بازارکار دوربین مدار بسته -گفتگو با مهندس وجودی

بازارکار دوربین مدار بسته

تاریخ انتشار

18 اسفند 1401

تعداد مشاهده

273 نفر

بازارکار دوربین مدار بسته -گفتگو با مهندس وجودی

موضوع گفتگوی پیش رو در رابطه با بازارکار دوربین مدار بسته است، شغلی که رو به رشد است و بازار جذابی دارد. در خدمت مهندس وجودی هستیم ، برای ادامه مصاحبه با ما همراه باشید

 

برای دریافت رایگان بسته راه اندازی کسب و کار برقی بدون صفر ریال سرمایه ؛ فرم زیر را پر کنید 

 

 

آقای مهندس وجودی سلام. به این گفتگوی زنده تصویری خوش آمدید. لطفا خود را معرفی کنید.

باسلام خدمت شما و عزیزانی که این گفتگو را دنبال می کنند. بنده حمید وجودی متولد سال 1364 هستم، در رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک تحصیل کرده ام و از سال 1386 بصورت حرفه ای وارد عرصه دوربین های مداربسته شده ام و کسب و کار خود را ادامه داده ام.

در ابتدا با شرکت های پیمانکار در حوزه برق و الکترونیک و کنتور بصورت کارآموزی همکاری داشتم و بصورت کاملاً تصادفی جذب یکی از شرکت های مشاور در حوزه نظارت تصویری شدم. و حضور در آن فضا، کار را به نحوی برای من پیش برد که بتوانم در قالب مشاوره با برندهای شناسنامه دار در بازار، آشنا شوم و به این حوزه علاقه مندتر شوم. و کار را در این حوزه ادامه دهم.

 

دقیقاً در حوزه دوربین های مداربسته چه فعالیتی دارید؟

من از سال 1386 وارد این حوزه شدم و تا سال 1392 بعنوان مشاور در شرکت های مشاور فعالیت داشتم. شرکت ما در پروژه های دوربین مدار بسته، کار مشاوره از جمله RFP انجام می داد. شرکت افق در تهران، پروژه های بزرگ مانند بانک ملی سراسر کشور، کمیته امداد در کل کشور، وزارت کشور، قوه قضائیه و… در دست داشت و در امر راه اندازی نظارت تصویری، خدمات مشاوره ارائه می کرد. خدمات مشاوره شامل: بازدید، طراحی، جانمایی، تهیه لیست تجهیزات، برگزاری مناقصه و نظارت بر کار اجراست. و از صفر تا صد طراحی و اجرای پروژه، بعنوان مشاور و ناظر پروژه، در کنار کارفرما حضور داشتیم.

این باعث می شد تا تمام این فرآیند را یاد بگیریم. و برای اینکار به یاد دارم که 2 ماه در بندرعباس در شعبه ای از بانک ملی مشغول نصب دوربین بودم تا به کار پیمانکار اشراف پیدا کنیم و مشکلی پیش نیاید.

 

شرکت های مشاور، در واقع متخصصین معتمد کارفرما هستند که در پروژه ها کنار کارفرما هستند. چون برای مثال بانک ملی در پروژه دوربین مداربسته تخصص ندارد.

کارفرمایان در امر توسعه و پوشش یک نیاز داشتند و بودجه ای برای این کار داشتند. ما به عنوان زبان فنی آنها، با پیمانکاران صحبت می کردیم و سعی می کردیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.

از سال 1392 تا سال 1394، با نمایندگی فروش دوربین های هایک ویژن همکاری کردم. این برند پرفروش ترین دوربین مداربسته دنیا از سال 2015 تاکنون است. در آن شرکت فروش این برند را تجربه کردم و در بحث مدیریت پروژه وارد شدم و مدیریت پروژه را انجام دادم. بعنوان پیمانکار در مناقصه ها شرکت می کردم و بر تیم های کاری مدیریت می کردم. و چون آن تجربه مشاوره و نظارت را داشتم، می دانستم چگونه باید عوامل را مدیریت کنم و وسایل و تجهیزات نصاب ها را مهیا کنم.

تا سال 1396 فقط کار فروش را انجام دادم و تجربه فروش و نصب را کسب کردم. همچنین که نیازی به حضور فیزیکی شما در پروژه ها نیست و می توانید بعنوان تکنیکال ساپورت، از راه دور بصورت نرم افزار یا تلفنی کار را انجام داد و کسب درآمد داشت.

