اعتبار پروانه و موفقیت پس از دریافت پروانه

اعتبار پروانه و موفقیت پس از دریافت پروانه

تاریخ انتشار

2 اسفند 1401

تعداد مشاهده

191 نفر

اعتبار پروانه و موفقیت پس از دریافت پروانه

در این مقاله، در مورد اعتبار ذاتی پروانه نظام مهندسی و چگونگی موفقیت افرادی که دارای این پروانه می‌باشند، صحبت خواهد شد.

 

1) اعتبار

الف) ورود به بازار کار حرفه‌ای:

مهم‌ترین دلیل اعتبار پروانه نظام مهندسی، امکان ورود به یک بازار کار کاملاً حرفه‌ای و تخصصی ‌می‌باشد. البته در حال حاضر افرادی بدون دارا بودن پروانه نظام مهندسی در بخش تاسیسات برقی ‌ساختمان‌ها فعالیت می‌نمایند. اما قطعاً در اختیار داشتن این پروانه، باعث ‌می‌شود که از طرفی ورود این افراد و از طرفی دیگر رشد و پیشرفت آن‌ها، سریع‌تر شود.

 بازار کار نظام مهندسی برق  (کلیک کنید)

ب) ایجاد رابطه:

مهندسین دارای پروانه اشتغال به‌کار نظام مهندسی می‌توانند، خود را به جامعه عظیمی از کارفرمایان (سازندگان ‌ساختمان) و شرکت‌های فعال بزرگ معرفی کرده و با داشتن تخصص و توانایی لازم، درآمد بسیار خوبی را برای خود ایجاد نمایند.

ج) جایگاه اجتماعی:

واقعیت این است که در اختیار داشتن پروانه نظام مهندسی و قبولی در آزمون، آرزو و خواسته همه مهندسین برق است. ممکن است برخی افراد اساساً نیازی چه از نظر شغلی و چه از نظر درآمدی به آن نداشته باشند، اما حتماً از لحاظ شخصیت مهندسی و جایگاه اجتماعی، به آن نیاز مبرمی دارند.

 

2)  موفقیت:

الف) آغاز راه:

بسیاری از داوطلبان آزمون، نگران هستند که به‌دلیل نداشتن تخصص در زمینه طراحی و نظارت تاسیسات برقی، دچار مشکل خواهند شد. چند نکته مهم برای کاهش این نگرانی‌ها:

  • اکثر مطلق مهندسین در ابتدا چنین وضعیتی داشته و این مشکل به‌صورت تقریبی در بین همه افرادی که به‌تازگی موفق به اخذ پروانه اشتغال به‌کار نظام مهندسی شده‌اند، وجود دارد و مختص مهندسین خاصی نیست.
  • اکثر استان‌ها دوره‌هایی برای افرادی که به‌تازگی موفق به اخذ پروانه اشتغال به‌کار نظام مهندسی شده‌اند، برگزار ‌‌می‌کنند؛ که اصول طراحی و نظارت را به ‌آن‌ها آموزش ‌می‌دهند.
  • نقشه‌های ترسیم شده توسط یک مهندس طراح تاسیسات برقی ( فارغ از نوع پایه و سابقه کار)، توسط یک مهندس طراح تاسیسات برقی با پایه و سابقه بالاتر بررسی شده و نقاط ضعف و ایرادات آن نقشه مشخص ‌می‌شود. پس اگر نقشه طراحی شده دارای ایراد مهم و بزرگی باشد، به‌صورت حتمی رفع خواهد شد.
  • هر پروژه‌ای علاوه بر ناظران ( ناظر تاسیسات، ناظر سازه و…)، دارای یک ناظر عالیه ‌می‌باشد. این شخص هم از لحاظ پایه و هم از لحاظ سابقه دارای درجات بالاتری نسبت به دیگر ناظرین پروژه مربوطه ‌می‌باشد. این شخص وظیفه نظارت بر عملکرد صحیح ناظران کل ‌ساختمان را دارد. پس اگر باز هم ایراد بزرگی وجود داشته باشد، به‌صورت حتمی رفع خواهد شد.
  • توصیه می‌شود که در دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کرده و ازکتب کمک آموزشی، که حاوی مطالب مهم و تجارب مهندسین دیگر ‌می‌باشد، استفاده شود.

برای دریافت بسته رایگان آزمون نظام مهندسی برق، اطلاعات خود را وارد کنید

لطفا شماره را به انگلیسی وارد کنید

 

ب) اصول بنیادی:

اکیداً به مهندسین توصیه ‌می‌شود که چنانچه می‌خواهید یک مهندس طراح و یا ناظر مجرب به‌شمار آمده و به همه قوانین مربوطه تسلط کافی داشته باشید، مبحث 13 و پس از آن نشریه 110 را به‌صورت عمیق و کاربردی مطالعه کرده و فرا بگیرند. بسیاری از مهندسین بر این تصور هستند که چون در آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی موفق به کسب نمره قبولی و اخذ پروانه اشتغال به‌کار نظام مهندسی شده‌اند و همچنین در زمان مطالعه برای آزمون این منابع را مطالعه کرده‌اند، پس در ادامه و پس از دریافت پروانه، نیازی به مطالعه این منابع ندارند. حال آنکه فهم عمیق و کاربردی این مطالب کاملاً مقوله‌ای جدا ‌می‌باشد. پس اصول بنیادی طراحی و نظارت را حتماً به‌صورت کامل فرا گرفته تا در ادامه مشکلی نداشته باشید.

 

 

مقاله‌های مرتبط با پروانه نظام مهندسی را در اینجا بخوانید :

 ارجاع کار در نظام مهندسی

حقوقی کردن پروانه

راهنمای مراحل اخذ پروانه نظام مهندسی برق

 

 

 

آموزشی رایگان کارشناس رسمی

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!