درآمدزایی مهندسان برق از اینستاگرام – گفتگو با مهندس قامتی

درآمدزایی مهندسان برق از اینستاگرام

تاریخ انتشار

14 اسفند 1401

تعداد مشاهده

189 نفر

درآمدزایی مهندسان برق از اینستاگرام – گفتگو با مهندس قامتی

گفتگوی پیش رو  با یکی از مدیران صفحات مهندسی برق در اینستاگرام است و در آن پیرامون درآمدزایی مهندسان برق از اینستاگرام گفتگو خواهد شد. در این گفتگو ویژه با ما همراه باشید

 

برای دریافت بسته رایگان درآمدزایی از اینترنت ویژه مهندسی برق، اطلاعات خود را وارد کنید

 

 

آقای مهندس سلام. به این گفتگوی زنده تصویری خوش آمدید. لطفا خود را معرفی کنید.

باسلام خدمت شما و عزیزانی که این گفتگو را دنبال می کنند. بنده سالار قامتی، متولد سال 1377، دانشجوی رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه ارومیه هستم و از سال 1396، صفحه تاسیسات برقی را در اینستاگرام راه اندازی کرده ام. در آن سال کمتر کسی فکر می کرد که می شود از فضای مجازی کسب درآمد کند. من صفحه را در آن زمان راه اندازی کردم و مطلب در آن بارگذاری می کردم. دنبال کننده آن به 3000 نفر رسید. یک مورد درخواست تبلیغات دریافت کردم و اولین تبلیغات را در صفحه ام انجام دادم.

فعالیت را ادامه دادم تا اینکه دنبال کنندگان صفحه به 30 هزار نفر رسید. نزدیک به 6 ماه در این حد و حدود ماندم. در این زمان نام صفحه و لوگو را تغییر دادم. و فعالیت را مجدداً افزایش دادم و امروز به 135 هزار دنبال کننده رسیده است.

با تلفن همراهم محتوا تولید می کردم و با آن فعالیت می کردم بطوریکه دنبال کنندگان به 90 هزار نفر رسید.

 

روزانه چه میزان برای این کار وقت می گذارید؟

خیلی از اوقات شب ها نمی خوابم تا تولید محتوا را به انجام برسانم. ولی موضوع کپی رایت را رعایت می کنیم. در صفحه ما در اینستاگرام مطالبی پیرامون الکترونیک، الکتروتکنیک، برق قدرت، آسانسور و… درج می شود. تولید محتوا را بیشتر بصورت عکس و با تلفن همراه تولید می کنیم.

 

صفحه شما چگونه درآمدزایی می کند؟

درآمد ما از راه تبلیغات است. و بر اساس تعرفه تبلیغاتی که وجود دارد، کار دیگران را تبلیغ می کنیم. ما از مبلغ تبلیغات، بخشی از آن را کنار می گذاریم و بعنوان جایزه به کاربران درنظر می گیریم. سوالی را طرح می کنیم و از میان افرادی که به سوال، صحیح پاسخ دهند، جایزه اعطا می کنیم.

جایزه ها بصورت نقدی یا غیرنقدی است. بمناسبت 150 هزار نفری شدن صفحه، تصمیم گرفتیم تا ابزار برقی به کاربران جایزه بدهیم. بنده به سوالات و پیشنهادات و انتقادات بیشتر وقت ها خودم پاسخ می دهم و فایل صوتی می گذارم.

من معتقد هستم، بزرگترین دارایی این صفحه، تمام آن 135 هزار دنبال کننده هستند و اگر آنها نباشند، کار انجام نمی شود.

از دریافت ایده ها و نظرات هم استقبال می کنیم و آنها را اجرایی می کنیم.

قبلا 4 تبلیغ در روز در صفحه درج می کردیم ولی الان آن را به 2 تبلیغ در روز کاهش داده ایم ولی مبلغ را افزایش داده ایم. در مجموع ماهیانه حدود 8-6 میلیون تومان از تبلیغات درآمد داریم.

