اطلاعات جامع درباره آزمون کارشناس رسمی برق

کارشناس رسمی برق

تاریخ انتشار

8 بهمن 1402

تعداد مشاهده

125 نفر

اطلاعات جامع درباره آزمون کارشناس رسمی برق

کارشناسی رسمی دادگستری برق چیست ؟

هدف و مزیت

هدف اصلی کارشناسان رسمی، ارائه نظرات فنی و کارشناسی در حوزه تخصصی خود در مورد دعاوی ارجاع داده شده از مرجع قضایی است. این کارشناسان با انجام تحقیقات گسترده و بررسی دقیق اطلاعات مرتبط، به حل ابهامات موجود در پرونده‌ها و به صدور رای قضایی کمک می کنند. از مزایای اصلی اخذ پروانه کارشناسی رسمی، فرصت فعالیت در سراسر کشور، تنوع موضوعی، انعطاف زمانی، عدم تداخل با شغل اصلی و همچنین ارتقای شخصیت حرفه‌ای مهندسی می‌باشد.

چرا باید در آزمون کارشناسی رسمی شرکت کنم؟

یکی از دلایل اصلی برای شرکت در آزمون کارشناسی رسمی، اشباع نشدن این حرفه است، زیرا تعداد مهندسانی که دارای پروانه کارشناسی رسمی هستند، بسیار کم است و توانایی‌های بسیار زیادی برای رشد و کسب درآمد با این پروانه وجود دارد. همچنین، تعداد پرونده‌هایی که از سوی دادگاه‌ ارجاع داده می‌شوند بسیار زیاد است؛ لذا می‌توان ادعا کرد که کارشناسان رسمی به صورت پیوسته و دائمی با پروژه‌های مختلف مواجه می‌شوند.

از دلایل دیگر شرکت در آزمون کارشناسی رسمی می‌توان به آسان‌تر بودن این آزمون نسبت به آزمون‌های نظام مهندسی و ارتباط مستقیم درآمد متناسب مبالغ دعاوی و نرخ تورم اشاره کرد، اما زیاد بودن تعداد سرفصل‌ها در این آزمون و محدودیت منابع مطالعاتی وجود از چالش‌های پیش روی متقاضیان دریافت پروانه کارشناسی رسمی می‌باشد.

 

شرایط ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی برق 

برای شرکت در آزمون کارشناسی رسمی دادگستری، برخی شرایط عمومی و اختصاصی وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم. از شرایط عمومی می‌توان به متدين بودن به دین اسلام یا یکی از اقلیت‌های دینی رسمی شناخته شده در قانون اساسی، وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی، تابعیت ایرانی، عدم داشتن پیشینه کیفری مؤثر، عدم اعتیاد به مواد مخدر، عدم عضویت یا هواداری از گروه‌های غیرقانونی و مخالف اسلام و داشتن حداقل 25 سال سن در پایان مهلت ثبت نام و داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان) اشاره کرد.

از جمله شرایط اختصاصی برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری، داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر در یکی از رشته‌های مورد نیاز که در دفترچه راهنمای شرکت در آزمون مندرج در سایت سازمان سنجش فهرست شده است. همچنین، داشتن حداقل پنج سال سابقه کار مرتبط در رشته کارشناسی مورد نیاز، پس از اخذ مدرک مزبور تا آخرین روز ثبت نام نیز به عنوان یکی دیگر از شرایط مهم شرکت در این آزمون است.

در صورتی که در رشته کارشناسی مورد تقاضا، دوره تحصیلی مقطع کارشناسی یا بالاتر مرتبط وجود نداشته باشد، داوطلبان می‌توانند با داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته غیرمرتبط و داشتن حداقل پانزده سال سابقه کار مرتبط در رشته کارشناسی مورد نیاز تا آخرین روز ثبت نام، در آزمون شرکت کنند. همچنین گواهی سابقه کار باید همراه با سایر مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون کارشناسی رسمی، در سایت الکترونیکی مربوطه بارگذاری شود. این گواهی باید ادعای حضور داوطلب در یک شرکت یا ارگان مرتبط با رشته آزمون را تأیید کند و صرفاً یک برگه است که نشان می‌دهد داوطلب تجربه کار مرتبط با رشته مورد نظر را داراست.

