نکات و مراحل آزمون های استخدامی – مصاحبه با مهندس رستمی

آزمون های استخدامی

تاریخ انتشار

20 اسفند 1401

تعداد مشاهده

319 نفر

نکات و مراحل آزمون های استخدامی – مصاحبه با مهندس رستمی

گفتگوی پیش رو  با مهندس رستمی درباره آزمون های استخدامی است.  درباره نکات ومراحل آن به گفتگو نشستیم . تا انتهای این مصاحبه به ما همراه باشید

 

آقای مهندس رستمی سلام. به این گفتگو خوش آمدید. لطفا خود را معرفی کنید.

باسلام خدمت شما، بنده رضا رستمی، مدیر و موسس آکادمی برق قدرت هستم و در حوزه های استخدامی مهندسی برق فعالیت می کنم. در کنکورهای کارشناسی ارشد هم فعالیت دارم. رتبه کنکور کاردانی من در سال 1392، 172 کشوری بود، در کنکور کاردانی به کارشناسی در سال 1395، رتبه 26 را کسب کردم و در سال 1399 رتبه 195 کنکور کارشناسی ارشد را کسب کردم. من معمولاً در زمینه کاهش تلفات کار می کنم و در یک سیستم توانستم هزینه ها را به میزان 8 میلیارد تومان کاهش دهم که بصورت واقعی در شبکه امریکا وجود دارد. روی سیستم های بادی هم کار می کنم و در آنجا هم کاهش تلفات را دنبال می کنم.

 

برای دریافت بسته راه اندازی کسب و کار برقی با صفر ریال سرمایه، اطلاعات خود را وارد کنید

 

 

آزمون های استخدامی متنوعی در کشور برگزار می شود، هدف ما صحبت از آزمون های پیرامون برق و گرایش های مختلف آن است. اول به این موضوع بپردازیم که چه آزمونی جذب بیشتری برای برقی ها دارد.

بیشترین مخاطب، آزمون های استخدامی مربوط به دستگاه های اجرایی است. مهمترین دستگاه های اجرایی برای برقی ها، وزارت نیرو و آموزش و پرورش است. که امسال نیز هشتمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی برگزار شد. آزمون معمولاً هرسال برگزار می شود. الان هر دستگاه اجرایی برای خود آزمون برگزار نمی کند و در قالب آزمون مشترک دستگاه های اجرایی، نیرو جذب می کند. این آزمون توسط سازمان سنجش برگزار می شود و معتبرترین آزمون ها بشمار می آید.

تجربه هایی که من در این آزمون ها داشتم و بچه ها با من صحبت می کردند، این است که در وزارت نیرو جدیداً اتفاقاتی رخ داده و نمی آیند بصورت عمومی جذب داشته باشند. در واقع از نیروهای قراردادی خودشان، آزمون می گیرند و تبدیل وضعیت انجام می دهند.

نکته حائز اهمیت درباره آزمون های وزارت نیرو آن است که یکسری از آزمون های برقی معتبر غیردولتی وجود دارد و آن مربوط به نیروگاه هاست. فارغ التحصیلان برقی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تمایل دارند تا وارد نیروگاه ها شوند.

 

البته افرادی وجود دارند که نیروگاه قبول شدند ولی نرفتند! من زمانی که استخدام شدم، همزمان در یک نیروگاه خصوصی در علی آباد کتول پذیرفته شدم ولی در آنجا مشغول به کار نشدم.

پس، یکسری آزمون های استخدامی وجود دارند که خصوصی هستند ولی همکار وزارت نیرو بشمار می آیند.

بله. در واقع شرکت هایی مانند فرآب، مپنا و… وجود دارند که از طریق سایت ها آزمون استخدامی برگزار می کنند. برخی شرکت های خصوصی آزمون را برگزار می کنند، همچنین می توان در گوگل جستجو کرد: آزمون های استخدامی دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور. که من لیستی را از شهریورماه سال 1398 تهیه کرده ام و آزمون شرکت ها را در آن آورده ام. در واقع این مجموعه، آزمون های استخدامی معتبری را برگزار می کند.

