نمره برتر آزمون مهر 99 را چگونه کسب کردم؟ مهندس رضایی مقدم

نمره برتر آزمون

تاریخ انتشار

23 بهمن 1401

تعداد مشاهده

229 نفر

نمره برتر آزمون مهر 99 را چگونه کسب کردم؟ مهندس رضایی مقدم

این گفتگو با یکی از داوطلبان آکادمیست که موفق به کسب نمره برتر آزمون نظام مهندسی برق نظارت مهر 99 گشته است ، با ما همراه باشید .

آقای مهندس رضایی مقدم سلام. به این گفتگو خوش آمدید. لطفا خود را معرفی کنید.

باسلام خدمت شما مهندس کریمی. ابتدا از شما بخاطر زحماتی که در حوزه آموزش نظام مهندسی کشور می کشید، تشکر می کنم. شما یک جایگاه ویژه در آموزش نظام مهندسی برای خودتان کسب کرده اید.

بنده سالار رضایی مقدم، متولد سال 1372 و فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق گرایش قدرت از دانشگاه صنعتی شریف هستم و در شرکت توزیع نیروی برق اردبیل مشغول به فعالیت هستم.

امسال برای دومین بار در آزمون نظارت و برای اولین بار در آزمون طراحی شرکت کردم. پارسال برای آزمون نظارت مهرماه سال 1398 بطور آزمایشی شرکت کردم.

در آزمون نظارت امسال نمره 79 و در آزمون طراحی نمره 65 را کسب کردم.

برای دریافت بسته رایگان آزمون نظام مهندسی برق، اطلاعات خود را وارد کنید

لطفا شماره را به انگلیسی وارد کنید

 

 

متاسفانه اعلام نمی شود که نمرات برتر چقدر است، بنده هم به دنبال کارنامه و… نیستم و دوستان خودشان نمره خود را اعلام می کنند. نمره خیلی خوبی آورده اید و بنظر بالاترین نمره را کسب کرده اید.

کنکور کارشناسی ارشد را می توان با آزمون نظام مهندسی مقایسه کرد؟

بنده در کنکور ارشد رتبه 6 را کسب کردم. ماهیت درس هایی که ما در دانشگاه می خوانیم با آنچه در نظام مهندسی باید خواند، کلا متفاوت است. آزمون نظام مهندسی کاربردی تر و عمل گرا تر از کنکور کارشناسی ارشد است.

درباره سبک درس خواندن در این دو آزمون باید گفت؛ شما هر آزمونی بخواهید بدهید، سبک درس خواندن باید واحد باشد. یکسری اصول در درس خواندن وجود دارد که باید آن اصول رعایت شود و فرقی نمی کند چه آزمونی باشد. اگر آن اصول را رعایت کنید، در همه آزمون های زندگی می توان موفق شد.

 

دقیقا برای آزمون مهرماه سال 1399 از چه زمانی آغاز کردید؟

من برای آزمون اسفندماه سال 1398 ثبت نام کرده بودم که بخاطر کرونا، آزمون به تعویق افتاد. من از دی ماه مطالعه را آغاز کرده بودم. بخاطر مشغله کاری، روزی 2-1 ساعت می توانستم درس بخوانم ولی پیوسته خواندم. با تعویق آزمون، من و بسیاری از داوطلبان از آزمون دور شدیم تا اینکه 2.5 ماه مانده به آزمون مجدداً مطالعه را آغاز کردم.

در مجموع حدود 4 ماه بطور پیوسته برای آزمون نظام مهندسی رشته تاسیسات الکتریکی مطالعه کردم. شما نمی توانید روزی را پیدا کنید که من برای آزمون نخوانده باشم.

 

من نگران اینکه داوطلب چند ساعت در روز مطالعه کند، نیستم. نگرانی من پیوسته خواندن داوطلب است. داوطلبان در ابتدای زمان خرید بسته ها و… کتاب ها را کلمه به کلمه می خوانند، کم کم آن را رها می کنند و تعداد ساعات مطالعه را کاهش می دهند.