مراحل قبولی

برای کسب پروانه کارشناس رسمی دادگستری، چهار گام کلیدی باید به ترتیب زیر با موفقیت گذرانده شود:

 

گام اول: شرکت در آزمون کتبی که بصورت چهارگزینه‌ای بوده و معمولا شامل 60 سوال است که داوطلبان 110 دقیقه فرصت پاسخگویی خواهند داشت. در آزمون های پیشین پس از تصحیح پاسخ‌نامه‌ها، داوطلبانی که  حائز بیشترین نمره بودند و حداقل  نمره 60 از 100 را کسب می‌نمودند، تا سقف 150% ظرفیت هر رشته در منطقه مورد تقاضا، به آزمون شفاهی دعوت می گردیدند. پس از  تصویب قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار، شرط اولیه قبولی در آزمون کارشناس رسمی به اکتساب حداقل 70 درصد میانگین یک درصد برتر تغییر یافت.

 

گام دوم: پس از گذراندن آزمون شفاهي و كسب حد نصاب 60 از 100 ، داوطلبان به ترتيب اولويت فضلي جمع 30 % نمره شفاهي و 70 % نمره كتبي و به تعداد ظرفيت اعلام شده در منطقة مورد تقاضا مطابق با جداول دفترچه راهنمای آزمون کارشناسی رسمی براي ادامه مراحل به كميسيون مادة 13 معرفي خواهند شد.

 

گام سوم: در این مرحله، دو مرحله‌ی مهم شامل دریافت گواهی عدم سوءپیشینه، اثبات عدم اعتیاد و تأیید صلاحیت‌های اخلاقی توسط کمیسیون ماده 13 انجام می‌گیرد.

 

گام چهارم: داوطلبان باید دوره کارآموزی یک ساله تحت نظر کارشناس راهنما را با موفقیت بگذرانند. این دوره شامل شرکت در دوره‌های آموزشی، مطالعه‌ی قوانین و مقررات و آشنایی با وظایف کارشناسی است. کارآموزی با تعیین کارشناس راهنما توسط هیئت مدیره‌ی کانون آغاز می‌شود و هرگونه تأخیر غیرموجه بیش از دو ماه می‌تواند منجر به بازبینی پذیرش داوطلب شود.

پس از آنکه مراحل ذکر شده طی شد داوطلب باید جهت اداي سوگند و دريافت پروانة كارشناسي با صلاحيتهاي تعيين شده اقدام کند. به صورت میانگین، فرایند قبولی در مرحله اول (آزمون کتبی) تا اخذ پروانه حدودا 3 سال طول می کشد و بعد از اخذ پروانه، فرآیند ارجاع پرونده و درآمدزایی شروع می شود.

 

مرجع برگزاری آزمون

اولین مرحله قبولی در آزمون کارشناسی رسمی، شرکت در آزمون کتبی بوده که توسط سامانه سازمان سنجش کشور برگزار می شود. بعد از قبولی در آزمون کتبی، نوبت به آزمون شفاهی و مصاحبه، گزینش و کارآموزی می شود که این مراحل در طریق سامانه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه برگزار می شود.

رشته ها و سرفصل ها

حوزه فعالیت کارشناس رسمی دادگستری بسیار گسترده و متنوع است. افراد فعال در این حوزه، در زمینه‌ها و رشته‌های گوناگونی فعالیت دارند. این نهاد با برگزاری آزمون، سعی در استخدام متخصصین با تجربه‌ای که دارای حداقل مدرک کارشناسی یا بالاتر هستند دارد، تا ماهیت دعاوی را به سمت قضاوت‌های تخصصی و کارشناسی تغییر دهد. داوطلبین پیش از ثبت نام در آزمون کارشناسی رسمی دادگستری، بایستی دفترچه راهنمای شرکت در آزمون را که در سایت سازمان سنجش منتشر شده، با دقت مطالعه کنند سپس، بر اساس رشته تحصیلی، رشته مورد نظر برای شرکت در آزمون را انتخاب و ثبت نام کنند.