 

این میزان درآمد، یک درآمد خوب کارمندی محسوب می شود. توصیه من به دوستانی چون شما این است که وارد فروش شوند. البته تبلیغات خیلی خوب است. شما به اصطلاح بلاگر محسوب می شوید. از افلیت مارکتینگ هم بهره بگیرید. بدین صورت که یا در فروش همکاری کنید و کالایی را بصورت درصدی بفروشید، یا اینکه خودتان کالایی را تامین کنید و بفروشید.

اگر در زمینه فروش وارد شوید، درآمدتان به بیش از 20 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. در زمینه فروش داشتن تخصص و ایجاد حس اعتماد مهم است.

داشتن 150 هزار دنبال کننده از نظر بلاگر عدد مناسبی است ولی در زمینه فروش، عدد بالایی است. ولی صفحه تاسیسات برقی بنده 66 هزار دنبال کننده دارد و در زمینه فروش درآمد خوبی دارد.

به دست آوردن این تعداد از دنبال کننده، برای من زحمت داشته است و یک شبه به دست نیامده است. این ذهنیت هم صحیح نیست که گفته شود دیگر نمی شود از این کارها کرد و آنچه اتفاق افتاده مربوط به گذشته بوده است. در کنار این صفحه (مهندسی برقکار)، صفحه آموزشی برقکار هم ایجاد کرده ام. و محتوای این دو صفحه کاملاً متفاوت است. صفحه دوم هم حدودا 33 هزار دنبال کننده دارد.

من برای صفحاتی که دارم، در روز 2 تولید محتوا انجام می دهم. یکی از دوستان طی یکسال کار، 50 هزار دنبال کننده را جشن گرفت.

 

البته بنده برای تولید محتوا، پنجشنبه ها و جمعه ها، فایل تصویری را ضبط می کنم یا فایل ورد را تنظیم می کنم و مابقی کار را تا درج به دوستان مسئول می سپارم.

دوستانی مانند شما باید این موضوع را در نظر بگیرند که وابستگی زیاد به یک پلتفرم اشتباه است. در واقع تک محصولی شدن، تک محوری شدن، اشتباه است. و به اصطلاح برقی ها، چند سو تغذیه باشید.

مثلا اگر امروز از اینستاگرام جواب گرفته اید، تلگرام را رها نکنید، و لینکدین را هم دنبال کنید. لینکدین برای شبکه سازی و کسب و کار، امکانات رویایی دارد.

عکس این قضیه هم صادق است، یکی از کانال های تلگرامی بیش از حد به تلگرام وابسته شده بود و توصیه بنده را مبنی بر عدم تمرکز بیش از حد به تلگرام نپذیرفت. و دیرهنگام به سمت اینستاگرام آمد و مشاهده کردم که تنها 6 هزار دنبال کننده دارد.

دقیقاً. ما در حال برنامه ریزی هستیم تا به سمت یوتیوب و آپارات حرکت کنیم.

 

من درامدزایی از اینترنت را با ویدئو آغاز کردم. سال 1393 بود که در ویدئو، آموزش مقاله نویسی ارائه می کردم. بعد ویدئوهایی با نام رازهای موفقیت در آزمون نظام مهندسی تولید کردم و آن را در آپارات و یوتیوب بارگذاری می کردم. واقعیت این است که فیلترینگ تاثیر می گذارد و بازدهی آپارات با یوتیوب قابل مقایسه نبود. البته الان تاثیر فیلترشکن کمتر شده و همه فیلترشکن دارند. و بعد از فیلترینگ تلگرام، مردم به فیلترشکن وابسته شدند.

درآمد از یوتیوب تعریف شده است ولی به این سادگی ها نیست. مثلاً بعضی افراد که کار طنز انجام می دهند مانند علی صبوری اگر در یوتیوب 200 هزار دنبال کننده داشته باشند، درآمد آنها چندبرابر و بصورت دلاری خواهد بود. معمولاً یوتیوب در حال حاضر برای چنین افرادی آورده دارد.