 

منبع اصلی درآمد این دانشگاه، برگزاری آزمون و دوره هاست و زیرمجموعه وزارت نیرو بشمار می آید. زمانی که در نیروگاه علی آباد کتول پذیرفته شدم، آزمون و مصاحبه ام در این دانشگاه بود و نسبتاً هم مجهز است و امکانات لازم را دارد. و یکسری از دوره ها را برای فارغ التحصیلان رشته برق برگزار می کند.

برای مثال، آلومینیوم اراک در آن زمان، آنجا دوره داشت. مثلاً آن کارخانه نیاز به کارگیری مهندسان برقی داشت. این ها دیگر در آزمون های شرکت های خصوصی و دستگاه های اجرایی شرکت نمی کنند و خود دانشگاه آزمون برگزار می کند.

البته در حال حاضر، این مجموعه با دانشگاه شهید بهشتی ترکیب شده است و زیرنظر دانشگاه شهید بهشتی فعالیت دارد.

من در اینجا چند نمونه از آزمون ها را آورده ام:

  • شرکت توسعه صنایع تابان انرژی پاسارگاد در 18/02/1399 برای پروژه های نیروگاهی و صنایع نفت و گاز جزیره قشم آزمون داشته است. که بخاطر محدودیت های کرونایی و عدم برگزاری آزمون ها، مصاحبه حضوری را با متقاضیان ترتیب داده بود.
  • شرکت مپنا (مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران) بعنوان یکی از معتبرترین شرکت های ایرانی که بصورت بین الملل هم ورود کرده است.

معمولا در سایت شهید عباسپور، آزمون استخدامی هایی که درج می شود، قید جذب نیروی بومی دارد. مثلاً قید می شود نیروهای جذب شده باید بومی استان مازندران یا جنوب استان فارس باشند.

  • شرکت دالاهو

 

پس شما 3 آزمون اصلی برایمان معرفی کردید. اول آزمون دستگاه های اجرایی، دوم آزمون های شرکت های خصوصی که با الگوبرداری از دستگاه های اجرایی، آزمون استاندارد برگزار می کنند، سوم آزمون هایی است که دانشگاه عباسپور برگزار می کند.

یکی از سوالاتی که فارغ التحصیلان برق زیاد مطرح می کنند، آن است که نمی دانند منابع آزمون را از کجا تهیه کنند. دو سایت معتبر در این زمینه می توانند اطلاعات خوبی ارائه کنند: ایران استخدام و آی استخدام.

نکته مهمی که در شرکت های خصوصی وجود دارد، این است که ملاک اصلی آزمون، مهارت شماست و عنوانی امتحانی را خود شما تعیین می کنید.

مثلاً می گوید من مهندس برق قدرت هستم. کاردانی به کارشناسی آن را خوانده ای؟ یا کارشناسی پیوسته؟ برای این رشته، درس مدارهای الکتریکی برای تمام گرایش ها در هر آزمون استخدامی مطرح می شود. آن را جدی بگیرید چراکه رقابت بسیاری در این درس وجود دارد.

در آزمون استخدامی شرکت های خصوصی، هرچقدر مهارت عملی داشته باشید، آنجا در مصاحبه و آزمون کتبی به کار شما می آید. مثلاً نرم افزارهایی را بلد هستید و آن را انتخاب و اعلام می کنید. هنگام آزمون می آیند و درباره آنها در سوال ها بصورت تستی از شما سوال می کنند.

 

مثلاً من و بغل دستی ام در آزمون، هردو برق قدرت خوانده ایم. آیا تیپ سوالاتمان باهم فرق دارد؟

دقیقاً همینطور است. یکسری از موارد مانند ماشین های الکتریکی، مدارهای الکتریکی، تحلیل سیستم های انرژی الکتریکی و… دروس پایه است. در سوالات بعد، مواردی را که اضافه کرده اید، سوالاتش برای شما و بغل دستی شما تفاوت می کند.

در نظر داشته باشید، آزمون، آزمون اینترنتی است. اگر موافق هستید دروس تخصصی که در وزارت نیرو و آزمون های وزارت نیرو مطرح می شود را بررسی کنیم. مثلاً درس مدارهای الکتریکی. درسی است که واقعاً مهم است و شوخی بردار نیست و مادر درس های ما بشمار می آید.

