15 شغل پر درآمد برای مهندس برق

15 شغل پر درآمد برای مهندس برق

تاریخ انتشار

6 خرداد 1400

تعداد مشاهده

287 نفر

15 شغل پر درآمد برای مهندس برق

برای موفق شدن در بازار کار رشته برق و رشته های مرتبط با آن علاوه بر تحصیلات دانشگاهی مهارت‌های متعددی لازم است. آموزش پرکاربردترین مهارتهای برقی روز دنیا می‌تواند در جهت کسب مشاغل پردرآمد به دانش‌آموختگان دانشگاهی کمک شایانی نماید. ما در این مقاله می­خواهیم شما را با 15 شغل پر درآمد برای مهندس برق آشنا نماییم.

تحصیلات دانشگاهی مربوط به مهندسی برق

الکترونیک  یکی از گرایش‎‌های اصلی در رشته برق است که به مطالعه کاربردهای مربوط به برق در تجهیزات و سیستم‌های الکتریکی می‌پردازد. در اغلب مواقع، دارا بودن تحصیلات دانشگاهی لازمه ورود به بازار کار است ولی این کافی نیست. دارا بودن شغل مناسب در رشته مهندسی برق نیز از این امر مستثنی نیست.

در  رشته برق، گرایشهای متعددی وجود دارد که هر کدام از آنها می‌تواند درآمد ساز باشد. مخابرات، الکترونیک، قدرت و کنترل از جمله گرایش‌های اصلی این رشته می‌باشند.

کاردانی فنی الکترونیک یکی دیگر از رشته‌های تحصیلی در مقطع کاردانی برق است. این رشته گستره وسیعی از مشاغل گوناگون را در بر می‎‌گیرد. مونتاژ قطعات الکترونیکی، تعمیر وسایل الکترونیکی، نصب و راه اندازی آنتن‌های ساختمانی، طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی، نصب و راه اندازی تجهیزات الکترونیک و تعمیر بردها و تجهیزات کامپیوتری قسمتی از فعالیت‌های فارغ التحصیلان این رشته در حوزه الکترونیک است.

تکنسین فنی برق می‌تواند بعد از دریافت مدرک و کسب مهارت های فنی روز، در صنایع مختلف مشغول به کار شده و به صورت مستقل برای خود کسب درآمد کند. تا اینجا با برخی از مدارک دانشگاهی مرتبط با برق و الکترونیک به طور اجمالی آشنا شدیم. در ادامه این مبحث به 15 شغل پر درآمد برای مهندس برق و مهارتهای کاربردی که در این حوزه وجود دارند، می‌پردازیم.

1-تکنسین برق ساختمان

تکنسین برق ساختمان یکی دیگر از مشاغلی است که مرتبط با حیطه برق و الکترونیک است. متخصص برق ساختمان فردی است که به طراحی نقشه برق، اجرای آن در ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری می‌پردازد. معمولا این افراد به صورت پیمانکار اجرای پروژه برق کشی ساختمان فعالیت دارند.

تعمیر تجهیزات ساختمانی، نصب کلید و پریزها، آیفون تصویری، چراغ‌های داخل واحدها و مشاعات، کابلکشی تلفن و سانترال، دزدگیر اماکن، دستگاه اعلام حریق، آنتن‌های ساختمانی و شبکه کامپیوتر از جمله مسوولیت‌های تکنسین برق ساختمان است. این متخصصان ممکن است با پیمانکاران ساختمانی نیز همکاری کنند. ارتباطات و کسب مهارت های برقی روز در این شغل بسیار اهمیت دارد.

برای ورود به شغل تکنسین برق ساختمانی مدرک دانشگاهی اهمیت زیادی ندارد. شما می‌توانید با طی دوره‌های آموزشی برق ساختمان به عنوان یکی از 15 شغل پر درآمد برای مهندس برق، یک استادکار ماهر باشید. آشنایی با مهارت های روز شما را دارای توانایی‌های بسیاری در زمینه اصول فنی برق ساختمان می‌کند. با شناخت لازم از انواع تجهیزات و ابزارآلات به پیشرفت سریعی در این حرفه می‌رسید.

2-تکنسین برق صنعتی

تکنسین برق صنعتی از جمله شغل‌های مرتبط با برق است. وظیفه اصلی یک متخصص رشته برق صنعتی، طراحی و اجرای تابلوهای صنعتی در کارخانجات و کارگاه‌ها است. تعمیر و راه اندازی پمپ‌های برق و آب کشاورزی نیز از جمله فعالیت‌های این متخصصین است. کسب مهارت های فنی روز در کنار مهارتهای بازاریابی موجب افزایش راهکارهای ورود به بازار کار می‌شود.