برای انتخاب بهترین رشته کارشناس رسمی دادگستری، چندین نکته مهم وجود دارد که داوطلبان باید به دقت به آنها توجه کنند. نخستین و بارزترین فاکتور، رشته و گرایش تحصیلی داوطلب است؛ از آنجا که تخصص مستقیماً بر قضاوت‌های کارشناسی تاثیر می‌گذارد، تطابق گرایش تحصیلی با رشته‌ای که قصد دارند در آن فعالیت کنند، بسیار مهم است.

سابقه کار مرتبط با رشته‌ی انتخابی نیز از دیگر عوامل کلیدی است. هر چه تجربه کاری داوطلب بیشتر با رشته انتخابی مرتبط باشد، شانس موفقیت در آزمون‌ها و مصاحبه‌های کاری افزایش می‌یابد. علاوه بر این، جنسیت و محل سکونت هم می‌توانند در ارزیابی‌های مهندسی و تعیین حوزه‌های تخصصی مرتبط دخیل باشند.

داوطلبان باید تمام این عوامل را در نظر داشته باشند تا بتوانند رشته‌ای را انتخاب کنند که به بهترین شکل با دانش، تجربه، و اهداف شغلی آنها سازگار باشد. این انتخاب مؤثر نه تنها بر نتیجه آزمون کارشناسی بلکه بر کل مسیر حرفه‌ای آنها اثرگذار خواهد بود.

 

 برای دریافت سوالات آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه و دادگستری  فرم زیر را پر کنید 

شماره را به انگلیسی وارد کنید

 

بهترین رشته کارشناسی رسمی در رشته برق، الکترونیک و مخابرات

از جمله بهترین رشته کارشناسی رسمی سال 1402 که در رشته برق، الکترونیک و مخابرات می‌توانند در آزمون شرکت کنند، مهندسی تکنولوژی الکترونیک، مهندسی تکنولوژی برق ـ قدرت، مهندسی تکنولوژی مخابرات، مهندسی تکنولوژی کنترل و ابزار دقیق، مهندسی الکترومکانیک، مهندسی برق ـ مخابرات، مهندسی الکترونیک، مهندسی مخابرات، مهندسی کنترل و ابزار دقیق، مهندسی برق (کلیه گرایش ها)، مهندسی تکنولوژی مخابرات (کلیه گرایش ها)، مهندسی تکنولوژی برق (گرایش شبکه های انتقال و توزیع)، مهندسی فناوری مکاترونیک، مهندسی مکاترونیک، مهندسی فناوری برق شبکه های توزیع، مهندسی فناوری شبکه های انتقال برق، مهندسی فناوری الکترونیک صنعتی، مهندسی فناوری ارتباطات و اطلاعات (گرایش های: مخابرات سیار)، مخابرات نوری، بهره برداری از سیستم های مخابراتی، مهندسی فناوری کنترل ـ ابزار دقیق است.

 بهترین رشته کارشناس رسمی در رشته برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات

از جمله بهترین رشته کارشناس رسمی دادگستری برای رشته برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات می توان به مهندسی برق (کلیه گرایش ها)، مهندسی مکانیک (کلیه گرایش ها)، مهندسی صنایع (کارشناسی فاقد گرایش)، مهندسی صنایع (گرایش های: تکنولوژی صنعتی ، تولید صنعتی، برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها، مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید ـ ماشین افزار، مهندسی فناوری مکانیک ـ ماشین افزار، مهندسی ساخت و تولید، مهندسی فناوری مکانیک، تاسیسات حرارتی و برودتی، مهندسی مکاترونیک ، مهندسی تکنولوژی برق (گرایش شبکه های انتقال و توزیع)، مهندسی فناوری مکاترونیک، مهندسی فناوری شبکه های توزیع برق، مهندسی فناوری شبکه های انتقال برق، مهندسی تاسیسات، مهندسی تکنولوژی (گرایش: مکانیک نیروگاه) اشاره نمود.