در بررسی آزمون دستگاه های اجرایی سال 1397، گفته می شود مهندس برق در شرکت توزیع نیروی برق جذب می شود، جای دیگری گفته می شود مهندس برق برای تولید و نیروگاه لازم است. سطح سوالات این ها در برخی درس ها نظیر: بررسی سیستم های قدرت (تحلیل سیستم های انرژی الکتریکی) متفاوت است ولی دروس مدار الکتریکی و ماشین الکتریکی در یک سطح قرار دارند.

 

درس بررسی سیستم های قدرت در توزیع نسبت به تولید مهم تر است؟

مهم تر نیست. بررسی سیستم های قدرت (1) چند فصل دارد. وقتی طرف می آید برای شرکت توزیع ثبت نام کند، فصلی به نام توزیع انرژی الکتریکی را باید فرابگیرد. آن ها روی این فصل در آزمون متمرکز می شوند و سوالات بیشتری از آن طرح می کنند.

ولی فردی که متقاضی شرکت تولید است، بیشتر درباره فصل های اول نظیر: خطوط انتقال، سیستم های قدرت، مدلسازی خطوط انتقال و… بحث مطرح می شود.

من بطور خاص، قصد دارم درباره منابع تخصصی آزمون وزارت نیرو صحبت کنم. آزمون دستگاه های اجرایی سال 1397 درباره بکارگیری مهندس (کارشناسی) برق. چون سطح آزمون تکنسین با سطح آزمون مهندس برق متفاوت است.

درس دوم، درس مدار است. بر اساس بارم بندی معمولا اینگونه اتفاق می افتد: فصل اول، مدار. امکان ندارد از این مبحث سوال نیاید. یک موضوع مهم در بحث مدارهای الکتریکی، پیداکردن متغیرهای مدار است. همیشه در این درس به دنبال متغیرها (جریان و ولتاژ) بوده ایم تا بتوانیم سیستم قدرت را کنترل کنیم. دو سوال از مبحث متغیرهای مداری آمده است.

فصل بعد، مدارهای مرتبه اول و دوم است. مسئله بدست آوردن ولتاژ خازن و معادلات دیفرانسیل و توان در مدارات مطرح بوده است. افراد متقاضی باید ریاضیات تقریباً متوسطی داشته باشند تا از پس سوالات بربیایند.

فصل پنجم مدارهای الکتریکی، فصل ترانس و تزویج هم مطرح است که معمولاً از آن سوال می آید.

در درس مدارهای الکتریکی 2، معادلات حالت و فرکانس های طبیعی و شبکه N و دوقطبی های متقارن یا نامتقارن سوال دارد. بطور کلی در جمع بندی، در درس مدارهای الکتریکی، معمولاً 15 سوال در آزمون شرکت های دولتی وزارت نیرو طرح می شود.

 

سوالات عمومی و اختصاصی در آزمون وزارت آموزش و پرورش چه تعداد است؟

در آزمون آموزش و پرورش، در عمومی ها همه برابر هستند و یک سوال در چند گروه مطرح می شود. مثلاً در فنی مهندسی ها، من در گروه پنجم بودم، مثلاً دروس پایه در گروه دوم شرکت می کنند.

سوالات عمومی مجموعاً 105 سوال است. تعداد سوالات تخصصی به آزمون بستگی دارد. مثلاً امسال که عناوین آموزش و پرورش را تغییر داده اند، 65 سوال تخصصی طرح شد.

معمولاً ضریب درس هایی مانند مدار و ماشین در دروس تخصصی بیشتر از بقیه است و تاثیر بیشتری در تراز شما می گذارد.

ماشین های الکتریکی یکی از درس های مهم است که هم در کنکور ارشد (ضریب 4) و هم آزمون های استخدامی که سازمان سنجش برگزار می کند، ضریب بالایی دارد. مثلاً اگر ضریب مدار 3 است، ضریب ماشین 4 است. اگر بتوانید در درس ماشین خوب ظاهر شوید، می شود گفت در دروس تخصصی، میانگین ترازی که می آورید کاملاً بالاست. از این درس هم 15 سوال طرح می شود.