در دوره‌های آموزشی برق صنعتی اغلب، نقشه­کشی و نقشهخوانی، نصب مدارها، تعمیرات، عیبیابی، کار با نرم‌افزارهای طراحی و هر چیزی که مربوط به یک متخصص برق صنعتی است را آموزش می‌دهند.

شغل پر درآمد

3-متخصص برق خودرو

وظیفه متخصص برق خودرو، نصب تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی اتومبیل است. با پیشرفت صنایع خودروسازی و استفاده از تجهیزات پیشرفته صنایع اتومبیل سازی، نیاز به متخصصین برق خودرو بیشتر شده است.

تعمیر و نصب سیستم‌های جهت یابی، پنجره‌ها، تعمیر ایسیو، سیستم صوتی، صندلی‌های برقی، بوق، آینه‌های برقی، سیستم تهویه، هشدار دهنده‌های اتومبیل و تجهیزات تصویری همگی از جمله تخصص‌های تکنسین برق خودرو است. متخصص برق خودرو می‌تواند به صورت مستقل و یا استخدام در شرکت خودرو سازی فعالیت داشته باشد. مهارتهای برق خودرو را می‌توان به صورت آکادمیک در مراکز علمی و هم به صورت تجربی از افراد ماهر آموخت.

4-نصاب دزدگیر اتومبیل

امروزه با افزایش قیمت خودروها، تقاضای نصب دزدگیر اتومبیل‌ها نیز افزوده می‌شود؛ زیرا نصب دزدگیر ماشین باعث امنیت آن می‌شود. با بالا رفتن تقاضای نصب دزدگیر یا دستگاه اعلام سرقت خودرو، بازارکار نصاب آن نیز پررونق می‌شود. برای موفق بودن در این حرفه، باید مهارتهای برقی لازم در جهت سیمکشی انواع ماشین‌های سواری داخلی و خارجی، روش عبور دادن سیم برای صندوق عقب، پیدا کردن سیم‌ها، رله برای قطع برق خودرو و نصب درست آژیر، آشنایی با انواع سنسورها و غیره را بیاموزید.

با شرکت در دوره‌های آموزشی نصب دزدگیر می‌توان با یکی از 15 شغل پر درآمد برای مهندس برق آشنا شده و درآمد بالایی کسب کرد.

5-نصب ضبط و باند خودرو

نصب ضبط و باند اتومبیل با توجه به افزایش تقاضا برای خرید ماشین، رو به افزایش است. چنانچه می‌دانید بسیاری از اتومبیل‌های داخلی در هنگام تحویل از کارخانه دارای سیستم‌های صوتی بی کیفیت و  صدای نامناسب هستند. تعداد زیادی از خریداران این خودروها علاقمند به نصب سیستم جدید صوتی می‌باشند. با توجه به علاقمندی بسیار افراد به نصب باند و ضبط، می‌توان نتیجه گرفت که این شغل دارای بازارکار خوبی است.

با بهره‌گیری از آموزش‌های دوره‌ نصب باند و ضبط ماشین، می‌توانید در این حوزه متخصص شده و به شغل پردرآمدی دست یابید.

6-نصب و تعمیر دوربین‌های مداربسته

در جامعه کنونی و پیشرفت تکنولوژی سیستم‌های حفاظتی و امنیتی برای بسیاری از مکان‌ها لازم و ضروری به شمار می‌رود. ادارات، فروشگاه‌ها، منازل مسکونی، مراکز امنیتی و بسیاری از مراکز عمومی مجهز به دوربین‌های مداربسته هستند. هزینه این تجهیزات برقی نسبت به هزینه استخدام نیروی انسانی، بسیار مقرون به صرفه به شمار می‌آید. شما با استفاده از دوربین‌های مداربسته می‌توانید از اموال شخصی خود حتی در غیبت خود، مراقبت نمایید.

بازار کار این رشته گنجایش افراد متخصص جدید و زیادی در این زمینه دارد. آموزش تعمیرات و نصب دوربین مداربسته یکی از 15 شغل پر درآمد برای مهندس برق به حساب می‌آید. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی از رقبای خود فاصله گرفته و یک شغل پردرآمد برای خود داشته باشید.

