در کدام رشته آزمون کارشناسی رسمی ثبت نام کنم؟

کدام رشته آزمون کارشناسی رسمی

تاریخ انتشار

17 بهمن 1401

تعداد مشاهده

372 نفر

در کدام رشته آزمون کارشناسی رسمی ثبت نام کنم؟

در این مقاله، مجموعه کاملی از معیارهای انتخاب رشته در  آزمون کارشناسی رسمی ارایه می شود و اکیدا توصیه می شود که قبل از ثبت نام در هر رشته ای، این مقاله به دقت مطالعه شود.

 

سامانه اطلاع رسانی

برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعات در مورد آزمون کارشناسی رسمی دادگستری و قوه قضاییه، عدد 7 را به 90002617 ارسال کنید.

 

فرم زیر را تکمیل کنید، تا کارشناسان ما بعد از بررسی، بهترین رشته برای شما را با تماس تلفنی اعلام کنند

.

 

رشته های مجاز

اولین نکته ای که در انتخاب رشته آزمون کارشناسی رسمی باید لحاظ شود این است که اساسا رشته تحصیلی داوطلب، مناسب و زیر مجموعه کدام رشته آزمون کارشناسی رسمی است، با مراجعه به مقاله، رشته های مجاز آزمون کارشناسی رسمی می توانید رشته های مجاز و مناسب برای خود را پیدا کنید.

 

منابع و سرفصل ها

آیتم دیگری که در انتخاب رشته بسیار تاثیر گذار است، منابع و سرفصل های رشته کارشناسی رسمی است؛ با توجه به اینکه رشته های کارشناسی رسمی معمولا بین رشته ای محسوب شده و سوالات از منابع مختلف مطرح می شود، پس حتما ابتدا مقاله منابع آزمون کارشناسی رسمی  مطالعه کرده و سپس براساس این سرفصل ها رشته مورد را انتخاب کنید. کلا سرفصل های رشته برق، الکترونیک و مخابرات 100 درصد برقی است، رشته تاسیسات ساختمانی 50 درصد برقی و 50 درصد مکانیکی است و رشته برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات 35 درصد برقی و بقیه مکانیک و صنایع است.

 

 

ظرفیت جذب

تا سال 1401، برای پذیرش در آزمون کارشناسی رسمی دادگستری و قوه قضاییه ظرفیت مشخص شده بود اما طبق مصوبه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، از سال 1402 باید ظرفیت پذیرش برداشته شود که منتظر عملیاتی شدن این قانون هستیم.

 

گرایش

برای رشته های قدرت، انتقال و توزیع، رشته های تاسیسات ساختمانی و برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات بهتر است. برای رشته های الکترونیک، مخابرات، کنترل و ابزار دقیق بهتر است در رشته برق، الکترونیک و مخابرات شرکت کنند.

 

روحیات فردی

یکی از مسائل مهم دیگر در انتخاب رشته، روحیات فردی و متناسب با نوع رشته است، مثلا رشته ای مانند برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات، بیشتر در فضاهای صنعتی و خارج از شهر است.

 

محل سکونت

در صورتیکه در یک شهر صنعتی زندگی می کنید، بهتر است رشته برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات را در الویت قرار دهید و در غیر این صورت، رشته های تاسیسات ساختمانی و الکترونیک و مخابرات، بهتر است.

 

جنسیت

خانمها بهتر است، در رشته برق، الکترونیک و مخابرات شرکت کنند و آقایون یکی از دو رشته تاسیسات ساختمانی و برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات مناسب است.

 

سابقه کار

در بین رشته های سه گانه، براساس سوابق کاری می توان، رشته ها را اولویت بندی کرد:

رشته تاسیسات ساختمانی

سوابق کاری مرتبط با طراحی، نظارت و اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی مانند برقکای، تاسیسات جریان ضعیف، ارت و همبندی، پروانه نظام مهندسی و …

رشته برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات

سوابق پیمان کاری، کارگاهی، تولیدی و صنعتی بویژه کارخنجات، کارگاه ها بزرگ، صنایع خودروسازی، نفتی و …

رشته برق، الکترونیک و مخابرات

سوابق کاری در بخش خدماتی، دولتی و غیرصنعتی مانند ادارات، ارگان ها و وزارت خانه ها

 

بازار کار

حتما باید تحقیق شود که بعد از گرفتن پروانه کارشناسی رسمی، بازار کار و درآمد کارشناس رسمی (کلیک کنید) چقدر می تواند باشد. به طور کلی، تعداد کارهای تاسیسات ساختمانی از رشته برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات بیشتر بوده اما درآمد هر پروژه رشته برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات بیشتر است.

آموزشی رایگان کارشناس رسمی
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!