگزاری کلاس محدود است و استاد دروس تخصصی ناچار است بیشتر وقت کلاس را صرف تدریس مفاهیم پایه آن درس‌ کند، زمان زیادی برای حل مسائل گوناگون یک مبحث  خاص در اختیار استاد نیست، در نتیجه ممکن است قدرت رویارویی دانشجو با مسائل مختلف و توانایی تحلیل مسئله توسط دانشجو پایین بیاید.

به همین دلیل بسیاری از اساتید دروس تخصصی در کنار کلاس اصلی یک کلاس به عنوان حل‌ التمرین ایجاد می ‌کنند و یکی از دانشجویان ( معمولا دانشجویان ترم بالایی ) که قبلا این درس را با نمره خوبی پشت سر گذاشته و همچنین استاد به توانایی ‌های او اعتماد دارد، مسئولیت برگزاری این کلاس را بر عهده می ‌گیرد.

 برگزاری کلاس حل تمرین

برگزاری کلاس حل تمرین از دو منظر برای دانشجو مفید است. از یک طرف برگزاری کلاس حل التمرین در رزومه تحصیلی دانشجو ثبت می‌ شود و یک امتیاز مثبت در کارنامه تحصیلی دانشجو است و از طرف دیگر با برگزاری کلاس حل التمرین مبلغی ( هر چند اندک ) توسط دانشگاه یا استاد مربوطه به دانشجو پرداخت خواهد شد. همچنین با برگزاری کلاس حل‌ التمرین، دانشجو می‌ تواند میزان تسلط و دانش خود در یک در خاص را به چالش بکشد.

اگر شما جزو دانشجویانی هستید که احساس می ‌کنید روی برخی از دروس تخصصی تسلط خوبی دارید و توانایی این را دارید که مسائل مختلف آن درس را به دیگران آموزش ‌دهید، برگزاری کلاس ‌های حل ‌تمرین گزینه خوبی برای شما محسوب می‌ شود. هم منبع درآمد محسوب می ‌شود، هم میزان توانایی خود را به چالش می‌ کشید و هم به عنوان امتیازی مثبت در کارنامه تحصیلی شما ثبت می‌ شود. بدین ترتیب شما به کسب تجربه در مشاغل دانشجویی رشته برق پرداخته ‌اید.

کلاس کنکور

 یکی از رایج ‌ترین و پردرآمد ترین راه‌ های کسب درآمد که دانشجویان برق می ‌توانند از آن استفاده کنند، برگزاری کلاس کنکور است. چه دانشجویان دوره کارشناسی و چه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد می ‌توانند با برگزاری کلاس کنکور درآمد خوبی به دست بیاورند. رقابتی ‌شدن کنکور باعث می‌ شود دانش ‌آموزان در کلاس‌ های مختلفی شرکت کنند و با آمادگی هر چه بیشتر سر جلسه کنکور حاضر شوند. برای کنکور دوره کارشناسی و با توجه به دروسی که دانشجویان در رشته برق می‌ خوانند، دانشجویان توانایی این را دارند که کلاس‌ های ریاضی و فیزیک را برای کنکوری ‌ها برگزار کنند و در این شغل از مشاغل دانشجویی رشته برق به موفقیت دست یابند.

همچنین دانشجویانی که در مقطع ارشد تحصیل می‌کنند می‌توانند برای دانشجویان دوره کارشناسی کلاس کنکور برگزار کنند و با توجه به توانایی‌ هایی که دارند می ‌توانند دروس مختلفی را ( دروس دوره کارشناسی ) را تدریس کنند.

 

برگزاری کلاس خصوصی

 رشته برق یکی از رشته‌ های مادر محسوب می ‌شود. بدین معنا که علاوه بر رشته‌ ها و گرایش‌ های تخصصی برق، دانشجویانی که در دیگر رشته ‌ها مثل مکانیک و شیمی تحصیل می‌ کنند، کم و بیش با دروس تخصصی رشته برق سر و کار دارند و در طول دوره تحصیل چندین واحد تئوری و عملی مربوط به رشته برق را پشت سر می‌ گذارند.

گاهی اوقات پیش می ‌آید که دانشجویان رشته‌ های دیگر که باید دروس مربوط به برق را بگذرانند، هیچ درکی از این واحدها ندارند و در آزمون این درس‌ها با چالش روبرو می ‌شوند. از آنجا که این دروس به اندازه دروس رشته برق تخصصی نیستند، فرصت بسیار خوبی است که دانشجویان برق می ‌توانند از آن استفاده‌کنند و با برگزاری کلاس خصوصی هم مشکل این دانشجویان را بر طرف ‌کنند و هم منبع درآمدی برای خود ایجاد کنند.

علاوه بر برگزاری کلاس خصوصی برای دانشجویان دیگر رشته‌ ها، دانشجویانی که تسلط خوبی روی دروس تخصصی دارند و قدرت تحلیل بالایی روی مسائل مختلف دارند، می‌ توانند برای دانشجویان ضعیف رشته خود کلاس خصوصی برگزار کنند و دروس تخصصی رشته خود را آموزش‌ دهند و به این طریق نیز یک منبع درآمد دیگر برای خود ایجاد کنند و به یکی دیگر از مشاغل دانشجویی رشته برق دست پیدا کنند.