متاسفانه موضوعی در حال مطرح شدن است و آن اینکه اینستاگرام فیلتر شود. اگر فیلتر شود، صفحه همه فیلتر می شود.

 

من ابتدای گفتگو هم گفتم که نمی دانم چرا نگران نیستم. من که منبع درآمدم به همراه 8-7 نفر دیگر در این آکادمی از فضای مجازی و اینستاگرام است، از این بابت خیلی نگرانی نداریم. شاید دلیل آن، این باشد که ما خیلی آبدیده شده ایم.

شاید بتوان گفت شبکه های اجتماعی مانند، دوره گردی است و باید از پلتفرمی به پلتفرم دیگر کوچ کرد. ولی داشتن سایت، به معنای ثابت بودن کسب و کار است.

البته در سایرکشورها هم ممکن است اینگونه باشد و در یک زمان یک پلتفرم رواج دارد و در مقطع زمانی دیگر، پلتفرم دیگر رواج دارد. ولی در ایران موضوع فیلترینگ جدی است و باید مدنظر باشد. یکی از اشتباهات ما در این قضیه، کار نکردن بر روی اپلیکیشن هاست که باید روی آن متمرکز شوم. اپلیکیشن عملکرد بالایی در زمینه جذب مشتری دارد.

اپلیکیشن دو مسئله دارد، یکی اینکه ساختار مناسب و صحیحی را برای آن تعریف کنید. مهمتر از آن، ایجاد ارزش است. در واقع چرا یک فرد باید اپلیکیشن من را روی گوشی خود نصب کند؟ باید ارزش برای آن فرد ایجاد شود تا این کار را انجام دهد. مثلاً تخفیف ها روی اپلیکیشن برده شود. یا مثلا هدیه ها به اپلیکیشن داده شود.

اپلیکیشن های کاربردی کوچک خیلی تاثیرگذار هستند. مثلا اپلیکشین ساخته می شود برای محاسبه سطح مقطع کابل ها. مثلاً سایت پونیشا را دوستان دنبال کنند. من 7-6 سال است با این سایت کار می کنم و از آن راضی هستم. در آنجا می توانید برنامه نویس پیدا کنید تا کار را برای شما انجام دهد.  

مثلا بعضی از اپلیکیشن ها مانند فیلترشکن ها، فقط کار تبلیغاتی انجام می دهند. رسته دوم کار این است که ایجاد ارزش کنیم و تعداد نصب اپلیکیشن را افزایش دهیم و متعاقب آن فروش داشته باشیم.

چند اتفاق مهم در اینترنت رخ داد، موضوع اول آمدن گوگل بود، موضوع دوم اینترنت موبایل بود، موضوع سوم شبکه های اجتماعی بود. این ها مواردی هستند که برای سالهای سال اینترنت را جلو برده اند. دوستان می توانند روی اپلیکیشن وقت بگذارند، چون آورده بالایی دارد.

توصیه من به شما این است که روی ویدئو کار کنید، چون ویدئو رویایی است و بیشتر از آنچه که انتظار دارید بازدهی دارد.

مهندس من قبلاً با چند نفر کار می کردم ولی نتوانستند خواسته من را درباره تولید محتوا در آپارات و یوتیوب برآورده کنند و در حال حاضر، دست تنها هستم.

 

چند مورد را باید توضیح دهم. ابتدا اینکه کارها را باید خودت انجام دهی. مثلاً من تا یکسال پیش ویدئوها را خودم تولید می کردم. ویدئوها را با نرم افزار پریمایر و توسط لپ تاپ تولید می کردم. و در حین انجام کار، به کم و کیف کار آشنا می شدم.

موضوع دوم اینکه، تولید محتوا که سوخت و انرژی هر صفحه و سایت بشار می آید، باید گفت کار سختی است. اما اگر چند پیش شرط آن اگر اجرا شود، کار آسانی خواهد شد.

مثلاً یک ویدئوکار را می آوریم و می گوییم برای ما تولید محتوا انجام بده. این موضوع اینطوری انجام نمی شود. ابتدا باید سرفصل تعریف کرد. یعنی در چه سرفصل هایی می خواهیم کار انجام دهیم؟

دوم اینکه تقویم کاری داشته باشیم.