بعد از آن، بخاطر آشنایی با 90 درصد برندهای اروپایی، امریکایی و چینی در بازار ایران، و همچنین علاقه ای که به آموزش داشتم، وارد کار آموزش شدم. شرکت ها هم در این موضوع خلاء داشتند و حرفی برای گفتن نداشتند.

در واقع هدف من این بود تا یک کارشناس بصورت نردبان، آموزش را بطور اصولی طی نماید. و کارها را بصورت آزمون و خطا فرانگیرد.

در این مسیر، مجله اینترنتی ایران سکوریتی را راه اندازی کردم. و در آنجا آموزش رایگان و ارائه مقاله های آموزشی و ویدئوهای آموزشی را پیش گرفتم.

از سال 1398 هم به عرصه شبکه های اجتماعی وارد شده ام، و ویدئو بلاگر هستم و بصورت حرفه ای از این راه کسب درآمد می کنم. در حال حاضر، نه نصب انجام می دهم، نه فروش دوربین دارم، در حال حاضر فقط آموزش دوربین های مداربسته و کار مشاوره را انجام می دهم.

 

بازار هدف دوربین های مداربسته کجاها هستند؟

اگر این سوال را 10 سال پیش مطرح می کردید، پاسخ می دادم بانک ها و شرکت هایی که سرمایه های بزرگ دارند و قصد دارند بر پرسنل و دارایی ها نظارت کنند و از آنها حفاظت کنند. ولی الان بخاطر ماراتونی که همه درگیر آن شده ایم و از صبح تا شب بدون دلیل می دویم، جایی را نمی توان پیدا کرد که از دوربین مداربسته استفاده نکرد. از سطح ساختمان، خانه و مغازه شروع می شود و تا بانک، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، مترو و… ادامه می یابد.

 

این کار، صنف، اتحادیه و… دارد؟

دوربین های مداربسته، متاسفانه صنف رسمی ندارد و بیشتر 5-4 شرکت بزرگ که در این حوزه کار می کنند، باهم قراردادی گذارده اند و بعنوان صنف فعالیت دارند.

بخاطر این نقیصه، نرخ دستمزد سالانه و مباحث فهرست بهاء با مشکل روبروست و صنفی وجود ندارد که بتواند این موضوع را بطور رسمی ابلاغ کند.

سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، هر سال تعرفه های نصب و راه اندازی ادوات الکترونیک اکتیو و پسیو را ارائه می کند، که یکی از زیربخش های آن، دوربین های مداربسته است.

 

بنظر من سازمان نظام صنفی این پتانسیل را دارد تا رشد کند و به سازمان مشابه نظام مهندسی تبدیل شود.

نحوه فعالیت ها در بازار دوربین های مداربسته چگونه است؟ فروش تجهیزات؟ نصاب ها؟ تعمیر و نگهداری؟

در سیستم های نظارت تصویری مانند همه حوزه های دیگر، چند موضوع مطرح است. اول فروش سیستم ها، دوم نصب و راه اندازی آنها. سوم ارائه خدمات مانند مشاهده تصاویر بر روی موبایل و انتقال تصاویر. اینها از جمله مشاغلی است که حتی به حضور فیزیکی شما در پروژه ها نیاز ندارد. شما می توانید یک تکنیکال ساپورت باشید با یک شماره تلفن و نام سایت. یکی از آیتم هایی که مشتریان با آن روبرو می شوند، فراموش کردن پسورد دستگاه هاست. یکسری از افراد با استفاده از نرم افزارها، می توانند پسوردها را تنظیم مجدد کنند.

موضوع چهارم، خدمات و نگهداری است. این از جمله آیتم هایی است که خیلی از دوستان در آن فعال هستند. ما بحث تحویل موقت و تحویل نهایی را در این پروژه ها هم داریم. وقتی نصب و راه اندازی می شود و تصویر همه دوربین ها روشن می شود، صورتجلسه تحویل موقت با کارفرما تنظیم می شود و تاریخ صورتجلسه موقت بعنوان شروع دوره گارانتی منظور می شود. دوره گارانتی معمولا یک ساله یا دوساله است. اگر قرار بر افزایش این مدت باشد، برای هرسال 5 درصد مبلغ به آن افزوده می شود. ما طی این مدت، بازدیدهای دوره ای را طبق جدول زمانبندی شده به انجام می رسانیم. این بازدید علاوه بر زمانی است که هنگام ایجاد مشکلات در تصاویر دوربین ها از سوی کارفرما اعلام می شود. بعد از اتمام دوره گارانتی، مجدداً با کارفرما یک صورتجلسه بعنوان صورتجلسه نهایی یا قطعی تنظیم می شود، و از آن زمان به بعد دیگر کاری با کارفرما نداریم؛ مگر اینکه مجدداً یک قرارداد نگهداری منعقد شود.