7-نصب و تعمیر کولرهای گازی

یکی دیگر از مشاغل پول‌ساز مرتبط با برق و الکترونیک، نصب و تعمیر کولرهای گازی است. این سازه‌های پیشرفته، جایگزینی مناسب برای کولرهای آبی و دیگر سیستم‌های سرمایشی در مناطق کم آب و خشک محسوب می‌شوند. امروزه به علت تقاضای بیشتر مردم برای نصب این سازه‌ها، بازار کار نصاب و تعمیرکارهای آن رونق بسیاری پیدا کرده است.

شما با گذراندن دوره‌های آموزشی نصب و تعمیر کولر گازی می‌توانید درآمد مناسبی داشته باشید. گذراندن این دوره‌های آموزشی در آموزشگاه‌های معتبر فنی برق بهترین انتخابی است که می‌توانید برای ورود به بازار کار نصب این محصولات داشته باشید. آموزش این مهارت های فنی روز با هدف تربیت کارآموزان برای ورود به بازار کار است.

8-تعمیر بردهای الکترونیکی

بردهای الکترونیکی، یکی از مهم‌ترین قطعات وسایل الکترونیکی امروزی مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، موبایل و برخی از لوازم و محصولات خانگی است. خراب شدن این بردها، دستگاه‌های الکترونیکی را دچار نقصان در عملکرد و یا از کار افتادگی می‌کند. اغلب هزینه تعمیر این قطعات مهم، مقرون به صرفه تر از تعویض کل دستگاه است.

کسب تخصص در این زمینه می‌تواند شغل مناسب و پردرآمدی به شمار بیاید. تعمیر بردهای الکترونیکی به دانش و تخصص نیازمند است. با توجه به تقاضای بالای تعمیرات این سازه‌ها، گنجایش افراد متخصص بیشتری در این زمینه وجود دارد. آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی، یکی دیگر از 15 شغل پر درآمد برای مهندس برق است؛ که می‌تواند شما را در موفقیت‌های شغلی­تان یاری کند.

شما می‌توانید با گذراندن این دوره‌های آموزشی و به پایان رساندن آنها، وارد بازار کار این محصولات شده و درآمد مناسبی کسب کنید.

9-نصب و تعمیر پکیج دیواری

یکی دیگر از مشاغل درآمدزای امروزی که مرتبط با برق است، نصب و تعمیر پکیج دیواری است. با توجه به افزایش ساخت و سازها و استفاده از این وسیله برقی به جای لوازم گرمایشی دیگر، نصاب و تعمیرکار پکیج دیواری بازار کار خوبی دارد. این مهارت فنی روز با طی دوره‌های آموزشی نصب پکیج دیواری در آموزشگاه‌های معتبر به دست می‎‌آید.

برای موفق بودن در این حوزه علاوه بر نصب پکیج، باید در زمینه تعمیرات آن نیز مهارت داشته باشید. برخی از مراکز فنی در زمینه تعمیرات این سازه‌ها نیز دوره‎‌های آموزشی برگزار می‌کند.

10-سیم پیچی موتورهای برقی

سیم­ پیچی موتورهای برقی یکی دیگر از شغل‌های پول‌ساز در حوزه برق و الکترونیک است. تعمیر موتورهایی که در مجتمع‌های صنعتی مخصوصا پتروشیمی وجود دارند، دارای اهمیت زیادی هستند. موتورهای الکتریکی این مجتمع‌های صنعتی، پرکاربردترین تجهیزات برقی  محیط‌های صنعتی می‌باشند. به همین سبب قابلیت سیم پیچی مجدد برای این تجهیزات بسیار مهم است.

یکی از مهمترین سیم­پیچی‌های تجهیزات برقی مربوط به آسانسور و بالابرهاست. مهارت در سیم پیچی مگنت ترمز، یکی از خدماتی است که متخصصان الکتروموتورها در صنعت آسانسورسازی به سازندگان و تعمیرکاران بالابر ارائه می‌دهند. کسانی که در حرفه تعمیر آسانسورها مشغول به کار هستند باید در مرمت انواع خنک کننده‌های موتور گیربکس نیز مهارت داشته باشند. کسب مهارت در زمینه سیمپیچی موتورها یک شغل پر درآمد است.

11-هوشمندسازی ساختمانی

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، تقاضای مردم در جهت هوشمندسازی ساختمان‌ها افزایش پیدا کرده است. هوشمندسازی یا مدیریت هوشمند ساختمان، شامل نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی می­شود که بر کلیه فعالیت‌ها اعم از باز و بسته شدن درها، سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و تصویری و غیره می‌شود. وظیفه این مدیریت هوشمند، پایش مداوم بخش‌های مختلف ساختمان و اعمال فرمان‌های مختلف به آنها است. این اعمال مدیریت در جهت بهینه کردن و یا کاهش مصارف ناخواسته است.