من از سال 1393 انواع سایت ها را داشته ام. ابتدا باید موضوع تعیین کرد که قرار است در چه زمینه هایی کار انجام داد. بهترین، کاربردی ترین، تاثیرگذار ترین و پربازده ترین جایی که شما می توانید موضوع برای تولید محتوا پیدا کنید، سوال هایی است که مشتریان می پرسند. در کامنت ها و دایرکت ها چه می پرسند؟

اصلی ترین موضوعی که موجب شد تا ما از آزمون نظام مهندسی بیاییم سمت آموزش کسب و کار این بود، که سوال برایمان مطرح می کردند که من مهندس برق هستم و فلان تخصص را هم دارم، چگونه درآمد ایی کنم؟

اینقدر این سوال از ما مطرح شد که به این جمع بندی رسیدیم تا در این موضوع آموزش دهیم.

جای بعدی که می توان موضوع پیدا کرد، گوگل است. از پیشنهادات گوگل می توان این موضوعات را درآورد. تا درباره آن تولید محتوا انجام شود.

سوم، یک سایت وجود دارد تحت عنوان keywordtool.io در آنجا هم موضوعی که می خواهید درباره آن فعالیت کنید، بنویسید، به شما گزارش می دهد که مردم در این رابطه بیشتر چه کلیدواژه هایی را جستجو کرده اند.

نکته بعد اینکه، تقویم داشته باشید. تقویم داشتن کار را به میزان 30 درصد هدفمندتر و راحت تر می کند. من برای صفحه تاسیسات برقی، برای صفحه الکترونیک، برای کانال ها و… تقویم دارم. جدول ماهانه دارم و برای مثال مشخص می کنم در شنبه ها در صفحه تاسیسات برقی در رابطه با چه مطلبی، باید محتوا تولید شود. یکشنبه ها درباره چه موضوعی؟ دوشنبه چه موضوعی؟

ابتدا برای یک هفته یادداشت می کنم، بعد برای دو هفته، بعد برای سه هفته و بعد از آن برای چهار هفته و یک ماه.

برای سایت هم همینطور است. روزهای زوج مقاله درج می کنیم. و کار برای محتوا نویس مشخص است که برای مثال در شنبه ها چه اقدامی باید انجام داد. مثلا در شنبه اول هر ماه درباره درآمد دلاری مهندسان برق محتوا داریم. در واقع، تقویم داشتن، رویایی است.

موضوع یابی و تقویم داشتن، در تولید محتوا خیلی کمک کننده است. محتوای خام را باید خود فرد تهیه کند و پردازش و آماده سازی را به محتواکار ارائه کرد.

نکته دیگر اینکه خود مهندس باید بیاید جلوی دوربین. یکی از آیتم های اعتمادساز، جلوی دوربین آمدن است. هرچقدر جلوی دوربین بیایید، اعتماد به شما بیشتر می شود. البته بنده با هر روز جلوی دوربین آمدن موافق نیستم.

در مجموع پیشنهاد می شود، محتواها ترکیبی از عکس، متن و ویدئو باشد.

نزدیک به 25 صفحه مهندسی برق وجود دارد که مجموعاً حدود 6-5 میلیون دنبال کننده دارند. این بدان معنی است که محیط گسترده ای وجود دارد و نیازمند برنامه ریزی است.

این کار درست است که سختی دارد ولی کاری امکان پذیر است و آورده خوبی دارد.

 

 

 

این کار آورده خوبی دارد. من با اطمینان می گویم اگر کسی، این کار را اصولی یاد بگیرد، در 3 ماه می تواند پلتفرم ها را فرابگیرد. بعد از این مدت یادگیری در ایران در رشته مهندسی برق، خیلی عالی می تواند درآمد داشته باشد. و می تواند درآمد ماهیانه 10 میلیون تومان داشته باشد. خیلی خلاء زیاد است مخصوصا اگر در بحث فروش وارد شوید.