ماشین های الکتریکی، 5 فصل بسیار مهم دارد که در تمام آنها سوال مطرح می شود. اول مدارهای مغناطیسی است. دوم اصول تبدیل انرژی الکترومکانیکی است. سوم ماشین های DC است که معمولاً در آزمون ها بیشترین سوال از آن می آید. چهارم ترانس است. و پنجم موتورهای القایی. و ماشین های مخصوص سوال نمی آید. دوستان دقت کنند درس ماشین 3 از جمله ماشین سه فاز، ژنراتور سه فاز و… برای مصاحبه های استخدامی وزارت نیرو بسیار مهم است. این ها در قسمت سوالات نیروگاه مطرح می شود.

در سوالات آموزش و پرورش، مثلاً سوال می شود MCCB مخفف چیست؟ یا MCB مخفف چیست؟ بنابراین باید زبان انگلیسی تان درحدی باشد که اصطلاحات را عنوان کنید و متن را بخوانید.

معمولا در یک آزمون وزارت نیرو، از این بخش 15 سوال مطرح می کنند که 3 سوال از فصل اول (چگالی شعاع، مقاومت مغناطیسی و ولتاژ القاشده سیم پیچ) است. از فصل دوم یک سوال می آید. از فصل سوم چهار سوال آید. فصل چهارم سه سوال دارد. فصل پنجم هم چهار سوال دارد.

 

در آزمون آموزش و پرورش، قضیه متفاوت است. درس بررسی سیستم های قدرت، 7 فصل دارد که معمولاً (5-6 سوال) بیشترین سوال از آن مطرح می شود. مجموعاً 15 سوال از آن طرح می شود. (پارامترهای خط انتقال، مدل عملکرد خط انتقال، مدلسازی سیستم قدرت، شبکه های توزیع انرژی و…). در آزمون وزارت نیرو بر شبکه های توزیع انرژی تمرکز می کنند.

محاسبه امپدانس بر حسب مبنا، تشخیص جهت انتقال توان، توان انتقالی ژنراتور، اصلاح ضریب قدرت، محاسبه ولتاژ شینه در شبکه، توان های تولیدی و… از دیگر سوالات این بخش است.

بعضی وقت ها، سوالاتی را درباره تجهیزات مطرح می کنند. در پست، مطرح می شود تجهیز سی تی برای ثانویه، به چه وسیله ای نیاز دارد؟ فیوز فشارقوی. گروه بندی ترانس ها را آمده است و تعریف کرده است. در این مبحث 2 سوال مطرح می شود.

گرایش الکترونیک در وزارت نیرو جذب ندارد؟

کم پیش می آید که فارغ التحصیلان الکترونیک را جذب کنند. بیشتر جذب مربوط به گرایش قدرت یا کنترل یا انتقال توزیع است. آنهایی که در کاردانی به کارشناسی، انتقال توزیع گرفته اند، بیشتر کاردانی ها جذب می شوند، البته کارشناسی ها هم جذب شده اند.

 

چه سوالاتی در آزمون وزارت نیرو حائز اهمیت است؟

سوالات عمومی برای همه فنی مهندسی ها در دستگاه های اجرایی یکسان است. یک اتفاق در آزمون آموزش و پرورش افتاد و خیلی چالش ایجاد کرد، آن این بود که آمدند و برای هنرآموز الکترونیک، برای کسی که مهندس برق است، عناوین امتحانی دروس تخصصی را بطور کامل تغییر دادند. یعنی مدار و ماشین را کامل حذف کردند. مدار و ماشین را در قالب یک درس به نام دانش فنی آوردند.

 

این اتفاق بدین دلیل افتاده، که دقیقاً در برق قدرت (الکتروتکنیک) و برق الکترونیک درسی به نام دانش فنی وجود دارد. این باعث شد تا شخصیت مدار و ماشین زیر سوال برود!

دو سه سال است، از زمانی که سیستم جدید 3-3-6 اجرا می شود، این اتفاق افتاده و طبیعتاً در آزمون هم تاثیر خود را گذاشته است.

نکته ها و چالش هایی در این آزمون مطرح شد. درس دانش فنی، درست است که جزو یکی از دروس هنرستان است ولی مدار و ماشین آن همسطح هنرستان نیست. از دانش فنی کلاً 10 سوال طرح می شود.

