وحدت رویه بررسی طرح های تاسیساتی برقی

تاریخ انتشار

17 مرداد 1402

تعداد مشاهده

222 نفر

وحدت رویه بررسی طرح های تاسیساتی برقی

وحدت رویه بررسی طرح های تاسیساتی برقی با هدف کاهش زمان بررسی طرح هاي تاسیساتی و تقلیل مشکلات طراحان و سازندگان محترم موارد ذیل جهت وحدت رویه در بررسی طرح هاي تاسیساتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بدیهی است موارد ذکر شده در ذیل صرفاجهت وحدت رویه بوده و رافع مسئولیت طراحان محترم در زمینه طراحی نمی باشد. در صورت هر نوع مغایرت با مقررات جاري و یا تغییر ضوابط از جمله چاپ ویرایش هاي جدید مقررات ملی ساختمان، آن ضوابط و مقررات ملاك عمل خواهد بود. وجود این صورتجلسه نافی انواع روش هاي مهندسی نبوده و استفاده از سایر روش ها صرفا در صورت ارائه متون صریح از استاندارد ها یا مقررات مربوط، بلامانع می باشد. در صورتیکه پروانه نظام مهندسی برق (کلیک کنید) را دریافت کرده اید، حتما از محصولات رایگان و مقالات استفاده کنید.

 

با تکمیل فرم زیر، بسته رایگان نظارت را همین الان دریافت کنید

لطفا شماره را به انگلیسی وارد کنید

روشنایی عادی

1. کنترل روشنایی راهرو منتهی به انبار که انتهاي بسته داشته باشد می تواند طبق نظر طراح روي تبدیل یا کلید هاي تک پل و دوپل طراحی شود و هر دو حالت در بررسی طرح قابل قبول می باشد.

2. روشنایی ایمنی مسیر خروج باید با سمبل مجزا از سایرر روشنایی ها در پلان مشخص و در LEGEND نقشه معرفی گردد.

3. کلید روشنایی انبار می تواند بنا به نظر طراح در بیرون یا داخل انبار پیش بینی گردد.

4. در پروژه هاي مسکونی، در صورتی که به هر دلیل، مصارف دیگري به جز روشنایی در انبار پیش بینی شود. مانند (پریز، تجهیزات خنک کننده و … ) ضروري است کل توان مصرفی انبار از جمله روشنایی، از کنتور واحد مربوطه تامین گردد.

5. کنترل روشنایی راه پله یا راهرو منتهی به اتاق تاسیسات می تواند طبق نظر طراح روي تبدیل یا کلید تک پل و دوپل طراحی شود.

6. روشنایی حیاط با یک فیدر مجزا از سایر روشنایی ها تامین می گردد.

7. جهت تصرف هاي درمانی/مراقبتی، تصرف هاي تجمعی و تصرف هاي اداري(جهت تعاریف این تصرف ها به مبحث چهارم مقررات ملی بند 4-3-1 مراجعه شود). در نظر گرفتن روشنایی ایمنی برای مسیرهای خروج افراد الزامی است(جهت تعاریف و الزامات روشنایی ایمنی به مبحث 13ام ویرایش سال 95 بند 13-5-6 مراجعه شود) به عنوان باشگاه هاي ورزشی تجاري، مساجد، درمانگاهها، سینماها و … مشمول این الزام خواهند بود.
طبق تعریف مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، مسیر خروج مسیري ممتد و بدون مانع از یک نقطه از ساختمان براي رسیدن به یک معبر عمومی در نظر گرفته می شود. واحد هاي تجاري که خروج از آن ها به فضاي باز یا معبر، به طور مستقیم و بدون نیاز به طی یک مسیر سربسته، امکان پذیر باشد مشمول الزام روشنایی ایمنی نمی گردند. ضروري است شرایط زیر در طراحی مد نظر قرار گیرد.

محصولات برتر و جامع آموزش نظارت

بسته آموزش نظارت تاسیسات برقی ساختمان (ناظرشو)

کلاس آموزش نظارت تاسیسات الکتریکی

 

روشنایی ایمنی

1. روشنایی ایمنی باید از یک خط مجزا از تابلو مربوطه تغذیه گردد.

