تفاوت آزمون‌های کارشناسی رسمی و نظام مهندسی

تفاوت آزمون‌های کارشناسی رسمی و نظام مهندسی

تاریخ انتشار

15 بهمن 1401

تعداد مشاهده

242 نفر

تفاوت آزمون‌های کارشناسی رسمی و نظام مهندسی

تفاوت آزمون‌های کارشناسی رسمی و نظام مهندسی | در این مقاله، به معرفی تفاوت دو آزمون مهم یعنی آزمون نظام مهندسی و آزمون کارشناسی رسمی می پردازیم. این اطلاعات بکر و بی نظیر قطعا می تواند تاثیر بسزایی در درک از فضای کاری این دو آزمون به داوطلبان ارایه کند.

 

سرفصل ها

آزمون نظام مهندسی در هفت رشته با سرفصل های مشخص شده از سوی دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان برگزار می شود اما آزمون کارشناسی رسمی، در حدود 30 رشته با سرفصل های متفاوت برگزار شده و این سرفصل ها معمولا بین رشته ای هستند، مثلا در سه رشته زیر سوالات به صورت ترکیب مشخص شده ارایه می شود:

 آزمون کارشناسی رسمی رشته برق، الكترونيك، مخابرات

رشته های برق و تاحدودی مکانیک

آزمون کارشناسی رسمی رشته برق، ماشين و تاسيسات كارخانجات

رشته های برق، مکانیک و صنایع

آزمون کارشناسی رسمی رشته تاسيسات ساختماني

رشته های برق و مکانیک

 

منابع

منابع آزمون نظام مهندسی از سوی دفتر مقررات ملی معرفی می شود و اکثر سوالات از این منابع مطرح می شود، هر چند تعدادی سوال خارج از این منابع نیز طرح می شود اما برای آزمون کارشناسی رسمی هیچ منبع مشخصی وجود نداشته و اساسا منبع ازمون معرفی نمی شود.دوره ها و بسته های آمادگی ویژه آزمون کارشناس رسمی برق(کلیک کنید)

برای دریافت ویدئو آموزشی رایگان فرم زیر را پر کنید 

لطفا شماره را به انگلیسی وارد کنید

 

 

سطح سختی

با بررسی و مقایسه سوالات دو آزمون، می توان ادعا کرد که سوالات آزمون کارشناسی رسمی به صورت چشم گیری از سوالات آزمون نظام مهندسی آسان تر است.

 

رشته های مجاز

همانطور که قبلا اشاره شد، آزمون ها از نظر رشته های مجاز کاملا متفاوت هستند که در ادامه رشته های مجاز برای هر آزمون معرفی می شود:

رشته های مجاز آزمون کارشناسی رسمی

رشته های مجاز آزمون نظام مهندسی برق

 

سامانه پیامکی

هر دو آزمون دارای سامانه پیامکی اطلاع رسانی اخبار با شماره 90002617 هستند

عدد 1: آزمون نظام مهندسی

عدد 7: آزمون کارشناسی رسمی

 

ظرفیت پذیرش

یکی از تفاوت های مهم این دو آزمون در ظرفیت پذیرش است، آزمون نظام مهندسی ظرفیت پذیرش ندارد اما آزمون کارشناسی رسمی دارای ظرفیت مشخص بوده که براساس نیاز برای هر استان هر سال در دفترچه راهنمای آزمون کارشناسی رسمی (برای مشاهده آخرین ظرفیت کلیک کنید)، مشخص می شود.

 

مراحل آزمون

آزمون نظام مهندسی تک مرحله ای بوده و با قبولی در آزمون کتبی، داوطلب می تواند پروانه اشتغال به کار خود را بگیرد اما آزمون کارشناسی رسمی دارای مراحل مختلفی شامل آزمون کتبی، آزمون شفاهی، گزینش و کارآموزی بوده که جزییات آن روی  مراحل قبولی در آزمون کارشناسی رسمی کلیک کنید.

 

صلاحیت ها

آزمون نظام مهندسی دارای سه صلاحیت طراحی (محاسبه)، نظارت و اجرا بوده اما آزمون کارشناسی رسمی دارای صلاحیت خاصی برای هر رشته نیست.

 

ارگان برگزاری آزمون

آزمون نظام مهندسی توسط دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان معاونت مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی برگزار می شود اما آزمون کارشناسی رسمی توسط مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه برگزار می شود. در هر دو آزمون، شرکت کارکنان سازمان سنجش کشور، همکاری می کند.

 

درآمد

مهمترین تفاوت درآمد کارشناس رسمی (کلیک کنید) و درآمد نظام مهندسی (کلیک کنید) در این است که درآمد کارشناس رسمی همیشه یک درصد مشخصی از موضوع پرونده بوده اما درآمد نظام مهندسی متنسب با نوع پروانه، شهر، نوع ساختمان، پایه و … متغیر است.

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!