آقایان مهندس! از مدار و ماشین، در حد کاردانی به کارشناسی سوال طرح می شود. در آزمون امسال، درباره درایوها و اتوماسیون صنعتی صحبت کرده بود.

در دروس تخصصی آموزش و پرورش، هنرآموز الکترونیک اولین مبحث است، یعنی کسی که مدرک کارشناسی دارد. مباحثی نظیر: تاسیسات جریان ضعیف، تاسیسات حفاظتی و ساختمان های هوشمند، کابل و کابل کشی و سیم پیچی ماشین های الکتریکی، تابلوهای برق فشارضعیف، رله های قابل برنامه ریزی، تاسیسات الکتریکی و برق ساختمان.

پیشنهاد من درباره سوالات تخصصی آموزش و پرورش آن است که افراد موفق دروس هنرستان را رفته اند و خوانده اند. مثلاً اتوماسیون صنعتی درس دانش فنی را رفته اند و مطالعه کرده اند و نتیجه بسیار خوبی گرفته اند.

اما در درس تاسیسات الکتریکی و سیم کشی برق ساختمان، کتاب کارگاه برق صنعتی از انتشارات مدرسان شریف قرائت شود؛ یعنی علاوه بر درس های هنرستان، این کتاب را هم بخوانید.

 

شما اسم هر کتابی را جستجو کنید. وزارت آموزش و پرورش فایل تمامی کتاب ها را بصورت رایگان عرضه می کند. معمولاً هم کتاب های واقعاً خوبی دارد. با اطمینان این را می گویم، مثلاً من که برق ساختمان درس می دهم، اگر من بعنوان مهندس، کل مطالبی که در این کتاب هاست، بنشینم بخوانم و استفاده کنم، با اطمینان می گویم مهندس کامل خواهم شد.

من هم سعی خواهم کرد کتاب تالیفی در آموزش و پرورش داشته باشم. این را با شناخت می گویم. کتاب ها خیلی کاربردی و به زبان ساده است و مهندسی ساز است.

اگر برق الکترونیکی ها در آزمون قبول شوند، به اصطلاح به آنها هنرآموز گفته می شود. هنرآموز هم کسی است که می رود در هنرستان و به هنرجو درس می دهد.

مواردی را که مطرح کردم، مربوط به برق قدرت (الکتروتکنیک) بود.

مقداری هم درباره سوالات عمومی صحبت کنم.

مورد اول، فناوری اطلاعات (ICDL) است که از آن 15 سوال می آید. در آموزش و پرورش و دستگاه های اجرایی، سوالات فناوری اطلاعات را مقداری سنگین طرح می کنند. اما در نیروگاه ها، سوالات خیلی آسان تر و نرمال تر است.

کتاب های متعددی در این زمینه وجود دارد. پیشنهاد من کتاب آقای کاظم زرین است. کتاب خوبی درباره مهارت های 7 گانه است ولی برای یادگیری و پاسخ بالا به سوالات، کتاب آقای سبزعلی گل و آقای مهندس سیدعلی موسوی را معرفی می کنم.

سوالات بعد درباره ریاضیات مقدماتی است؛ که درس سرنوشت سازی بشمار می آید. معمولا متقاضیان این درس را صفر می زنند. می گویند ریاضیات بلد نیستیم، پس صفر می زنیم. و با این کار بزرگترین آسیب را متحمل می شوند. سرفصل هایی دارد نظیر: انواع توابع، ماتریس، مثلثات (آن را جدی بگیرید چراکه در بسیاری از سوالات تخصصی هم کاربرد دارد)، مشتق، حد و پیوستگی، انتگرال، اعداد مختلط، تجزیه کسرهای جزئی، اتحادها و قوانین آن، معادلات و نامعادلات، دنباله و سری، معادله خط، مشتق های جزئی و ضمنی، رادیکال ها، لگاریتم، ریشه معادلات درجه دوم و…

درس بعد، زبان و ادبیات فارسی با 15 سوال.

