تفاوت آزمون‌های کارشناسی رسمی دادگستری، قوه قضاییه و ماده 27

تفاوت آزمون های کارشناسی رسمی دادگستری، قوه قضاییه و ماده 27

تاریخ انتشار

19 بهمن 1401

تعداد مشاهده

281 نفر

تفاوت آزمون‌های کارشناسی رسمی دادگستری، قوه قضاییه و ماده 27

در این مقاله، تفاوت سه آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه، کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس رسمی ماده 27 به صورت کامل معرفی می شود.

 

آزمون دادگستری

ارگان برگزار کننده

کانون کارشناسان رسمی دادگستری

مدرک موردنیاز

کارشناسی در یکی از رشته های موردنیاز

زمان برگزاری آزمون

هر سال یکبار

معرفی

از آنجایی که از همان ابتدا کارشناسان رسمی خواهان تشکیل یک سازمان مستقل بودند، در سال 1358 مقرراتی تحت عنوان «لایحه قانون مربوط به استقلال کانون کارشناسان رسمی دادگستری» به تصویب شورای انقلاب اسلامی رسید. در این زمان کانون مستقلا روع به کار کرد و از اداره فنی دادگستری جدا شد. در حال حاضر تقریبا 28 استان در کشور دارای کانون های مستقل هستند.

 

  برای دریافت ویدئو اموزشی رایگان اطلاعات  زیر را تکمیل کنید 

لطفا شماره را به انگلیسی وارد کنید

 

 

آزمون قوه قضاییه

ارگان برگزار کننده

مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه

مدرک موردنیاز

کارشناسی در یکی از رشته های موردنیاز

زمان برگزاری آزمون

هر سال یکبار

معرفی

مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه بر مبنای ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال 1380 تاسیس شد، یعنی تقریبا 20 سال از تاسیس آن می گذرد. این مرکز به علت تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی و حفظ حقوق آن ها ایجاد شد.

آزمون مشترک

در ابتدا تنها کانون کارشناسان رسمی دادگستری اقدام به جذب کارشناس می کرد. از سال 1380 مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه هم برای برگزاری این آزمون به موجب قانون صالح شناخته شد. درست است که این آزمون ها توسط دو نهاد مجزا برگزار می شود اما ماهیت کار این کارشناسان به یک صورت می باشد. از نظر حقوق و مزایا هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و عنوان پروانه ای (پروانه کارشناس رسمی دادگستری) که نهایتا برای آن ها صادر می شود یکسان است.

از این رو، از سال 1402 یک آزمون مشترک برای کارشناسی رسمی برگزار خواهد شد.

 

آزمون ماده 27

ارگان برگزار کننده

وزارت راه و شهرسازی- سازمان نظام مهندسی ساختمان

مدرک موردنیاز

پروانه نظام مهندسی با پایه 1

معرفی

وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، نهادها، نیروی نظامی و انتظامی، شرکت های دولتی و شهرداری ها می توانند در ارجاع امور کارشناسی با رعایت آیین نامه خاصی که به پیشنهاد مشترک وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت دادگستری به تصویب هیأت وزیران می رسد به جای کارشناسان رسمی دادگستری از مهندسان دارای پروانه اشتغال که بوسیله  سازمان استان معرفی می شوند استفاده نمایند.  خدمات مهندسی کارشناسی شامل کلیه خدمات مهندسی از قبیل طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره برداری، کنترل و بازرسی، آزمایش، متره، برآورد، ارزیابی و تقویم، تشخیص علل خرابی که در چارچوب معیارهای پذیرفته شده تخصصی قابل عرضه بوده و در زمره امور حرفه ای ناشی از پروانه اشتغال موضوع قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یا عضویت در سازمان استان می‌باشد.

زمان برگزاری آزمون

هر سه سال یکبار

 

جمع بندی

از این به بعد، اساسا تفاوتی در آزمون های کارشناسی رسمی دادگستری و قوه قضاییه نخواهد بود و با ادغام این دو آزمون، یک ازمون واحد برگزار می شود اما ماهیت و هدف آزمون ماده 27 کاملا متفاوت بوده و بیشتر برای موارد مرتبط با ساختمان است.

 

 

برای مشاهده دوره ها و بسته های آمادگی ویژه آزمون کارشناس رسمی برق (کلیک کنید)

 

 

 

آموزشی رایگان کارشناس رسمی
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!