بهترین رشته کارشناس رسمی برای رشته ساختمانی

بهترین رشته کارشناس رسمی سال 1402 که در رشته تاسیسات ساختمانی می توان مهندسی الکترومکانیک، مهندسی مکانیک (کلیه گرایش ها)، مهندسی برق (کلیه گرایش ها)، مهندسی تهویه و تبرید، مهندسی انرژی، مهندسی فناوری شبکه های توزیع برق، مهندسی تاسیسات، مهندسی فناوری مکانیک ـ تاسیسات حرارتی و برودتی، مهندسی تکنولوژی برق (گرایش شبکه های انتقال و توزیع)، مهندسی مکاترونیک، مهندسی فناوری شبکه های توزیع برق را نام برد.

تفاوت کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه

قانون کارشناسان رسمی امور کارشناسان، از سال 1317 تحت نظر دایره فنی دادگستری فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 1358، «لایحه قانون مربوط به استقلال کانون کارشناسان رسمی دادگستری» به تصویب شورای انقلاب اسلامی رسید و کانون مستقلی شکل گرفت. این تغییر منجر به جدا شدن آن از اداره فنی دادگستری شد و به احداث حدود 28 کانون مستقل در کشور انجامید.

از زمان تشکیل، تنها کانون کارشناسان رسمی دادگستری اقدام به جذب کارشناسان می‌کرد. اما از سال 1380، مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه نیز به موجب قانون صالح شناخته شد. این مرکز بر مبنای ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال 1380 تأسیس شد. آزمون کارشناسی رسمی به صورت مجزا توسط دو نهاد کانون کارشناسان دادگستری و قوه قضائیه برگزار می‌شود و عنوان پروانه صادر شده با نام “پروانه کارشناسی رسمی دادگستری” است که برای هر دو نهاد یکسان است.

آزمون کارشناسی رسمی به صورت مجزا توسط دو نهاد کانون کارشناسان دادگستری و قوه قضائیه برگزار می‌شود. در این آزمون‌ها، تقریبا تمامی جوانب کارشناسانی که در دو حوزه مذکور فعالیت می‌کنند، شامل نحوه جذب کارشناسان، سوالات حقوقی و اختصاصی آزمون، حقوق، مزایا، مسئولیت و حوزه فعالیت، به یک شکل استاندارد و مشابه مدنظر قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پروانه اختصاصی صادر شده با نام “پروانه کارشناسی رسمی دادگستری” برای هر دو نهاد یکسان است.

 

 برای دریافت پاسخ تشریحی سوالات آزمون کارشناس رسمی برق  فرم زیر را پر کنید 

اطلاعات درباره آزمون کارشناسی رسمی دادگستری

زمان ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی

طبق قانون، آزمون کارشناسی رسمی، هر سال حداقل یک بار باید برگزار شود، در صوریتکه به هر دلیل در یک سال برگزار نشد، سال بعد باید دو بار برگزار شود. جهت اطلاع از زمان برگزاری آزمون کارشناسی رسمی به وبسایت ثبت نام آزمون به نشانی https://www.sanjesh.org/  مراجعه کنید.

تاریخ برگزاری آزمون کارشناسی رسمی

آزمون کارشناسی رسمی هر سال برگزار می‌شود، جهت اطلاع از تاریخ برگزاری آزمون کارشناسی رسمی و جزئیات دقیق مربوط به زمان برگزاری آزمون کارشناسی رسمی  به وبسایت ثبت نام آزمون به نشانی https://www.sanjesh.org/  مراجعه کنید.

 

هزینه ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی

هزینه ثبت نام برای آزمون کارشناسی رسمی در هر دوره تغییر می‌کند، هزینه ثبت نام در آخرین آزمون کارشناسی رسمی که در دی ماه سال 1402 برگزار شده، 6.000.000 ریال (معادل ششصد هزار تومان) بود. جهت اطلاع از هزینه آزمون کارشناسی رسمی به وبسایت ثبت نام آزمون به نشانی https://www.sanjesh.org/  مراجعه کنید.