زبان انگلیی با 15 سوال. اگر هیچی از زبان نمی دانید، کتاب آقای شهاب اناری را مطالعه کنید. مطمئن باشید به میزان خوبی پاسخ خواهید داد. ایشان در کاناداست و کار بیزینس کووچ را انجام می دهد.

موضوع بعد، اطلاعات عمومی و دانش اجتماعی و حقوق اساسی است؛ که با گوش دادن اخبار می توان به 30 درصد پاسخ داد.

 

من در نظر دارم تا برای آزمون استخدامی، مثلثات را تدریس کنم! من یکی از چالش هایی که با داوطلبان دارم، آن است که من به آنها ضرب و تقسیم یاد نمی دهم! در آزمون نظام مهندسی ماشین حساب مجاز است ولی در این آزمون، مجاز نیست و سوالات سنجش نیازی به ماشین حساب ندارد.

شاید دوستان ناراحت شوند، ولی سوال می آید 5 درصد به فلان مقدار اضافه کنید. بعضی دوستان این را هنوز بلد نیستند. یا مثلاً بعضی فرق مجلس خبرگان و شورای نگهبان را نمی دانستند. یا سوال می شود رئیس قوه قضائیه چه کسی است؟

یاد می آید زمانی در آزمون یک بانک شرکت کردم، سوال کرده بود رئیس بانک مرکزی چه کسی است؟ من که در این آزمون شرکت می کنم، باید این اطلاعات را داشته باشم.

معمولاً وزارت نیرو، بیشتر آقایان را جذب می کند. آموزش و پرورش هم بیشتر آقایان را جذب می کند، ولی احتمال قبولی خانم ها در آموزش و پرورش خیلی بیشتر است.

البته خانم هایی که در شرکت توزیع مشغول می شوند، بیشتر در حوزه اداری شرکت فعالیت می کنند و در بخش عملیات نقشی ندارند. ولی بطور کلی خانم ها بیشتر به آموزش و پرورش علاقه مند هستند.

 

سوالات عمومی و اختصاص را از جهت وزن مقایسه کنید.

همین امسال، یکی از متقاضیان میانگین دروس تخصصی را 60 درصد زده بود و در کل کشور اول شد! اما عمومی ها را 18 درصد پاسخ داده بود، در نهایت رد شده بود.

خواهشی که از متقاضیان دارم این است که حداقل روی ریاضی کار کنید تا بتوانید آن را که بیشترین ضریب دارد، پاسخ دهید. و تراز شما را بالا می برد.

کسانی که فوق دیپلم دارند، بعنوان استادکار شناخته می شوند. من بعنوان مدرس، هنرآموز در کارگاه ها شناخته می شوم، کنار من یک استادکار وجود دارد که هنگام تدریس کمک می کند تا هنرجو در کارگاه بطور صحیح کار عملی را انجام دهد. 

برای استادکاران دروس عمومی هیچ فرقی ندارند ولی مقداری آسان تر است. درباره سوالات تخصصی، قضیه کاملاً متفاوت است. آموزش و پرورش آمده است و می گوید نمی خواهد مدار و ماشین را جدا کند ولی باید این دو را جدا امتحان بدهد. تعداد سوالات هم مانند هنرآموز است.

عناوین مدار: کارگاه مدار فرمان و سیم پیچی، تاسیسات الکتریکی و کارگاه، رسم فنی و اندازه گیری الکتریکی.

آن زمان در هنرستان، درسی به نام اندازه گیری الکتریکی وجود داشت. اگر کتاب کارگاه مدار فرمان و برق صنعتی مدرسان شریف (کاردانی به کارشناسی) را بخوانند می توانند تا 60 درصد به سوالات پاسخ دهند.

 

آن زمان که من آزمون می دادم، کلاً مطالب کاردانی به کارشناسی را مطالعه می کردم. چون آن زمان آنقدر سوال ها در دسترس نبود. اگر کسانی به دروس عمومی (کاردانی به کارشناسی) مسلط بودند، نتیجه می گرفتند.

برای یک مهندس، سطح سوالات استخدامی وزارت نیرو بالاست و در حد کنکور کارشناسی ارشد باید تسلط داشته باشد. ولی در آزمون آموزش و پرورش، سطح پایین تر است و سوالات کاردانی به کارشناسی کفایت می کند.

