میانگین درآمد مهندس برق در ایران چقدر است؟

تاریخ انتشار

7 اردیبهشت 1400

تعداد مشاهده

230 نفر

میانگین درآمد مهندس برق در ایران چقدر است؟

میانگین درآمد مهندس برق در ایران چقدر است؟

۱-میانگین درآمد مهندس برق در ایران چقدر است؟

وب‌سایتsalaryexplorer، براساس مولفه‌هایی که دارد، هر سال میانگین درآمد مشاغل مختلف را در سراسر جهان برآورد می‌کند. براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، میانگین درآمد ماهیانه مهندس برق در رده مدیریتی ایران ۶۵۰۰۰۰۰ تومان و میانگین درآمد سالیانه‌اش ۷۸ میلیون تومان برآورد شده است.

برآوردهای آماری این وب‌سایت نشان می‌دهد مهندسین برقی که درآمد ماهیانه آنها کمتر از ۳۳۸۰۰۰۰ تومان باشد، جزو مهندسین کم درآمد و مهندسینی که درآمد ماهیانه آنها ۹۹۵۰۰۰۰ تومان باشد، جزو گروه‌های با درآمد بالا قرار می‌گیرند.

حال وضعیت خودتان را با این اعداد و ارقام مقایسه کنید تا ببینید جزو کدام گروه هستید.

براساس اطلاعات آماری همین وب سایت میانگین درآمد مهندس برق در رده های غیر مدیریتی ۴۴۰۰۰۰۰ تومان در ماه برآورده شده است.

در این گروه کمترین درآمد مهندس برق معمولی ۲۲۹۰۰۰۰ تومان و بالاترین درآمد ماهیانه یک مهندس معمولی در رده های غیر مدیریتی ۶۷۴۰۰۰۰ تومان برآورد شده است.

۲- تاثیر سابقه کار در درآمد مهندس برق در ایران

وقتی صحبت از درآمد ماهیانه مهندس برق می‌شود، باید نکته مهمی را مورد توجه قرار دهیم. نکته مهم این است که مهندس برق با چه سابقه کاری می‌تواند چه درآمدی داشته باشد؟

بی‌شک فردی که تازه فارغ‌التحصیل شده درآمد متفاوتی با فردی که ده سال سابقه فعالیت مستمر در رشته مهندسی برق دارد، خواهد داشت.

فردی که توانمندی‌های خوبی در زمینه رشته مهندسی برق داشته باشد، طی سال‌های مختلف کاری خود افزایش حقوقی خوبی را تجربه خواهد کرد.

تحقیقات آماری نشان می‌دهد درآمد مهندس برق بعد از ۵ سال تلاش مستمر و متمرکز می‌تواند تا ۳۴  درصد نسبت به اولین دستمزد افزایش پیدا کند.

دو سال اولی که در شغل مهندسی برق مشغول فعالیت می‌شوید ممکن است کمترین درآمد را داشته باشید ولی بعد از ۵ سال این درآمد باید افزایش  حدود ۳۴ درصد داشته باشد.

این مولفه‌های آماری به ما کمک می‌کنند ببینیم در چه مختصاتی مشغول فعالیت هستیم و آیا در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم یا خیر.

نمودار فوق رشد درآمد مهندس برق را طی بیست سال نشان می‌‌دهد. باتوجه به سابقه کاری که دارید می‌توانید ببینید آیا درآمد فعلی شما متناسب با سابقه کارتان هست یا خیر.

 

نقش مدرک تحصیلی در افزایش درآمد

بسیاری از مهندسان برق پس از گرفتن مدرک لیسانس ادامه تحصیل می‌دهند. آیا ادامه تحصیل می‌تواند به افزایش درآمد ما کمک کند؟

برآوردهای آماری سال ۲۰۲۰ در مورد ایران نشان می‌دهد که به صورت متوسط در ایران، مهندسان برقی که به تحصیل خود بعد از گرفتن مدرک کارشناسی ادامه داده‌اند، رشد ۳۹ درصدی درآمد را تجربه کرده‌اند.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا هر کسی ادامه تحصیل بدهد، باید منتظر رشد درآمد ۳۹ درصدی باشد یا خیر؟

پاسخ این سوال در سناریویی است که برای شغل خود انتخاب می‌کنید. اگر ادامه تحصیل داده‌اید و هنوز تغییری در میزان درآمد شما به وجود نیامده است، باید به دنبال دلایل عدم موفقیت خودتان بگردید.

برخی نیز تصور می‌کنند ادامه تحصیل می‌تواند به یک باره تحول خاص و عظیمی در درآمد آنها ایجاد کند.

