اجباری شدن مجری ذیصلاح

اجباری شدن مجری ذیصلاح

تاریخ انتشار

26 اردیبهشت 1400

تعداد مشاهده

270 نفر

اجباری شدن مجری ذیصلاح

به گزارش دپارتمان آزمون های تخصصی آکادمی مهندس کریمی، اجباری شدن مجری ذیصلاح، طی نامه ای از طرف خرم تصویب شد

احمد خرم، رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، طی نامهای به روسای سازمان های نظام مهندسی استان‌های کشور، در تاریخ 1400/02/25 استفاده از مجری ذیصلاح را برای مالکان ساختمان، اجباری اعلام کرد.

متن نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

رئیس محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان (کلیه استانها)

با سلام

احتراماً برابر فصل چهارم از آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، بایستی توسط مجریان ذیصلاح انجام شود و مالکان مکلف­‌اند از این مجریان استفاده نمایند.

در همین راستا مطابق تفسیر ماده ۱۴ و علی‌­الخصوص ماده ۱۷ از آیین‌نامه اجرایی فوق‌الذکر هرگونه تغییرات در اجرا می‌­بایست از طریق مجری ذیصلاح صورت پذیرد و ایشان مکلف است پس از پایان کار نسبت به تهیه نقشه‌های ساخت معماری، سازهای و تاسیساتی اقدام نماید.

همچنین ماده ۳۱ و تبصره ۱ آن از آیین‌­نامه اجرایی صدرالذکر سازمان استان موظف است شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را صادر نماید تا چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی، با حضور مجریان ذیصلاح به ترتیبی که در ماده مذکور آمده است، طی نسخه­‌ای از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در اختیار شهرداری و یا مراجع صدور پروانه قرار گیرد و مبنای صدور پایان کار باشد.

لذا نظر به مراتب فوق‌­الذکر و وظایف مجری ذیصلاح و ترتیباتی که در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان آمده است، لازم است رئوس الزامات مذکور به شرح ذیل، در صورتی که تاکنون در هر یک از ساختمان­ها اجرایی نشده است، از تاریخ صدور آیین‌نامه عملیاتی گردد.

اقدامات مربوطه می‌­بایست برای ساختمان‌های در شرف احداث در مرحله قبل از شروع عملیات اجرایی و برای ساختمان‌های در حال اجرا که پیشرفت فیزیکی آنها منجر به اتمام مراحل اصلی تاسیسات آنها نشده است، در مرحله موجود، مطابق قانون، آیین‌نامه‌های اجرایی آن و مقررات ملی ساختمان، توسط سازمان استان هر چه سریعتر انجام و گزارش پیشرفت مربوطه، به این سازمان اعلام گردد.

  1. معرفی و کنترل حضور مجریان ذیصلاح در کلیه عملیات اجرائی ساختمانها
  2. تهیه نقشه‌های چون ساخت در 4 رشته اصلی (معماری، سازه، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی)
  3.  صدور شناسنامه فنی و ملکی
  4. اجرای فرآیند ارسال شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به همراه نقشه‌­های چون ساخت شهرداری‌ها و یا سایر مراجع صدور پروانه جهت صدور پایان کار

مقتضی است با نظارت سازمان استان، می‌بایست برای ساختمان‌های در مرحله پایان کار، نقشه‌ای چون ساخت در 4 رشته اصلی، تهیه و مستند گردد.

صحت انجام فرآیندهای این موضوع باید توسط سازمان استان کنترل شود تا از تخلفات احتمالی یا صوری کاری پیشگیری به عمل آید، لازم است ضمن بررسی تصادفی و کنترل بر روی نقشه های چون ساخت تهیه شده در صورت مشاهده هرگونه تخلف، این موضوع از طریق شورای انتظامی پیگیری شود.

برای دریافت آخرین اخبار آزمون نظام مهندسی برق  ما را دنبال کنید.

آموزشی رایگان کارشناس رسمی
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!