درباره نیروگاه، نکته ای را عنوان کنم. در نیروگاه، روی زبان کار کنید تا در مصاحبه موفق شوید. مثلا در سوالات عمومی زبان، مقداری زبان تخصصی آمده بود.

در نیروگاه ها برای مثال در برق قدرت، درس الکترونیک را هم سوال می دهند. یعنی اگر الکترونیک را مسلط باشید، نسبت به داوطلبان برق قدرت، جلوتر خواهید بود. ضریب سوالات تخصصی 60 و ضریب سوالات عمومی 40 درصد است.

نکته آخر، درباره سوالات آموزش و پرورش است که باید درنظر گرفته شود. آن بحث بومی و غیر بومی است. قرارگیری در منطقه بومی، 1.4 واحد در نتیجه موثر است. یعنی اگر تراز کل شما 31 باشد، تراز برای افراد بومی ضرب در 1.4 می شود.

 

بومی بطور استانی در نظر گرفته می شود؟ یا شهرستانی؟ آن زمان که من در آزمون شرکت می کردم، اینگونه نبود و این امتیاز، پس از قبولی در آزمون کتبی لحاظ می شد، نه در حین آزمون.

در حوزه شهرستانی بررسی می شود.

 

متقاضیان دقت کنند، در هر شهری هستید، می توانید با یک سهمیه آزاد برای تهران شرکت کنید. حتی اگر سهمیه 5 درصد دارید، یا سهمیه 25 درصد دارید، می توانید برای تهران یا سایر شهرها شرکت کنید. چون تهران نیروی بیشتری را جذب می کند و میانگین تراز آن معمولاً پایین تر است.

یعنی آزمون کتبی را راحت تر قبول می شوید و باید برای مصاحبه آماده شوید.

در آزمون آموزش و پرورش هم بیشتر بر مسائل عقیدتی بحث می شود. و بعد از نیروهای مسلح و اطلاعات، سخت ترین گزینش را دارند و چون محیط فرهنگی است، خیلی حساسیت دارند.

با اطمینان می گویم، آموزش و پرورش، تخصصی ترین وزارتخانه ایران است. در آموزش و پرورش دیده نمی شود، فردی شغل آن برقی باشد ولی مدرک ادبیات داشته باشد؛ همه سر کار تخصصی خود هستند، مگر اینکه اتفاقات عجیب رخ داده باشد و دانش آموز متناسب با رشته آنها موجود نباشد.

با توجه به وقتی که برای آموزش و پرورش می گذارید (24 ساعت در هفته)، خوب است!

درباره برنامه ریزی این را بگویم، مقوله ای وجود دارد و آن اینکه گفته می شود بطور خاص در یک حوزه بخصوص کار کنید (نیچ مارکتینگ). این در آزمون ها هم مشخص است. خواهشی که وجود دارد اینکه بصورت خاص برای خودتان تعیین کن که می خواهید معلم شوید؟ می خواهید به وزارتخانه بروید؟ یا می خواهید به شرکت خصوصی بروید؟ چون اگر این را تعیین نکنید، در برنامه ریزی هایتان دچار مشکل و سردرگمی و اتلاف وقت می شوید.

مطالعه باید هر روز باشد و یک نوع از آزمون را برای قبول شدن و ادامه مسیر زندگی انتخاب کرد.

من اول شهریورماه 1388 خدمت سربازی را به پایان رساندم. 47 روز بعد در آزمون استخدامی نیروگاه که مهم بود، پذیرفته شدم چون من عصرها در زمان خدمت سربازی درس می خواندم. یک سررسید برای خودم داشتم و دقیقاً نکات مهم ماشین، مدار، ریاضیات و زبان را آنجا درآورده بودم. تنها دلیل موفقیت من همین پیوستگی مطالعه بود. .

 

آقای مهندس از گفتگو با شما استفاده کردم و توانستم اطلاعات خوبی از شما کسب کنم. در پایان برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت دارم.

 

مقاله مرتبط :

مراحل استخدام یک مهندس برق در یک سازمان دولتی (کلیک کنید)

 

آموزشی رایگان کارشناس رسمی
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!