2. روي خط روشنایی ایمنی نباید کنترل پیش بینی گردد ( روي خط روشنایی کلید هاي کنترلی مانند تک پل یا تبدیل پیش بینی نگردد)

3. نباید بیش از 20 نقطه روشنایی از یک مدار تغذیه گردد و کل جریان مدار نباید از 60 درصد جریان مجاز کلید حفاظتی ( با اعمال ضرایب کاهش باردهی کلید حفاظتی ) بیشتر گردد.

4. شدت روشنایی متوسط ایمنی نباید از 10 لوکس کمتر باشد.

5. منبع تغذیه روشنایی ایمنی می تواند باتري و شارژر مستقل و سر خود و یا برق بدون وقفه UPS مرکز در نظر گرفته شود.

6. روشنایی ایمنی و منبع تغذیه مستقل آن باید بتواند در زمان قطع مدار تغذیه اصلی آن، حداقل به مدت 1/5 ساعت شدت روشنایی مقرر را تامین نماید.

7. روشنایی راه پله می تواند بسته به نظر طراح با یک یا دو رایزر مجزا تامین گردد. در صورت ارائه طرح با دو رایزر، در نظر گرفتن فیدر مجزا براي هر رایزر در تابلو مشاعات ضروري است.

 

روشنایی پارکینگ

روشنایی پارکینگ با در نظر گرفتن شرایط زیر تامین می گردد:
+ تامین حداقل شدت روشنایی لازم طبق مقررات ملی ساختمان ضروري است.
+ در صورتی که به انتخاب طراح، کنترل بخشی از روشنایی پارکینگ با سنسور ها و بخشی دیگر از طریق کلید در نظر گرفته شود، رعایت شرایط زیر ضروري است.

1. آن بخش از روشنایی هایی که با سنسور کنترل می شوند در سرتاسر پارکینگ توزیع یکنواخت داشته باشند.( جهت یکنواختی توزیع، وجود روشنایی با کنترل سنسوري در کلیه بخش هاي پارکینگ اعم از مسیر ورود و خروج خودرو، مسیر تردد افراد و نیز محل پارك خودرو ضروري است. )

2. براي آن بخش از روشنایی هاي پارکینگ که با سنسور کنترل نمی شوند در نظر گرفتن کلید در مکان هاي مناسب ضروري است.( از جمله حداقل در الف) ورودي باکس پله به پارکینگ و ب) ورودي رمپ به پارکینگ.)

3. در نظر گرفتن روشنایی با کنترل از نوع کلید دستی در محل پارك خودرو ( مثلا جهت فعالیت هاي طولانی مثل نظافت ) اختیاري بوده و بنا به سلیقه و انتخاب طراح مجاز می باشد. این روشنایی، نبایستی بخشی از روشنایی پارکینگ محسوب گردد.

4. در نظر گرفتن روشنایی از نوع دیواري ممنوعیتی ندارد.

5. در طرح هاي معماري که حیاط، ترازي متفاوت با پارکینگ ساختمان دارد ارائه طرح تاسیسات حیاط، روي هریک از پلان هاي معماري که در آن حیاط به شکل متصل به سایر تراز ها نمایش داده شده باشد ( اعم از زیرزمین یا همکف ) مجاز می باشد.

6. پریز هاي حیاط با یک فیدر مجزا از سایر پریز ها تغذیه می گردند.

7. در نظر گرفتن فیدر مجزا براي آیفون در تابلو واحد مسکونی اختیاري می باشد.

8. تغذیه زنگ اخبار می تواند بنا به نظر طراح از خط روشنایی یا پریز در نظر گرفته شود. زنگ اخبار می تواند در ابتدا یا انتهاي خط مدار تغذیه پیش بینی شود. پیشنهاد می گردد با توجه به مسائل اجرایی، زنگ اخبار ترجیحا از مدار روشنایی تغذیه گردد.

برای دریافت فایل وحدت رویه بررسی طرح های تاسیساتی برقی کلیک کنید.

آموزشی رایگان کارشناس رسمی
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!