دفترچه آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1402

در دفترچه راهنمای آزمون کارشناسی رسمی اطلاعات بسیار مهمی در مورد شرایط ثبت نام، مراحل قبولی، جداول رشته ها و ظرفیت موردنیاز، ارایه می شود که باید با دقت مطالعه شود.         برای دانلود آخرین نسخه دفترچه راهنمای آزمون کارشناسی رسمی مشترک بین دادگستری و قوه قضاییه، به وبسایت سازمان سنجش مراجعه کنید. این دفترچه دارای قسمت‌های مهمی است از جمله شرایط ثبت نام است که در این بخش، شرايط عمومي و اختصاصي داوطلبان و همچنین امتيازات و سهميه هاي قانوني تشریح می شود.

بخش دیگر نحوه ثبت نام است برای ثبت نام در آزمون، مراحل ثبت نام، پرداخت وجه، تهيه فايل عكس اسكن شده و نحوه تكميل تقاضانامه ثبت نام، در این بخش ارایه شده است. همچنین در ادامه مراحل قبولی که در چند مرحله کتبی و شفاهی انجام می شود که در این قسمت از دفترچه راهنمای آزمون معرفی میشود. در انتهای دفترچه و قسمت های زیادی از حجم آن، اختصاص به جداول زیر دارد:

جدول شمارة 1: كد و عناوين رشته هاي كارشناسي با داشتن دانشنامه كارشناسي و شرايط خاص آنها
جدول شمارة 2: کد و عناوين رشته هاي كارشناسي كه رشته دانشگاهي مرتبط ندارند و شرايط خاص آنها
جدول شمارة 3: كد و عناوين رشته هاي كارشناسي و شرايط خاص آنها
جدول شمارة 4: كد و عناوين رشته هاي كارشناسي با داشتن دانشنامه كارشناسي ارشد و شرايط خاص آنها
جدول شمارة 5: منطقه مورد تقاضا براي كارشناسي و شهرهاي مربوط به هر منطقه
جدول شمارة 6: نشاني پستي كانون هاي كارشناسان رسمي دادگستري استانها
جدول شمارة 7: كد و نام استانها و شهرستانها
فهرست رشته محلها

 برای دریافت دوره  آموزش رایگان آزمون کارشناسی رسمی برق کافیست فرم زیر را پر کنید 

لطفا شماره را به انگلیسی وارد کنید

ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری 1402

با مراجعه به وب‌سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به آدرس sanjesh.org، داوطلبان می‌توانند در آزمون کارشناس رسمی دادگستری شرکت کرده و پس از تکمیل مدارک و پرداخت هزینه، کد رهگیری و شماره پرونده خود را دریافت نمایند. این امکان باعث می‌شود تا پس از اتمام آزمون، داوطلبان بتوانند به راحتی نتایج خود را مشاهده نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام، به وب‌سایت مذکور مراجعه نمایید.

کارت ورود به جلسه کارشناسی رسمی

کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی رسمی معمولا حدود 5 تا 7 روز قبل از برگزاری آزمون در وبسایت ثبت نام آزمون منتشر می شود. آخرین آزمون کارشناسی رسمی در 15 دی ماه 1402 برگزار شده که برای دریافت کارت ورود به جلسه آن به وبسایت ثبت نام آزمون به نشانی https://www.sanjesh.org/  مراجعه کنید.

وبسایت ثبت نام آزمون

سامانه های مربوط به کارشناسی رسمی

آزمون کتبی

اولین مرحله قبولی در آزمون کارشناسی رسمی، شرکت در آزمون کتبی بوده که توسط سامانه سازمان سنجش کشور به نشانی https://www.sanjesh.org/  برگزار می شود. جهت اطلاع از سایت ثبت نام کارشناسی رسمی دادگستری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سایت ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری

آزمون شفاهی و کارآموزی

بعد از قبولی در آزمون کتبی، نوبت به آزمون شفاهی و مصاحبه، گزینش و کارآموزی می شود که این مراحل در طریق سامانه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه (https://www.23055.ir/) برگزار می شود.

سایر سایت ها

سايت اينترنتي شوراي عالي كارشناسان رسمي دادگستري  (https://hcioe.org/)

آموزشی رایگان کارشناس رسمی
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!