شیوه دیگری که برای کسب درآمد وجود دارد، بحث مشاوره است. بحث مشاوره از سال 1388 خوب جا افتاده است و یکسری از شرکت ها خوب کار می کنند. در کنار کارفرما، برای آنها پروژه و مناقصه تعریف می کنند و بین 15-5 درصد از مبلغ کل پروژه را بعنوان حق الزحمه اخذ می کنند.

بحث آموزش هم شیوه دیگر کسب درآمد است. ولی امر مشاوره در سطح بالاتر قرار دارد و لازم است آن اعتبار لازم وجود داشته باشد.

بحث دیگر، تعمیرات است که درآمدهای بسیار خوبی در آن وجود دارد. مثلا دوربین هایی که قیمت بالا دارند، هزینه تعمیرات بالایی دارند.

 

فرض کنید من آموزش های لازم را فراگرفتم. یا اینکه برخی این تصور را دارند که قبل از آغاز بکار رسمی، در جایی کارآموزی کنند. امّا به نظر من در شغلی مانند دوربین مداربسته، می توان خود آموزی داشت. برخی از تجهیزات ارزان قیمت و سیاه سفید را بگیرم و در منزل با اینها تمرین کنم و راه اندازی را انجام دهم. در دوربین مداربسته، این خودآموزی چگونه می تواند انجام شود؟

مثلاً در برق ساختمان، مدار استاندارد وجود دارد و همه تک پل را بلد هستند. آیا در دوربین های مداربسته، همچنین مدارهای پایه و استانداری وجود دارد؟

هم بله، هم خیر. سیستم های نظارت تصویری یا دوربین مداربسته، هم بحث الکترونیک دارد، هم بحث شبکه و هم بحث مکانیک. اینکه مثلا در فضای مرطوب چه دوربینی باید انتخاب شود و…

در این سیستم ها، دو تقسیم بندی بزرگ وجود دارد، تقسیم بندی اکتیو و تقسیم بندی پسیو. تقسیم بندی پسیو مانند لوله کشی، کابل کشی، مسیریابی. دوستان باید سلیقه داشته باشند تا کمترین مسیر و بهترین مسیر کابل دوربین ها را تا دستگاه انتخاب کنند. چون اوایل کار، خودشان هستند و خودشان. بحث دوم، نصب دوربین، دستگاه ضبط و کانفیگ است. که در آنجا استانداردهای دوربین های تحت شبکه و استاندارد دوربین های HD یا آنالوگ وجود دارد. در هر یک از اینها، استاندارد متقنی که برای هرکجا دوربین چگونه باید باشد، وجود ندارد و کاملا یک بحث تجربی است. البته دیتا تکنیکال هایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند ولی فرمول قطعی به شما نمی دهد.

اما خبر خوب این است، زمانی که کسب و کار دوربین مداربسته را یاد می گیرید و بعنوان یک مهندس وارد این حوزه می شوید، چون دانش دیتا شیت خوانی وجود دارد، با تسلط بر آن می توانید بر عملکرد دوربین ها و استاندارد آن مسلط شوید.

البته خواهم گفت پله هایی را که یک نفر باید طی کند و به سطح یک مشاور برسد و صحبت برای گفتن داشته باشد و برای یکسری از افراد تصمیم سازی کند.

 

برای آموزش و یادگیری پایه و اساس و آن کلیت دوربین مداربسته، چقدر زمان لازم است؟

اگر بخواهید تمام تمرکزتان را بر این موضوع بعنوان کسب و کار بگذارند، مثلا حدود 1000 نفر از دانش پذیران این کسب و کار را در دوره هایی که بنده سراغ دارم، آغاز کرده اند؛ معمولا بین 4-2 ماه طول می کشد تا یک کارشناس متوجه شود که چارچوب دوربین های مداربسته چیست. از زمانی که متوجه موضوع شود تا زمانی که بتواند از آن کسب درآمد کند، خیلی مباحث نظیر: تکنیکال، بازاریابی، مالی، روابط عمومی و… وجود دارد. از همه مهمتر در این موضوع، بحث علاقه است.

