اشتباهی بنام حقوق ثابت

تاریخ آخرین به روزرسانی
1403/04/04
تعداد مشاهده
581 نفر

اشتباهی بنام حقوق ثابت| یکی از اشتباهات رایج ما مدیران کسب و کار، پرداخت حقوق کارکنان به صورت ثابت و عدد مشخص و تعریف شده است. این روال، که می توان گفت اکثر مطلق پرداختی ها را شامل می شود،

آسیب ها

اصلی ترین آسیب های پرداخت حقوق ثابت و قطعی عبارتند از:

  • پایین آمدن انگیزه برای تلاش بیشتر کارکنان
  • کم شده سطح خلاقیت و ریسک پذیری مجموعه
  • پایین آمدن راندمان و کارایی

 

پیشنهاد

برای عبور از حقوق ثابت و رسیدن به پرداخت حق الزحمه به اندازه راندمان و کارایی چهار گام اصلی را می توان تعریف کرد؛

گام 1. تعریف KPI

KPI یا Key Performance Indicator به معنای شاخص کلیدی عملکرد است. به عبارت دیگر، KPI همان کارنامه عملکرد یک کارمند است که برای کلیه فعالیت های مهم آن نمره ای تعریف می شود. مثلا ما برای کارمندان بخش فروش، شاخص هایی مانند مقدار فروش، نرخ تبدیل، کیفیت تماس، انضباط و … به عنوان شاخص های ارزیابی تعریف کرده و عملکرد آنها را ارزیابی می کنیم.

گام 2. قانون 80 به 20

باید 80 درصد حقوق کارکنان به صورت ثابت و 20 درصد براساس عملکرد و طبق شاخص KPI باشد. این اولین گام پرداخت حقوق براساس راندمان است.

گام 3. افزایش مشوق ها

در گام بعد، باید سهم مشوق ها و پاداش ها نسبت به حقوق ثابت افزایش یابد، تا عدد حقوق ثابت کم کم به زیر 50 درصد رسیده و در مقابل، حقوق متغییر افزایش چشمگیری یابد.

گام 4. حذف کامل حقوق ثابت

ایده ال ترین حالت ممکن این است که اساسا حقوق ثابت به صورت کامل حذف شود، کل پرداختی ها براساس KPI و طبق راندمان انجام شود.

 

مشکلات احتمالی

اجرای این طرح، دارای مشکلات احتمالی و قطعی قابل توجهی است که باید از قبل از اجرا به آن توجه شود،

پایین آمدن اعتماد

بسیاری از کارکنان ممکن است نگران ثبات دریافتی و احتمال کاهش حقوق به بهانه های واهی و کنترل شده شوند، باید این پروسه با دقت و گام و گام انجام شده و به کارمند اطمینان داده شود که هدف اصلی افزایش راندمان و حقوق متناسب با عملکرد است.

مشکل در استخدام

شاید کارکنانی که سابقه همکاری با مجموعه دارند، با اطمینان از صحت اجرای طرح و عدالت قطعی آن، با پرداخت حقوق غیرثابت همراه شوند، اما ایجاد چنین اعتماد در استخدام نیروهای جدید، تقریبا غیرممکن است؛ از این رو پیشنهاد می شود، کارمندان جدید و الاستخدام، برای بازه زمانی یک تا 3 ماهه، به صورت سنی و حقوق ثابت، فعالیت کنند.

عدم نظارت و ارزیابی مداوم

اجرای چنین طرحی، بدون ارزیابی و نظارت مداوم و روزانه ممکن نیست باید KPI های هفتگی، ماهانه، فصلی و سالیانه و همچنین چک لیست های نظارتی طراحی و اجرا شود. در صورت عدم نظارت و ازریابی لحظه ای و پیوسته، قطعا سازمان با مشکلات بزرگی روربرو خواهد شد.

کلاس آفلاین رایگان نظام مهندسی مکانیک
کلاس آنلاین آزمون نظام مهندسی مکانیک
بسته پایه کارشناس رسمی کارخانجات
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!