سخت ترین سوالات در آزمون کدام ها بود؟

برای کسانی که اولین بار با مباحث نظام مهندسی درگیر هستند، کل مباحث گنگ و نامفهوم بنظر می آید. سخت ترین مباحث، مربوط به کلیدها، ترتیب عملکرد کلیدها و… بود و سوالات آنها هم گنگ طرح می شوند.

 

سوالات امسال تعدادی ایراد داشتند، که خوشبختانه آنها را برگرداندند.

اصول مطالعه در آزمون شامل چه مواردی است؟

در درس خواندن، 4 نکته اساسی وجود دارد. نکته اول تداوم در مطالعه است. اگر روزی یک ساعت درس می خوانند، الزاماً بخوانند. اینگونه نباشد که یک هفته درس بخوانند ولی دو هفته درس را کنار بگذارند.

نکته دوم این که درس خواندن، سوال محور باشد و مانند روزنامه خواندن یا بطور روخوانی نباشد. مثلاً در آزمون نظام مهندسی که سوالات برای شما جدید است، باید منبعی باشد تا شما را با سوالات آن بخش آشنا کند. و بالاخره بتوانید تست های آن را حل کنید. یعنی هر بخش را که مطالعه می کنید، سوالات و تست های آن را هم در ادامه حل کنید.

نکته سوم آنکه هیچ مبحثی را در آزمون ناخوانده نگذارید، مثلا برخی می گویند این بخش ارزش خواندن ندارد یا چون سوال از آن کم می آید، از آن گذر کنیم! این کار صحیح نیست چراکه ممکن است از آن بخش حذف شده، سوالات آسان در آزمون طرح شود. درس را اولویت بندی کنید و تعداد ساعات درس خواندن را بر اساس اولویت بندی تنظیم کنید ولی هیچ بخشی را حذف نکنید.

مثلا درباره مباحث 13 و 15، این ها را خط به خط می خوانید و سعی می کنید به خوبی بر آن مسلط شوید. ولی بعضی مطالب عمومی مانند مبحث 19 و مراقبت و نگهداری از ساختمان، این ها را شما نمی توانید و لازم هم نیست که خط به خط آن را بخوانید و به حافظه بسپارید. اینها را یکبار یا دوبار فقط از روی آن بخوانید تا جای بخش های مختلف هر مبحث را یاد بگیرید. برای نمونه در مراقبت و نگهداری ساختمان، فلان تست سرویس دوره ای موتور چند وقت یکبار انجام می شود؟! شاید پاسخ را به یاد نسپارید ولی جای این سوال را در مبحث می توانید به خاطر بسپارید. در نیمه اول کتاب است یا در نیمه دوم کتاب. و برای جزئیات به کلیدواژه مراجعه می کنید. جای بخش های مختلف مبحث را یاد بگیرید که در جلسه آزمون بین مباحث سردرگم نشوید.

نکته چهارم درباره کتاب کلیدواژه است. حتماً کلیدواژه خوب به همراه داشته باشید و روش استفاده از آن را یاد بگیرید. شما جزئیات خیلی از مباحث را نمی توانید به ذهن بسپارید، پس لازم است در جلسه آزمون، وقتی با سوالی مواجه می شوید، سریعا جای سوال را در منابع پیدا کنید. راهکار این موضوع، بهره گیری از کتاب کلیدواژه است. به من هم خیلی کمک کرد و خیلی از مباحث عمومی را فقط یک مرتبه یا دو مرتبه روخوانی کرده بودم و جای آن بخش ها را به حافظه سپرده بودم. مثلا در مبحث شماره 19 درباره صرفه جویی انرژی توضیحات دارد.

 

تقریباً بنده هم روی این نکات تاکید داشته ام. مثلا پیوسته خوانی، طبقه بندی سوالات، ارزش حذف مبحث و بالاخره کلیدواژه. ارزش حذف مبحث را کسی می داند که در آزمون 49-48 شده است. درباره کلیدواژه باید توقع منطقی داشت. اگر استفاده درست از آن انجام شود، خیلی عالی است. یکسری هستند که کلا بدون کلیدواژه در آزمون شرکت می کنند. یکسری هم فقط دل به کلیدواژه می بندند. که هر دو روش اشتباه است.