کارآموزی چقدر طول می کشد؟

پروژه های دوربین های مداربسته چند نوع است و برای تسلط بر آنها باید یک، دو یا سه پروژه مشابه را انجام داده باشید. پروژه های صنعتی نظیر: کارخانه ها، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها. پروژه های ساختمان های مسکونی و مغازه ها و فروشگاه ها. پروژه های بانک ها.

هر کارشناس اگر دو پروژه را در هر یک از این گروه ها که حداقل 8 دوربین داشته باشد، اجرا کند، می تواند در آن حوزه خبره شود. زمانی که کار را یاد گرفتید، می توانید با یکسری از راهکارها، بازار هدف بگذارید. مثلاً فقط در فروشگاه ها کار کنید. تا زمانی که رزومه نداشته باشید، کارخانه به شما پروژه نمی دهد.

 

در عقد قراردادها، چه نکات مهمی باید رعایت شود؟

کسانی که در حوزه دوربین مداربسته کار می کنند، می دانند که خیلی کم پیش می آید که بابت این موضوع قرارداد منعقد کنند. و عموماً بصورت صورتجلسه و فاکتور کار می کنند. بخاطر عدم درگیری بابت بحث های بیمه و مالیات این کار انجام نمی شود.

ولی وقتی پروژه ها بزرگ تر می شود، همکاران ما دو دغدغه دارند. اول اینکه قراردادها دو قسمت دارد: فروش و نصب. قرارداد فروش را زمانی تنظیم می کنیم که هنگام تحویل محصولات بتوانیم، وجه را دریافت کنیم. البته برای پروژه های بزرگ، 30 درصد پیش پرداخت اخذ می شود. در موضوع نصب و راه اندازی، شرکت ها پس از پایان کار، وجه را مطالبه می کنند.

خیلی از دوستان برای مشکلاتی که ذکر شد، قرارداد نمی بندند.

 

شغل مداربسته در کدام منطقه از کشور یا شهرها مشتری بیشتری دارد؟

موقعیت جغرافیایی خیلی تفاوتی در میزان فروش ندارد. من بیشتر از یکسال است که اکثراً خارج از تهران کار می کنم. و کارهایم را از راه دور انجام می دهم.

بازار کار و بازار هدف در بیشتر شهرهای ایران وجود دارد. اما نکته مهم این است که دوستان بتوانند بطور اصولی آموزش ببینند تا بتوانند قیمت مناسب را به مشتری مناسب اعلام کنند.

 

انجام این کار مربوط به رده سنی خاصی است؟

خیر. در دوره های بنده از 15 سال تا 65 سال شرکت می کنند. بعضی نیز بازنشسته هستند و به این کار روی آورده اند.

این کار همچنین فصل خاصی هم ندارد.دوستانی که در این کارها حرفه ای هستند و سابقه کار دارند، پروژه هایشان دو قسمت دارد. ابتدای سال تا ماه های 9-8 را با پروژه های غیردولتی کار می کنند. از ماه 9 به بعد که بودجه پروژه های دولتی تزریق می شود، و باید اعتبارات تا فروردین جذب شود، با دستگاه های اجرایی کار می کنند و در استعلامات و مناقصات شرکت می کنند.

برای تمامی ایام سال کار وجود دارد. به شرط آنکه چیزی را کاشته باشیم که بتوان آن را درو کرد.

خانم ها هم در این شغل فعالیت دارند؟

در این یکی دو سال فعالیت آنها بیشتر شده است. و بیشتر بصورت فروشنده دوربین در شرکت ها حضور دارند. ولی کمتر در حوزه نصب و راه اندازی حضور دارند، چون شرایط سختی دارد.

در موضوع آموزش و همچنین تکنیکال ساپورت فعالیت دارند.

 

در این موضوع کاری چه تجهیزاتی لازم است؟

برای شروع کار نصب و راه اندازی، یک لپ تاپ، یک پیچ گوشتی شارژی و یک دریل مورد نیاز است. این ها جزو آیتم هایی است که نصاب باید داشته باشد.

