معرفی شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق

تاریخ انتشار

19 خرداد 1400

تعداد مشاهده

294 نفر

معرفی شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق

در این مقاله به معرفی شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق می پردازیم. افرادی که قصد دارند وارد بازار کار رشته برق در این عنوان شغلی شوند، باید حتما شرایط کار در محیط‌های صنعتی و کارگاهی را داشته باشند. پس قبل از ورود به این شغل حتما در مورد آن تحقیقات لازم را انجام دهید.

 

1- اطلاعات اولیه و معرفی شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق

مهندس برق کنترل باید توانایی مدیریت و طراحی سیستم‌های برق کنترل و ابزار دقیق را داشته باشد.

به عبارت کلی می‌توان گفت، یک مهندس برق کنترل و ابزار دقیق با سایر مهندسی‌ها مانند مهندس مکاترونیک و مهندس روباتیک رابطه مستقیم و بسیار نزدیکی دارد.

مهندس برق کنترل در محیط‌های صنعتی فعالیت می‌کند، که از جمله این صنایع می‌توان به صنایع شیمیایی اشاره نمود.

1-1- هدف از شغل

در شغل کنترل و ابزار دقیق متغیرهای مهم و حیاتی در هر سیستمی بر اساس یک سری ملاک‌ها که از قبل تعیین شده‌اند، بررسی می‌گردد. به عبارتی کلی می‌توان این رشته را کنترل متغیرهای موجود در سیستم مورد نظر تعریف نمود.

حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید، که مهندس ابزار کنترل، دقیقا بایستی متغیرها را بر اساس چه ملاک‌هایی مورد بررسی و کنترل قرار دهد؟

ملاک های بررسی متغیرها که توسط مهندس کنترل و ابزار دقیق صورت می گیرد، عبارتند از: مصرف سوخت، سرعت، زمان و …

مثلا یک هواپیمای جنگده را در نظر بگیرید. مهندس کنترل وظیفه دارد، در زمان اوج‌گیری این هواپیما پارامترهایی مانند میزان سوخت تزریق شده، زاویه پره‌های هواپیما و از این قبیل معیارها را بررسی نماید. قابل ذکر است، که این معیارها بر اساس روش‌های مختلف ریاضی صورت می‌گیرد.

معرفی شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق

2-1- بازار و مشتری هدف

مهندس برق کنترل و ابزار دقیق جز یکی از مشاغلی است، که دارای بازار کار بسیار خوبیست. مهندس خبره و توانمند می‌تواند آینده شغلی بسیار خوبی را برای خود رقم بزند. در این شغل باید مهارت‌ها و تخصص‌های کافی را داشته باشید، تا بتوانید وارد بازار کار شوید، و درآمدی مناسب برای خود رقم بزنید.

3-1- تاریخچه

تاریخچه برق کنترل و ابزار دقیق بر می‌گردد به 3 قرن قبل از میلاد مسیح. در آن زمان مصری‌ها و یونانی‌ها اولین سیستم‌های کنترلی که ساعت‌های آبی بودند، را ابداع نمودند. ساعت‌های آبی اولین اختراع بشر در حوزه سیستم‌های کنترلی به شمار می‌رود.

با گذشت زمان سیستم‌های کنترلی جدید و پیشرفته روی کار آمدند. اروپایی‌ها ابداعات بسیاری مانند کوره‌ها، موتور بخار، بویلرها و …. را به نام خود ثبت کردند. برای کنترل این دستگاه‌ها دیگر روش‌های قدیمی جوابگو نبود. به همین دلیل روش‌های کنترل مدرن و پیشرفته روی کار آمد. از آن پس مهندسی برق کنترل و ابزار دقیق یک شاخه مجزا به شمار آمد.

2- شرایط ورود به بازار کار

برای ورود به بازار کار، در شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق، بایستی یک سری ویژگی‌ها را داشته باشید، که به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

شرایط ورود به بازار کار درشغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق عبارت است از:

1-2- مدرک تحصیلی مورد نیاز

افرادی که قصد ورود به بازار کار برق کنترل را دارند، به دو دسته تقسیم می‌شوند،:

  • اولین دسته آن‌هایی هستند، که دارای مدرک دانشگاهی مهندسی برق کنترل و ابزار دقیق هستند. این افراد بیشتر در بخش تولیدات صنعتی مشغول به کار می‌شوند و آینده بسیار روشنی پیش روی آنهاست.
  • دومین دسته افرادی هستند، که با گذراندن دوره‌های تخصصی در یکی از زیر شاخه‌های این رشته به صورت تخصصی مشغول به کار می‌شود.