مولفه‌های آماری و نتایج تحقیقات با توجه به وضعیت ایران چنین وضعیتی را نشان می‌دهد.

به طور کلی ادامه تحصیل می‌تواند به افزایش درآمد در ایران کمک کند. شاید وضعیت سایر کشورها متفاوت باشد ولی در ایران، اطلاعات آماری نشان می‌دهد که وقتی فردی مدرک تحصیلی بالاتری کسب می‌کند، درآمدش بالاتر می‌رود.

برفرض مثال وقتی فردی مدرک کارشناسی ارشد دارد و برای اخذ دکترا اقدام می‌کند، باید به صورت متوسط منتظر افزایش درآمد ۲۳ درصدی باشد.

 

۳-رابطه جنسیت و درآمد مهندس برق در ایران

نگاه جنسیتی می‌گوید مهندسی برق رشته‌ای مردانه است و خانم‌ها نمی‌توانند در این رشته به موفقیت خاصی برسند.

مطالعات آماری روی درآمد مهندسان برق در ایران نشان می‌دهد درآمد مردان مهندس برق در ایران در حدود ۱۱ درصد بیشتر از زنانی است که در حوزه مهندسی برق مشغول فعالیت هستند.

به نظر می‌رسد به غیر از مشاغل مرتبط با مهندسی برق، درایران بقیه مشاغل هم وضعیت مشابهی دارند و به صورت متوسط درآمد مردان حدود ۱۱ درصد بیشتر از زنان است.

 

۴-درآمد استخدام مهندس برق در بخش دولتی بیشتر است یا بخش خصوصی؟

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است ذهن شما را به عنوان مهندس برق درگیر کند آن است که اگر در بخش خصوصی صنعت برق مشغول فعالیت شوید درآمد بیشتری کسب خواهید کرد یا در بخش خصوصی.

اطلاعات آماری سال ۲۰۱۹ در ایران نشان می‌دهد که وقتی درآمد فردی در بخش خصوصی ۴۳۰۰۰۰۰ تومان است، فردی هم رده با وی در بخش دولتی درآمدی در حدود ۴۷۴۰۰۰۰ تومان خواهد داشت.

درواقع درآمد بخش دولتی در صنعت برق در حدود ۱۰ درصد بیشتر از درآمد بخش خصوصی است.

تا اینجا تصویری از درآمد مهندس برق با توجه به میزان تحصیلات، سابقه کار، جنسیت و محل استخدام در بخش دولتی و خصوصی به تصویر کشیده شد.

اگر جزو قشر کم درآمد در مهندسی برق هستید، باید به فکر راهکاری برای خودتان باشید.

 

۵-درآمد مهندس برق در تهران و سایر شهرستان ها

بررسی های آماری نشان می دهد درآمد مهندس برق در رده مدیریتی در تهران ۷۰۰۰۰۰۰ تومان و مهندس برق در رده غیر مدیریتی و رده های شغلی معمولی مهندسی برق در تهران ۴۹۱۰۰۰۰ تومان برآورد شده است.

 

 

 

درباره ما

الکتروریچ ترکیبی از دو کلمه Electro (برق) و Rich (ثروتمند) بوده و  استارت آپیست برای کمک به برقی ها برای اینکه از دانش و تخصص برقی در آمدزایی کنند. ما در الکترویچ سه محور و دپارتمان برای این منظور داریم:

  • دپارتمان کسب و کار: اصول راه اندازی و توسعه یک کسب و کار برقی یاد می گیرید.
  • دپارتمان دیجیتال مارکتینگ: در آن کمک می کنیم که از ظرفیت بی نظیر فضای مجازی برای راه اندازی و توسعه کسب و کار برقی استفاده کنید.
  • دپارتمان استخدامی: که در آن به داوطلبین آزمون های استخدامی کمک می کنیم تا در هر آزمون (دستگاه های اجرایی، وزارت نیرو، وزارت نفت، شرکت های خصوصی و …) آمادگی لازم را داشته باشند.

این آموزش ها کاملا منحصربفرد و اختصاصی بوده و دقیقا منطق بر نیازهای بازار کار برق خواهد بود.

 

قبولی تضمینی در آزمون نظام مهندسی برق  را در اینجا بخوانید

روش های قبولی در آزمون نظام مهندسی برق را در اینجا بخوانید

 

 

 

 

ما را دنبال کنید

 

فروشگاه ما:

https://mohammad-karimi.com/shop

 

ما را در تمام شبکه اجتماعی با آدرس زیر سرچ کنید:

@electro_rich

 

 

می توانید تمام مقالات را به صورت ویدیویی در کانال زیر مشاهده کنید:

aparat.com/electo_rich

 

 

 

 

 

 

آموزشی رایگان کارشناس رسمی
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!