 

انجام پروژه

یکی از مشاغل دانشجویی رشته برق انجام پروژه است. همانطور که می دانید رشته مهندسی برق از جمله رشته ‌هایی است که دانشجو به تعداد دفعات زیادی باید پروژه ‌های مختلفی را آماده‌ کند. و به استاد خود تحویل‌ دهد. از پروژه ‌های طراحی مدار و تحلیل شبکه گرفته تا پروژه‌ هایی مثل ساخت یک قطعه برقی همگی جزو پروژه ‌هایی هستند که دانشجویان در زمان تحصیل باید انجام دهند.  در این بین دانشجویانی هستند که در زمینه انجام پروژه چندان توانمند نیستند و نیاز دارند که برای انجام پروژه یک فرد ماهر به آن ها کمک‌کند.

دانشجویانی که در زمینه انجام پروژه تبحر دارند می‌ توانند از این فرصت استفاده ‌کنند و به شکل ‌های مختلف به این دانشجویان کمک‌کنند و درآمد خوبی کسب نمایند. می ‌توانند به عنوان مشاور در کنار این دانشجویان قرار بگیرند یا اینکه به عنوان همکار در زمینه انجام پروژه به آن ها کمک ‌کنند. البته گاهی اوقات هم می ‌توانند صفر تا صد انجام پروژه را خودشان بر عهده بگیرند و به این طریق درآمد بیشتری کسب‌ کنند.

علاوه بر پروژه ‌های تخصصی و مشاغل دانشجویی رشته برق، همان طور که اشاره  کردیم برخی رشته‌ های دیگر مانند مکانیک و شیمی نیز چند واحد تئوری و عملی در زمینه برق را برای دانشجویان تدارک دیده‌ اند. در دروس عملی معمولا در انتهای ترم، استاد از دانشجو می‌ خواهد که پروژه ‌ای را هم تحویل‌ دهد. دانشجویان این رشته‌ ها معمولا به خاطر نداشتن آشنایی کامل با حوزه برق در انجام این پروژه‌ ها مشکل دارند و به همین دلیل بیشتر اوقات برای انجام این پروژه‌ ها به دانشجویان رشته برق مراجعه می ‌کنند. انجام این پروژه‌ ها و مشاغل دانشجویی رشته برق برای دانشجویان رشته مهندسی برق چندان دشوار نیست اما می‌ توانند از طریق آن نیز درآمد خوبی کسب‌ کنند.

 

تورهای علمی

 یکی از راه‌ های کسب درآمد و مشاغل دانشجویی رشته برق که دانشجویان این رشته می‌ توانند از آن استفاده ‌کنند. برگزاری تور های علمی است. موضوعی که کمتر به آن توجه می‌ شود و اغلب دانشجویان از پتانسیل‌ های بالای آن اطلاع چندانی ندارند.

برگزاری تور های علمی نیاز به تخصص بالایی ندارد و حتما نیاز نیست که برای برگزاری این تورها جزو دانشجویان ممتاز باشید. دانشجویانی که انگیزه بالایی برای این کار داشته‌ باشند و از روابط عمومی خوبی برخوردار باشند می ‌توانند با یکی از شرکت ‌ها و موسسه‌ های فعال در زمینه هماهنگی‌ های لازم برای بازدید را انجام ‌دهند و سپس این موضوع را به استاد درس مربوطه اطلاع‌ دهند.

به خاطر خصوصیات و مزایایی که این تورهای علمی هم برای دانشجویان و‌ هم برای اساتید دارد. معمولا مسئولین دانشگاه از برگزاری این تورها استقبال می‌ کنند و برای برگزاری این تورهای علمی تا آنجا که مقدور باشد. همکاری های لازم را با دانشجویان دارند.

 

با ثبت نام دانشجویان علاقه‌ مند برای حضور در این تورهای علمی، هم می ‌توانید به ارتقای سطح فنی دانشگاه کمک‌ کنید و هم درآمدی برای خود ایجاد نمایید و یکی دیگر از مشاغل دانشجویی رشته برق را تجربه کنید.

سخن پایانی

تحصیل در دانشگاه همواره باعث ایجاد هزینه ‌های سنگین برای دانشجویان می‌ شود. مخصوصا دانشجویانی که در دانشگاه‌ های غیر دولتی و در دانشگاهی دور از محل سکونت خود تحصیل می ‌کنند. به همین دلیل امروزه دانشجویان در کنار تحصیل  به انجام خدماتی دانشجویی روی می ‌آورند تا بتوانند خرج و مخارج تحصیل خود را تامین نمایند. کار های پاره وقت زیادی وجود دارد که ارتباط چندانی به رشته تحصیلی ندارد و تقریبا تمام افراد قادر به انجام آن هستند. اما بعضی از مشاغل و خدمات نیز وجود دارند که تنها افرادی از عهده آن بر می ‌آیند که در آن زمینه مطالعه کرده ‌باشند و از تخصص کافی برخوردار باشند.  رشته برق از جمله رشته‌ هایی است که دانشجویان آن می‌ توانند خدمات بسیار متنوع و مشاغل دانشجویی رشته برق را ارائه بدهند و از آن کسب درآمد داشته ‌باشند.

در این نوشته ما تلاش ‌کردیم مهم ‌ترین و پر درآمد ترین خدماتی که دانشجویان رشته برق برای کسب درآمد می ‌توانند ارائه‌ بدهند را معرفی ‌کنیم. البته با توجه به استعداد و تلاش دانشجویان ممکن است روش ‌های دیگری نیز برای درآمد زایی وجود داشته ‌باشد اما مواردی که اینجا مطرح‌ شد جزو پر رونق‌ ترین خدمات دانشجویی و مشاغل دانشجویی رشته برق است.

 

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!