ما مهندسان برق، در دانشگاه سخت ترین درس ها را مانند تحلیل مدار، ریاضی مهندسی، الکترومغناطیس و…  خوانده ایم، بعد که باید از آن داشته هایمان درآمدزایی داشته باشیم، این کار انجام نمی شود.

من کلاً انسانی هستم که خیلی نق نمی زنم! و خودم را متهم نمی کنم. بنظرم ما برقی ها باید یک تصمیمی بگیریم و به هم کمک کنیم و درآمد را بالا ببریم. فکر می کنم نقطه شروع آن، بستر و فضای مجازی است. نکته ای را به شما بگویم، دفتر من در میدان انقلاب تهران است و 6 نفر بصورت ثابت در دفتر من کار می کنند و 3 نفر هم نیروی دورکار داریم. ولی من در شهرستان مشکین شهر استان اردبیل زندگی می کنم و با همین تلفن همراه، کارهایم را مدیریت می کنم.

البته شریک خیلی خوبی دارم. در بستر فضای مجازی فعالیت می کنم و از این جا می توانم کلیه کارهای دفترم را مدیریت کنم.

این را خدمت دوستانی می گویم که در شهرهای کوچک زندگی می کنند. اکثر ارتباطات بنده با دوستان در شهرهای کوچک است و کمتر تهرانی در صفحات اینستاگرام به یاد دارم.

دسته مهم دیگری که می توانند درآمدزایی داشته باشند، کارمندان هستند. من در صفحه شخصی ام، در طول روز بیشترین بازدید را کارمندان در وقت اداری دارند. با اطمینان می گویم اگر همان وقت را اختصاص بدهند و یادگیری داشته باشند، 100 درصد می توانند بیشتر از حقوق کارمندی درآمد داشته باشند.

زیاد از من سوال می شود که در چه زمینه ای فعالیت کنند؟ پاسخ من این است، کارتان در چه حوزه ای است؟ پول درآوردن همین است، تولید محتوا در زمینه تخصصی و فروش آن. مثلاً یکی از دوستان در زمینه ایمنی در برق کار می کند و پکیج آموزشی تهیه کرده و آن را می فروشد.

اگر کسی محمد کریمی را در اینترنت می شناسد، بنظرم روزی 2 ساعت برای کار در اینترنت وقت می گذارد. وقتگذاری روزانه 2 ساعت برای درآمدزایی از اینترنت کافی است.

هرکس درسش را تمام می کند، به من پیام می دهد. در واقع در دایرکت، روزانه چند پیام اینطوری دارم. سوال می کنند من به کجا مراجعه نمایم تا استخدام شوم؟ کدام شرکت رشته مهندسی برق استخدام می کند؟ پاسخ من این است که به فکر استخدام نباشید. فرض کنید مراحل را طی کردید و استخدام شدید، بعد از استخدام چقدر حقوق می گیرید؟ مثلا مهندس برقی را سراغ دارم که با آن سختی کار، کارفرما به او کلاه نمی دهد! با یکی از آنان صحبت می کردم 7-6 میلیون تومان حقوق داشت.

 

بنابراین من دو راهکار دارم. یک، راهکار اکثر مردم است که نق می زنند! ممکت وضعش خوب نیست. درآمدها کافی نیست و…

درآمد دولتی کارمندان به توانایی آنها ارتباط ندارد. 30 میلیون در ماه یا 3 میلیون در ماه. دولت است که تصمیم می گیرد این کار را انجام دهد.

راهکار دوم سختی دارد ولی در مقابل لذت دارد. هرکس هم بگوید راحت است، دروغ گفته است. اما اگر آموزش ببینی، خیلی راحت می توان آن کار را انجام داد.

