آنچه باید یک مهندس دارای پروانه نظام مهندسی برق بداند

آنچه مهندس برق باید بداند

تاریخ انتشار

4 اسفند 1401

تعداد مشاهده

225 نفر

آنچه باید یک مهندس دارای پروانه نظام مهندسی برق بداند

در این مقاله، 5 سرفصل مهمی که هر مهندس برق دارای پروانه نظام مهندسی برق صلاحیت های طراحی، نظارت و اجرا باید به آن مسلط باشد، تا بتواند سهمی از  بازار کار نظام مهندسی برق  (کلیک کنید) داشته باشند، معرفی می شود. با اطمینان می توان ادعا کرد که عدم تسلط به این موارد باعث شده که برخی از مهندسین برق از بازار کار نظام مهندسی برق ناامید شوند. اکیدا توصیه می شود که موارد ذکر شده با دقت مطالعه و البته اجرا گردد.

 

تسلط به مقررات ملی

مباحث مقررات ملی، راهنماهای این مباحث و نشریه های مربوطه، اسناد اصلی و رسمی هستند که همه مهندسین برق باید برای طراحی، نظارت و اجرای صحیح پروژه های خود به آنها مسلط باشد. از بین این منابع، مبحث 13 مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها) مرجع اصلی محسوب می شود که اکثر مهندسین برق متاسفانه تسلط کافی به آن ندارد و همین عدم تسلط به این مبحث، گام اول و اصلی ترین دلیل دور شدن مهندسین از فضای کسب و کار تاسیسات برقی و در نتیجه کاهش درآمد است. معمولا مهندسین برق یا به تصور اینکه چون در آزمون نظام مهندسی برق قبول شده اند، کامل به این تسلط دارند یا اینکه اساسا خود را بی نیاز از به روز شدن و مطالعه عمیق می دانند.

مبحث 13، مفاهیم اصلی و کلی تاسیسات برقی را مطرح کرده و برای درک عمیق و با جزییات کامل باید، یک آموزش با دو ویژگی مهم داشت: اول اینکه وارد جزییات همه بندها و آیین نامه ها شده و مهم تر از آن، آموزش به صورت تصویر محور باشد. بسته راهنمای جامع مبحث 13 (کلیک کنید)، تنها بسته آموزشی ویژه مبحث 13 در کشور است که هم تمامی آیین نامه ها بند به بند آموزش داده شده و هم شامل بیش از 700 تصویر کاربردی است. این پکیج بی نظیر دارای یک کتاب تمام رنگی، فیلم آموزشی و رفع اشکال آنلاین است.

 

اصول طراحی

چه یک مهندس برق دارای پروانه طراحی باید و چه نباشد، می تواند به راحتی و به صورت قابل توجهی از طراحی تاسیسات برقی درآمدزایی داشته باشد، بسیاری از شرکت ها و حتی مهندسینی که بنا به دلایلی مانند عدم توانایی یا کمبود وقت، خواستار همکاری با طراحان حرفه ای هستند. هر طراح تاسیسات برقی باید به اصول طراحی بعنوان یک مهندس برق باید بداند و تسلط کافی داشته باشد:

درک عمیق از مقررات ملی ساختمان

اصول محاسبات به ویژه دیماند و بار، کابل و وسایل حفاظتی

کار با نرم افزارهای اتوکد و رویت

برای مشاهده جزییات کامل اصول طراحی نظام مهندسی برق کلیک کنید.

 

اصول نظارت

ناظر تاسیسات برقی، موظف است بررسی کنید که اجرای تاسیسات برقی طبق مقررات ملی ساختمان و نقشه ترسیم و تایید شده باشد. هر ناظر باید حداقل در 4 مرحله با حضور در محل پروژه از اجرای درست آن مطمئن شود. در این نظارت، مواردی مانند ارت و همبندی، لوله گذاری، تجهیزات حفاظتی و ایمنی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای انجام اصولی این نظارت، حتما باید هر ناظر برقی بعنوان یک مهندس برق باید بداند و حتما خود را به روز کند:

مبحث 13 مقررات ملی ساختمان

نشریه 110 به ویژه جلد اول

راهنمای طرح و اجرای تاسیسات برقی تالیف مرحوم موسسیان

دقت کنید که این منابع الزاما و صرفا با هدف نظارت تالیف نشده و یک ناظر حرفه ای تاسیسات برقی باید اصول را به صورت تصویری و کاربردی آموزش ببیند.

برای مشاهده جزییات کامل اصول نظارت نظام مهندسی برق کلیک کنید.

 

گزارش نویسی

از دیگر مواردی که یک مهندس برق باید بداند گزارش نویسشی است . یکی از هنرهای هر ناظر تاسیسات برقی، ارایه گزارش از نظارت های خود در مراحل مختلف است. در این گزارش ها تسلط به بندها و آیین نامه های مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل های سازمان نظام مهندسی. سازمان آتش نشانی و شرکت توزیع نیروی برق و استفاده مستند از آنها بسیار مهم است. فهم بار حقوقی و معنایی هر کلمه استفاده شده در این گزارش، می تواند منجر به مبرا شدن ناظر از تبعات بروز حوادث احتمالی ناشی برق در ساختامان گردد.

اصلی ترین مراحل ارایه گزارش عبارتند از:

شروع عملیات اجرایی قبل از تخریب

تاسیسات الکتریکی در سازه و فونداسیون –

نکات نظارتی در مرحله اصلی اجرایی تاسیسات الکتریکی در نازک کاری

مرحله تست و راه اندازی

برای مشاهده جزییات کامل گزارش نویسی ناظر نظام مهندسی برق کلیک کنید.

 

تست و تحویل

با توجه به  بند 13-3-5 مبحث سیزدهم تحت عنوان “آزمون های اولیه و کنترل” و همچنین بر اساس فصل 7 مبحث بیست و دوم (مراقبت و نگهداری تاسیسات برقی) آزمون های بند 1-8-7-22 الی 22-7-8-8  آزمونهای تست و تحویل تاسیسات برقی ساختمان الزامی می باشد.  مطابق با استانداردهای بین المللی علاوه بر نظارت چشمی. در زمان تحویل و همچنین در زمان تست های دوره ای نیاز به انجام برخی از تست ها در تاسیسات برقی الزامی است. در این دستورالعمل به خوبی و به تفضیل تمامی این تست ها در زمان تحویل و همچنین در زمان تست های دوره ای آورده شده است.

  • آزمون هایی که در این دستورالعمل به آنها اشاره شده به شرح زیر می باشد:
  • آزمون پیوستگی هادی حفاظتی و همبندی اصلی و اضافی
  • آزمون مقاومت عایقی
  • آزمون صحت قطبیت (پلاریته)
  • آزمون اندازه گیری مقاومت زمین
  • آزمون عملکردی کلیدهای جریان باقیمانده
  • آزمون کنترل قطع به موقع تغذیه بصورت خودکار
  • آزمون جریان اتصال کوتاه پیش بینی شده

 

برای مشاهده جزییات کامل تست و تحویل در نظام مهندسی برق کلیک کنید.

 

 

 

 

آموزشی رایگان کارشناس رسمی
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!