شما باید به گونه ای مطالعه کنید که گویی کلیدواژه ای نیست. اما قبل از آزمون، آموزش استفاده از کلیدواژه را خواهیم گذاشت. در جلسه آزمون هم نباید ابتدای کار به سراغ کلیدواژه رفت. چراکه کلیدواژه کلافه کننده و وقت گیر و پراکنده است. اما اگر سر موقع از آن استفاده شود، معجزه می کند.

مهندس! قبولی در آزمون ارزش آن همه وقت گذاشتن و درس خواندن را داشت؟

قضاوت درباره آن زود است ولی بالاخره هر مهندسی تلاش می کند تا پروانه نظام مهندسی را بگیرد. باتوجه به موقعیت هایی که بعداً بعد از کسب پروانه به دست می آورید، قطعاً ارزش خود را دارد. آکادمی مهندس کریمی طی روزهای گذشته ویدئوهایی داشت که چگونه از پروانه نظام مهندسی در حوزه های مختلف درآمدزایی کرد.

اینجا جا دارد از استادم دکتر شایقی یاد کنم که حق بزرگی بر گردن من و خیلی از مهندسان این کشور دارند. در پایان باحضور آقای مهندس، به سوالاتی که در صفحه آکادمی در اینستاگرام ارسال شده، می پردازم.

  • مهندس! از نمره ات در آزمون چه پیش بینی داشتی؟ فکر می کردم نمره خوبی در نظارت کسب کنم.
  • مدیریت وقت را در آزمون توضیح دهید. ابتدا سوالاتی که بلد هستید و بدون کلیدواژه می توان پاسخ داد را باید حل کرد. کنار سوالاتی که مطمئن هستید می توان با کلیدواژه پاسخ داد، علامت بزنید تا بتوانید سوالات را از کلیدواژه پیدا کنید. هرچقدر تسلط داوطلب بر مباحث بیشتر باشد، مدیریت زمان بهتر انجام می شود. مدیریت وقت بستگی به تسلط داوطلب بر مباحث دارد. من سعی کردم مباحث 13 و 15 را خوب فرا بگیرم و درباره سایر مباحث، جای موضوعات را به یاد سپردم تا با کلیدواژه به سراغ آنها بروم.
  • از کدام بسته های آموزشی آکادمی استفاده کردید؟ از کتاب درس نامه، تاسیسات پلاس، میکرو و کلیدواژه استفاده کردم.
  • مهندس! کتاب را علامت گذاری کردید؟ بله. اولین بار که مطالعه می کردم، سعی می کردم جاهایی که خیلی از آن سوال طرح می شود را رنگی کنم تا بعدا به آن مراجعه کنم و بیشتر درباره آن مطالعه کنم. درمباحث عمومی هم سعی می کردم تیترها را رنگی کنم تا در جلسه آزمون راحت پیدا شوند.
  • بغیر از منابع کمک آموزشی آکادمی، منابع دیگری را هم خواندید؟ نه. لازم هم نبود. کتاب درس نامه شما خیلی به من کمک کرد، چون همان بخش سوال محوری که عرض کردم بوسیله این کتاب می شود، خیلی خوب کار را پیش برد. هر مبحثی را که می خوانید، سوالات مربوط به آن مبحث را در این کتاب آورده اید و زحمت آن را کشیده اید و خیلی می تواند کمک کند.

 

آقای مهندس از حضور شما در این گفتگو سپاسگزارم. گفتگوی خیلی خوبی بود و مطالب مهمی در آن عنوان شد.

با آرزوی موفقیت برای همه عزیزان در آزمون نظام مهندسی و باتشکر از اینکه این فرصت را در اختیار من قرار دادید.


 

در ادامه میتوانید دیگر مصاحبه را مطالعه نمایید :

اصول طراحی و نظارت سیستم های اعلام حریق گفتگو با مهندس رضاپور

 

آموزشی رایگان کارشناس رسمی
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!