نردبان و خودرو هم بعضاً مورد نیاز است.

 

لپ تاپ در این پروژه چه کارایی دارد؟

بعضی تنظیمات با لپ تاپ انجام می شود. یک متخصص سیستم های تصویری، باید سیستم ها را کانفیگ کند. برای این کار، لپ تاپ لازم است.

مهندس باید از اینکه کار به درستی انجام می شود، اطمینان حاصل نماید و بتواند کار خود را نزد کارفرما به خوبی به نمایش بگذارد. مشتریان معمولا در یک ساعت اول و 5 دقیقه اول میزان تخصص مجریان را به خوبی تشخیص می دهند.

 

این کار به فضای کاری خاصی مانند مغازه یا کارگاه نیاز است؟

الزام خاصی وجود ندارد که تکنسین جای خاصی داشته باشد. دوستانی که در گروه ویژه ما هستند، با یک کارت ویزیت و یک صفحه اینستاگرام کار می کنند.

داشتن دفترکار و تلفن ثابت می تواند به کسب و کار شما اعتبار بیشتری ببخشد. شما در هر کسب و کاری، تا خودتان را اثبات نکرده باشید، کسی به شما کار نمی دهد.

اگر قرار است کار فروش هم داشته باشید، باید مغازه داشته باشید. اما اگر می خواهید پروژه های بزرگ بگیرید، باید شرکت داشته باشید و دفتر بگیرید. لزومی هم ندارد که در شهر باشد. می تواند اطراف شهر باشد.

 

این کار، سرمایه اولیه نیاز دارد؟

اگر دوستان بدانند که این کسب و کار را چگونه باید پیش ببرند، بجز تجهیزات و دفتر که ذکر شد، دیگر نیازی به هزینه کردن نیست. در پروژه های نظارت تصویری وقتی شما موفق می شوید پروژه را بگیرید، مشتری ابتدای کار هزینه دوربین ها را به شما پرداخت می کند. یا می توان جنس را به مدت یک هفته از همکار گرفت و ظرف آن مدت، کار نصب و راه اندازی را انجام داد و فاکتور فروش را صادر کرد.

بنابراین اگر دوستان در ابتدای کار، سرمایه اولیه نداشتند، از این بابت نگرانی نداشته باشند.

توصیه من به دوستانی که می خواهند این کار را آغاز کنند، این است که کارهای اول را با دوستان و اقوام انجام دهند. جایی که شما را می شناسند و می توانید از آنها پول بگیرید. وقتی پول آمد و در سیستم شما چرخید، متوجه می شوید که می توانید این کار را انجام دهید. برای بستن یک پروژه دوربین مداربسته، حدود 5 میلیون تومان پول لازم است.

 

حق الزحمه نصب و راه اندازی چگونه محاسبه می شود؟ این عرف وجود دارد که تجهیزات از نصاب خریداری شود؟

در پروژه های کوچک، بین 20-10 درصد هزینه تجهیزات، بعنوان دستمزد اخذ می شود. معمولا تجهیزات را آن فرد که نصب انجام می دهد، می فروشد.

 

فروش تجهیزات دوربین، چند درصد سود دارد؟

میزان سود در فروش تجهیزات بین 15 تا 40 درصد است. در لیست قیمت ها، قیمت مصرف کننده و قیمت همکار مشخص است و حداقل سود در فروش، 15 درصد است.

 

ساختمان های کوچک، حداقل 3 طبقه به همراه پارکینگ هستند و زیربنای هرطبقه را 100 مترمربع درنظر بگیرید. تجهیزات دوربین این ساختمان چقدر هزینه دارد؟

این ساختمان با حداقل 6 دوربین، حدود 8 میلیون تومان هزینه دارد. که بطور متوسط 25 درصد برای فروشنده سود دارد. و حدود 15 درصد آن بعنوان هزینه نصب محاسبه می شود. اجرای این پروژه برای یک نصاب تازه کار حدود یک هفته زمان می برد. ولی برای نصاب حرفه ای، 2 روز زمان لازم است.

نصاب معمولاً یک دستیار را در کنار خود دارد تا برخی کارها را به او واگذارد.