2-2- دوره‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق

افرادی که قصد دارند، وارد بازار کار برق کنترل شوند و مدرک تحصیلی آن‌ها مرتبط با این شغل نیست، باید حتما در یکی از دوره‌های این شغل شرکت کنند و مهارت‌های لازم را کسب کنند. مهارت‌ها و موضوعاتی که یک فرد بایستی با آن‌ها آشنایی داشته باشد، عبارتند از:

الف) آموزش مبانی کنترل فرآیند

ب) آموزش ساختمان داخلی ابزاردقیق

پ) آموزش انواع مختلف سنسورهای دیجیتال موجود در ابزار دقیق

ت) آموزش انواع مختلف سنسورهای آنالوگ موجود در ابزار دقیق

ت) آموزش بررسی کامل روش‌های حذف نویز در سیستم‌ها

ث) آموزش انواع کنترل‌کننده‌های صنعتی

ج) آموزش انواع شبکه‌های صنعتی موجود

د) آموزش طراحی نقشه‌های ابزاردقیق

در این میان آموزشگاه‌های بسیاری دوره‌های متفاوتی در این رشته برگزار می‌کنند از جمله دوره‌های مورد نظر که سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌نماید، عبارتند از:

معرفی شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق

3-2- مجوزهای مورد نیاز برای ورود به بازار کار 

در کشور ما برخلاف کشورهای دیگر برای ورود به یکسری از مشاغل فنی نیازی به مجوز خاصی نیست. همچنین در ایران برای شغل مهندسی برق کنترل نیازی به اخذ پروانه و گواهی از سازمان خاصی نیست.

4-2-گذراندن دوره کارآموزی مرتبط برای ورود به بازار کار 

هر فردی قبل از اینکه وارد بازار شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق شود، بایستی حداقل 6 ماه دوره کارآموزی در این زمینه بگذراند، تا بتواند مهارت کافی را در ورود به بازار کار کسب نماید.

3- الزامات شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق چه مواردی است؟

برای اینکه بتوان وارد هر شغلی شد، یک سری الزامات وجود دارد. در بازار کار مهندس برق کنترل و ابزار دقیق هم این امر پابرجاست. از جمله مهم‌ترین ملزومات در شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق عبارت‌اند از:

1-3- محدوده جغرافیایی

کنترل و ابزار دقیق دارای بازار کار خوبی است، زیرا این شغل هنوز اشباع نشده است، در هر جایی که پروژه‌های ساخت و تولید صنعتی وجود  داشته باشد، برای این افراد هم کار هست.  می‌توان گفت تقریبا در تمامی شهرهای صنعتی برای این رشته بازار کار خوبی به همراه خواهد داشت.

2-3- شرایط سنی

به صورت کلی برای شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق سن خاصی در نظر گرفته نشده است. افراد از سن قانونی کار که 18 سالگی‌ است، می‌توانند وارد این کار شوند و تا زمانی که توانایی جسمی و فکری دارند، ادامه دهند.

3-3- جنسیت

در کشور ما ایران شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق به دلیل اینکه بایستی در مراکز صنعتی مشغول به کار شد، برای خانم‌ها متاسفانه مناسب نبوده و این شغل را برای آقایان اختصاص داده‌اند.

4-3- فضای کار

فضای کار برای شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق می‌تواند بسیار گسترده باشد. زیرا این افراد می‌توانند در مکان‌های متفاوتی مانند شرکت‌های خودروسازی، کارخانه‌های ذوب آهن، کارخانه‌های سیمان، صنایع نظامی وابسته به وزارت دفاع، صنایع هسته‌ای و …. شروع به کار نمایند.

4- درآمد و سرمایه

برای ورود به بازار کار کنترل علاوه بر پرداخت هزینه دوره‌های آموزشی سرمایه‌ی دیگری نیاز نیست. البته اگر یک فرد بخواهد برای خودش به صورت شخصی کار کند، شرایط متفاوت می‌شود و بسته به نوع شغل، سرمایه‌ای لازم است، که آن هم برای تهیه تجهیزات مورد نظر و یا اجاره یک مکان برای ایجاد شغل لازم است. این شغل دارای درآمد بسیار خوبی است.

1-4- درآمد ماهانه 

یک فردی که وارد بازار کار شغل برق کنترل می‌شود، اگر تخصص و مهارت‌‌های کافی را داشته باشد، می‌تواند به صورت ماهیانه درآمد مناسبی را کسب نماید.

2-4- عوامل موثر بر درآمد مهندس شغل برق کنترل و ابزار دقیق

در شغل مهندس برق کنترل و ابزار دقیق افرادی که از تخصص، تجربه و علم بیشتری برخوردار باشد، لزوما در این شغل درآمد بیشتری خواهند داشت و به موفقیت‌های چشمگیری دست خواهند یافت.

5- رشد و آینده مهندس برق کنترل و ابزار دقیق

افرادی که شغل برق کنترل و ابزار دقیق را برای آینده خود انتخاب می‌نمایند، آینده بسیار روشنی برای آن‌ها پیش‌بینی می‌شود. زیرا هر چه رو به جلو حرکت می‌کنیم، زندگی صنعتی روال بیشتری پیدا می‌کند، و این دسته از مشاغل رشد خوبی پیدا خواهند نمود. نیاز به نیروی کار آن بیشتر از پیش خواهد شد.

1-5- تاثیر فضای مجازی بر روی مهندس برق کنترل و ابزار دقیق

با استفاده از فضای مجازی می‌توان تبلیغات وسیعی را در اینترنت انجام داد و کارهای بزرگ و پروژه‌های بزرگی را در دست گرفت و مدیریت نمود. از طرفی دیگر به دلیل ارتقای بسیار محتواها در فضای مجازی می‌توان هر روزه علم خود را در این زمینه شغلی  بالاتر برد و از این طریق می‌توان به فردی موفق در شغل مورد نظر خود تبدیل شد.

برای مطالعه درآمد دلاری از مهندسی برق چگونه امکان پذیر است؟ لطفا کلیک کنید.

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!