من همیشه این حرف را می زنم. برای تلاش کردن و نتیجه گرفتن، خیلی دلایل وجود دارد. اما یک دلیل را همیشه در اولویت ذهنی خود داشته ام. ما خانواده داریم، دوستانی داریم که ما را دوست دارند و به ما احترام می گذارند. بنابراین برایشان ارزش آفرین باشید. برایشان قابل احترام باشید. پس در یک زمینه تخصص داشته باشید. وقتی تخصص دارید، احترام ایجاد می کنید. و نگاه تحسین برانگیز از پدر و مادر و… دریافت می کنید.

برای مثال سیمبان ها، بیایند و از پروژه هایی که دارند، ویدئو بگیرند و آن را به بقیه آموزش دهند. و کار خود را توضیح دهند. اگر این رویه را در پیش بگیرد، مطمئن هستم سال آینده یا دو سال آینده به اندازه شما دنبال کننده دارد.

به نظر بنده کارمندان خیلی خوب می توانند رشد کنند. دوستانی که دانشجو هستند، ایرادی ندارد تا در ابتدای  دنبال کننده رسیده است. اما همه بدون استثناء از زمین های خاکی شروع کرده اند. آن صفحه ای هم که یک میلیون دنبال کننده دارد، یک روز یک دنبال کننده داشته و کم کم توسعه پیدا کرده است.

من قبلاً که صفحه ام 5-3 هزار دنبال کننده داشت، بعضی از محتواها را کپی می کردم و در صفحه ام قرار می دادم ولی آی دی آن طرف را هم ذکر می کردم.

 

بنده خودم معلم هستم و باید بگویم سیستم آموزشی ما چند ایراد دارد. از جمله اینکه به ما تلاش کردن را آموزش نداده اند. تلاش کردن ذاتاً مقدس است و باید به آن احترام گذاشت.

اگر فردی را می بینید که 3 سال است می دود و هنوز چاق است، باید به خاطر تلاشی که دارد، به او احترام گذاشت.

دوم اینکه برای ما این تفکر را ایجاد کرده اند که بهترین کار همان استخدامی است. درحالیکه ما برقی ها نباید پشت میز بنشینیم. باید آچار به دست باشیم. این تفکرات اشتباه است. چراکه به ما خلاقیت را آموزش نداده اند. به ما آموزش نداده اند که ذهن جستجوگر داشته باشیم. به ما ایراد گرفتن و بهتر عمل کردن را یاد نداده اند. مثلا یاد نداده اند که به فلان صفحه مراجعه کنیم، ایراد آن تشخیص دهیم و کاری بهتر ارائه کنیم.

مجدداً با اطمینان می گویم کم هزینه ترین راه، سریع ترین راه، و انعطاف پذیرترین راه بلحاظ زمان و مکان، این روش است.

ما خوشبختانه فروش خوبی داریم و از دیماه تاکنون در سایت جدید، بیش از یک میلیارد تومان فروش داشته ایم. می خواستم این را بگویم که این راه کشش بسیار زیادی دارد و بیش از آن چیزی است که فکرش را بکنید.

نکته ای که باید ذکر کنم آنکه آن افرادی که من را نمی شناسند و وقتی درباره شغل من سوال می کنند و پاسخ می دهم در حوزه فضای مجازی است، به آن می خندند. مگر فضای مجازی هم کار و پول دارد؟

تا در دوران کرونا، که کار دوستانم تعطیل شده بود و با آنها در گردش بودم که از طریق کار در فضای مجازی برای من واریزی می آمد. و تبلیغات را رزرو می کنند.

دوران کرونا، این موضوع به خوبی روشن شد که فضای مجازی جای کار دارد.

من در رشته مهندسی برق تحصیل می کنم و چهار صفحه غیربرقی را در اینستاگرام مدیریت می کنم و از هرکدام از صفحات، ماهیانه 2 میلیون تومان حقوق دریافت می کنم.

 

کرونا خیلی بد بود و خیلی از زندگی ها را نابود کرد. پدر همسر من بخاطر کرونا فوت کرد. و می شود گفت تقریبا همه افراد جامعه، کسانی را داشته اند که در کرونا او را از دست داده اند. خوب آمار بسیار زیاد است و آمار اعلام شده به 100 هزار نفر رسیده است.