 

خارج از مطالبی که ذکر شد، موارد دیگری وجود دارد که بتواند درآمد را افزایش دهد؟

بله. یکی از آیتم هایی که می تواند درآمد مجزا داشته باشد، بحث انتقال تصویر است. مثلاً تصاویر  بر روی گوشی موبایل منتقل شود. برای این آیتم می توانید 200-100 هزار تومان هزینه دریافت نمایید.

همچنین در حین نصب، ممکن است به سایرین معرفی شوید. اگر آن پروژه را به خوبی انجام دهید، به رزومه کاری شما تبدیل می شود. تبلیغات دهان به دهان هم در حین کارها انجام می شود، و چنانچه رضایت از انجام آن وجود داشته باشد، تبلیغات موثر خواهد افتاد.

در بازارکار دوربین مدار بسته ، نصب تمیز دوربین، کابل کشی تمیز، راه اندازی تمیز و انتقال تصویر درست، و اتصال دوربین به برخی امکانات نظیرآژیر و چراغ، از مواردی است که مشتریان آن را می پسندند. انجام این ظرافت ها و به مرور باعث شناخته شدن فرد می شود.

افراد همچنین می توانند خود را بعنوان نصاب به شرکت های فروشنده تجهیزات معرفی کنند و بصورت آزادکار، از آنها پروژه نصب بگیرند. خیلی از نصاب ها با چند شرکت قرارداد دارند و بصورت تلفنی کار نصب آنها را انجام می دهد.

 

برای فروش و نصب تجهیزات دوربین، می شود از فضای مجازی استفاده کرد؟

شبکه های اجتماعی و اینستاگرام از ابتدای فراگیری کرونا، بسیار رواج یافته است و دوستان خیلی زیادی در این حوزه ها کار می کنند. و از آن برای فروش استفاده می کنند.

شرکت هایی فقط 5-4 نفر بازاریاب دارند و از طریق اینستاگرام، فروش را به انجام می رسانند. تمام دانش پذیرانی که با ما کار می کنند، در ابتدای کار موظف هستند یک صفحه کاری برای خود در اینستاگرام راه اندازی کنند.

اگر می خواهید در یک بازار 50 میلیون نفری فروش داشته باشید، باید در فضای مجازی وارد شوید.

 

متاسفانه خیلی از مهندسان، لذت کسب درآمد از فضای مجازی را نچشیده اند. و این الگوی ذهنی را دارند که کار باید ماهیت فیزیکی داشته باشند.

ما هم در صفحه مان در اینستاگرام در حال تلاش هستیم تا این ذهنیت را تغییر دهیم. این ذهنیت که لازم نیست کسب و کار و درآمد فیزیکی باشد، حتی وقتی که ماهیت کار من فیزیکی است. چراکه فعالیت در بازار فضای مجازی، بسیار جای کار دارد.

این کار چقدر درآمد ماهانه دارد؟

این کار پس از یک ماه کارآموزی و کار برای فامیل و دوستان بصورت ارزان قیمت و همچنین مفت کاری! می تواند 10-7 میلیون تومان معادل حداقل 2 برابر درآمد کار در یک شرکت درآمد داشت؛ به شرط آنکه مسیر را به درستی طی کند و نباید تنها نصاب باقی بماند و فروش را یاد بگیرد. و در کنار آنها، خدمات را یاد بگیرد و با رشد طولی، کار خود را بصورت عرضی توسعه دهد و سیستم سازی کند!

برای این کار می تواند به یک شرکت خوب و معتبر متصل شود و دوره های مختلف را ضمن کار، فرابگیرد.

 

شرکت هایی که تجهیزات را به فروش می رسانند، مراحل اول و دوم بصورت نقدی حساب می کنند ولی پس از اعتمادسازی، اعتباری کار می کنند.

اصل کار این است که دوستان تصمیم بگیرند و 100 درصد خودشان باشند. اگر اینگونه شد نه تنها در این کار، بلکه در هر کار دیگری موفق می شوند. باید به این کار علاقه داشته باشند.

کسب و کار ما کاملا فیزیکال است. ما در دوران کرونا سیستمی را طراحی کردیم که دوستانی که آموزش می بینند، علاوه بر اینکه بسته آموزشی را دریافت می کنند و آموزش می بینند، کسب و کار را هم انجام می دهند. و بصورت ارتباط زنده تصویری، دوربین ها را برایشان نصب و راه اندازی می کنیم. تا مهارت شان ارتقاء یابد.