تقاضای بیشتر مردم در جهت هوشمندسازی ساختمانی، تخصص در آنرا به یکی از شغل‌های پر درآمد امروزی تبدیل کرده است. در چنین شرایطی شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های آموزشی در زمینه هوشمندسازی ساختمان، تخصص لازم را کسب کرده و شغل پر درآمد مناسبی  به دست آورید. کسب مهارت برقی حرفه‌ای در این زمینه یک شغل مطمئن را برای شما تضمین می‌کند.

12-نصب اعلام حریق ساختمان

استفاده از سیستم اعلام حریق در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، تجاری، صنعتی، اداری و غیره امکان‌پذیر است و در برخی از اماکن مهم و حساس، نصب این سیستم اجباری و ضروری است. بنابراین بالا بودن تقاضا برای نصب سیستم اعلام حریق، نمایانگر بازارکار خوب و درآمد مناسب آن است. بازارکار خوب و درآمد بالا، مهارت در این سیستم را به یکی از 15 شغل پر درآمد برای مهندس برق تبدیل کرده است.

به طور کلی نصب سیستم اعلام حریق، امری تخصصی و حساس است و اگر به درستی نصب و اجرای آن صورت نگیرد، ممکن است خسارات و مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد.

13-تعمیر گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت

یکی از پرکاربردترین وسایل امروزی، موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها هستند. این سازه‌های کاربردی که در زندگی امروزی انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند، تعمیرات آنها نیز بازارکار بسیار خوبی پیدا کرده است. اگر موبایل فردی مشکلی پیدا کند، آن فرد مجبور است سریعا در جهت رفع عیب آن اقدام کند. تعمیرات موبایل با رشد روزافزون قیمت‌های گوشی یکی از شغل های پردرآمد محسوب می‌شود.

شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های آموزشی تعمیرات موبایل و لپ‌تاپ به بازارکار این وسایل دست یافته و یک شغل پر درآمد داشته باشید.

14-تعمیر لوازم برقی خانگی

گستردگی لوازم برقی خانگی نشان از بازارکار خوب تعمیرات این لوازم دارد. تعمیرات وسایلی مانند یخچال، جاروبرقی، چرخ­گوشت، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، تلویزیون و غیره، تخصص و پیچیدگی خاص خود را دارند. شما با طی دوره‌های آموزشی تعمیرات لوازم خانگی می‌توانید در این زمینه مهارت فنی کسب کرده و درآمد بالایی داشته باشید.

بازارکار تعمیرات لوازم برقی خانگی به علت متعدد بودن آن، گنجایش زیادی برای متخصصان جدید دارد. همین امر باعث شده است که مهارت در تعمیر لوازم برقی خانگی یکی از 15 شغل پر درآمد برای مهندس برق محسوب شود.

15-نصب و تعمیر کرکره برقی

امروزه در بیشتر مکان‌های تجاری یا مسکونی، استفاده از کرکره برقی بسیار متداول شده است. این سازه‌های برقی مدرن به دلیل آسانی کار با آن‌ها و امنیت بالا بسیار پرکاربرد شده‌اند. قابلیت استفاده از کرکره برقی در همه مکان‌ها، باعث اقبال بسیار مردم از آنها شده است. نصاب کرکره برقی با توجه به میزان تجربه و دانش خود می‌تواند درآمدهای مختلفی کسب کند. کیفیت کار این افراد متخصص در میزان درآمد آنها بسیار موثر است.

با توجه به استفاده بالای کرکره برقی می‌توان به بازارکار خوب آن پی برد. کسب مهارت­های برقی روز در زمینه این سازه‌ها می‌تواند شما را به یک شغل پر درآمد رهنمون سازد.

کلام پایانی

با نگاه اجمالی به مشاغلی که در حوزه برق و الکترونیک درآمدساز شده‌اند، متوجه می‌شوید که علاوه بر مدرک دانشگاهی باید در حیطه‌های مختلف برقی مهارت‌های تجربی بیاموزید. کسب تجربه و مهارت برای مشاغل حوزه‌های فنی و برق بسیار مهم است. کسانی که می‌خواهند در این شغل‌ها درآمد مناسبی به دست آورند باید آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را کسب کنند. 15 شغل پر درآمد برای مهندس برق به شما کمک می‌کند که شغلی مطمئن، مناسب و پر درآمد داشته باشید.

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!