کرونا خیلی از کسب و کارها را نابود کرد. اما یک منفعت داشت و آن اینکه به فضای مجازی خیلی کمک کرد. و رشد فضای مجازی را حداقل 10 سال جلو انداخت.

مردم هم به این نتیجه رسیدند که بیرون نروند و کارهای خود را از طریق فضای مجازی به انجام برسانند. خیلی از کسب و کارها هم به این نتیجه رسیدند که برای درآمد داشتن به فضای مجازی روی بیاورند.

نکته ای که درباره درآمد در زمان گردش ذکر کردید، اصطلاحاً به آن درآمد غیرفعال گفته می شود. یا به عبارتی دیگر شما کار نمی کنید ولی درآمد دارید! یعنی اینگونه نباشد که من حتما در محل کار و بالای سر کار حاضر باشم و در حین کار باشم تا درآمد داشته باشم. اگر این تفکر را داشته باشید، نتیجه نخواهید گرفت. شما باید روی درآمد غیرفعال کار کنید.

بهترین روش هم برای درآمد غیرفعال، همین فضای مجازی است. برای مثال بسته های آموزشی فروش می رود و صبح که از خواب بیدار می شوم از طریق پیامک مطلع می شوم که برایم وجه واریز شده و من در جریان جزئیات خرید نیستم. ولی زمانی که سایت نداشتم، تمامی این کارها را خودم انجام می دادم. سفارش را می گرفتم. واریزی ها را چک می کردم، بسته ها را بسته بندی می کردیم و در دفتر اشتراکی که داشتیم، سفارشات را ارسال می کردیم.

اما کم کم، می بینی که انجام این کارها به ضرر توست. باید کنار بکشی و کارهای دیگر را انجام دهی. مثلاً من محصولات آموزشی را تولید می کنم و کارمندم همان کارها را انجام می دهد.

کارمند را به کار می گیرید، چون می بینید برای شما صرفه دارد و برای شما آورده دارد.

اینکه بجز خودم، افراد دیگری به کار گرفته شوند و درآمد کسب کنند، خوشایند. اینکه بقیه هم از طریق من به پول برسند.

 

من فضای مجازی ایران را سالم تر از فضای حقیقی می دانم. حداقل در کسب و کاری که هستم، می بینم که فضای مجازی سالم تر از فضای حقیقی است.

نکته خیلی مهم هم اینکه، برای ورود به فضای مجازی باید طرز تفکر را تغییر داد. باید دیدگاهت را نسبت به درآمد و شغل و زحمت کشیدن تغییر داد. ضمن آنکه بطور مداوم آموزش ببینی. من در صفحه شخصی ام، حدود 500 صفحه را در اینستاگرام دنبال می کنم که 90 درصد آنها صفحه آموزشی است. با اینکه در زمینه آزمون نظام مهندسی تجربه دارم و کار می کنم، بازهم آموزش می بینم، چراکه در کسب و کار من تاثیرگذار است. اگر آموزش ببینید، نتیجه می گیرید.

بنظر من، فردی که واقعاً تلاش کرده و زحمت کشیده، بعد از موفقیتی که کسب کرد، حق دارد تا آن را با افتخار اعلام کند. هدف ما این است که سایر دوستان کار را آغاز کنند. و برای این منظور تبلیغات دوستانی که پول برای هزینه کردن نداشتند، رایگان انجام داده ام.

من خیلی خوشحال می شوم که سایر دوستان، کار را آغاز کنند. ایجاد رقیب برای من موجب می شود تا من هم تلاش خود را بیشتر کنم.

برای مثال، من تبلیغات یا محتوایی را درج کرده ام که 500 هزار بازدید خورده است، محتوایی هم داشته ام که وقتی آن را درج کرده ام، 20 هزار بازدید داشته است. هدف من این است که مطالبی که ارائه می دهم مفید باشد و نگاهم به بیشتر بودن بازخوردها نیست.

 

ممنون که  این گفتگو را دنبال کردید. برای همه شما آرزوی موفقیت دارم.

 


 

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!