 

انگاره های ذهنی خیلی مهم است چه باشد. مثلا این را مطرح می کنند که من برقکار هستم و اینستاگرام به چه کار من می آید؟ اینستاگرام سایت دیوار نیست و باید خود را در صفحه ای که راه اندازی کرده اید، اثبات کنید. مثلاً درباره دوربین ها صحبت کنید. نمونه پروژه ها را معرفی کنید. باید در نظر گرفت اینستاگرام، کارت ویزیت نیست.

اگر می خواهید در اینستاگرام بفروشید، نفروشید. یعنی باید بزرگترین دغدغه دنبال کنندگان خود را که محتوای کاربردی است، برآورده کنید.

 

من حدود 2 سال است که صفحه تاسیسات برقی در اینستاگرام دارم. فکر می کنم حداقل درآمد من در این مدت 15 برابر شده باشد. البته هزینه ها هم بالا رفته است. این افزایش نشان می دهد ظرفیت مناسب در فضای مجازی وجود دارد.

اگر فردی بدون آنکه کوچکترین آموزش درباره فروش ببیند، می رود و چند ده میلیون تومان خرج می کند و دفتر و مغازه راه می اندازد. ولی نمی داند که باید برود و اصول فروش را یاد بگیرد.

آموزش معجزه می کند. آن فردی که آموزش می بیند، متوجه شکاف درآمدی خود با افراد بدون آموزش می شود.

برای ورود به عرصه دوربین های مداربسته باید درس خاص یا مهارتی را فرابگیرم؟ این کار چه الزامات آموزشی اولیه ای دارد؟

در این کار نیاز به هیچ پیش زمینه اولیه ای نیست. هرچند اگر الکترونیک بلد باشید، خیلی به شما در تنظیم دستگاه ها و ارت کمک خواهد کرد.

در دانش پذیرانم کسانی را دارم که شغل آنها به دوربین مداربسته اصلاً ارتباطی ندارد!

ولی برای فعالیت در عرصه تعمیرات، باید الکترونیک و مدارها را به خوبی دانست. ولی در عرصه فروش، نصب و راه اندازی نیازی به این پیش زمینه ها نیست.

 

آیا دوربین های IP بازار خوبی دارند؟ آیا این دوربین ها کیفیت خوبی در قبال هزینه ای که می شود، دارند؟

این دوربین ها، مشتریان خود را دارند. اما جنگ دوربین IP و HD دیگر کیفیت نیست. و دوربین های آنالوگ همان کیفیت را ارائه می کنند. ولی IP، یکسری از ویژگی ها و امکانات را از جمله توسعه شبکه ارائه می دهند. یا خدمات تصویر مانند پلاک خوانی یا تشخیص چهره یا شمارش افراد را ارائه می دهند.

بنابراین بر اساس خواست مشتری، باید نوع دوربین را انتخاب کرد.

در بخش برآورد فوری پروژه های نظارت تصویری، برای هر دوربین آنالوگ حدود 3 میلیون تومان باید محاسبه شود. اما این محاسبه برای دوربین IP حدود 6 میلیون تومان محاسبه می شود.

در نهایت توصیه می کنم، دوستان در هر رشته ای که وارد می شوند، از بخش بازاریابی ترس نداشته باشند. بزرگترین ترمز، خود ما هستیم. اگر می خواهید در کسب و کاری موفق شوید، یک بار تصمیم بگیرید و در آن وارد شوید. کتاب های بازاریابی، فروش و انگیزه را بخوان و آغاز کن.

 

سخت ترین کار دنیا، کاری است که آن را انجام نداده اید. اول کار، چرخ کسب و کار مربعی است! بعد 6 ضلعی می شود! بعد 8 ضلعی می شود! تا اینکه دایره شود.

آقای مهندس از گفتگو با شما استفاده کردم و توانستم اطلاعات خوبی از حرفه فروش و نصب دوربین و بازارکار دوربین مدار بسته کسب کنم. برای شما آرزوی موفقیت دارم. در پایان برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت دارم.


 

مقاله زیر هم حتمن برای شما جالب خواهد بود

درآمدزایی از تاسیسات برقی – گفتگو با مهندس امیدوار (کلیک کنید)

آموزشی رایگان کارشناس رسمی
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!