درآمد دلاری از مهندسی برق چگونه امکان پذیر است؟

تاریخ انتشار

4 آذر 1401

تعداد مشاهده

323 نفر

درآمد دلاری از مهندسی برق چگونه امکان پذیر است؟

درآمد دلاری از مهندسی برق چگونه امکان پذیر است؟ آیا کسب درآمد دلاری برای شما جذاب و ارزشمند است اگر در مقطع کارشناسی تا دکتری به مطالعه و تحصیل رشته برق در گرایش‌های گوناگون مشغول بودید اکنون فرصت‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد تا بتوانید به صورت حضوری و یا غیر حضوری درآمد دلاری کسب کنید.

برای داشتن درآمد دلاری از طریق مهندسی برق دو روش مختلف وجود دارد. یکی روش فیزیکی که در آن فرد باید شخصا در محل انجام کار حاضر شود و دیگری روش غیر فیزیکی که در آن نیازی به حضور فیزیکی فرد نیست و فرد می ‌تواند به صورت غیر حضوری کارش را انجام‌ دهد.

 

1) روش غیر فیزیکی و عدم نیاز به حضور مهندس برق

در روش غیر فیزیکی نیازی به حضور مهندس برق نیست و فرد می‌‌تواند به‌ صورت غیر حضوری و دورکاری کارهای خود را انجام ‌دهد. در واقع در روش غیر فیزیکی برای کسب درآمد دلاری از مهندسی برق فرد نیازی به حضور در شرکت‌ها و ادارات کشورهای خارجی ندارد و می‌ تواند در کشور ایران در آمد دلاری داشته ‌باشد.

برای کسب درآمد دلاری به روش غیر فیزیکی روش‌‌های مختلفی وجود دارد که ما چهار مورد از آن را اینجا توضیح خواهیم داد:

1-1) انجام پروژه

تمامی افرادی که در یکی از گرایش‌ های مهندسی برق فارغ التحصیل شده ‌اند در طول دوران تحصیل خود پروژه‌ های تئوری و عملی بسیار زیادی را انجام داده ‌اند. شاید در زمان دانشجویی فرد خیلی متوجه اهمیت این پروژه ‌ها نشود اما پس از فارغ التحصیلی و ورود یه بازار کار متوجه خواهد شد که تسلط بر این نرم ‌افزار ها تا چه میزان در زمینه کسب درآمد دلاری می‌ تواند به فرد کمک‌ کند. اعزام مهندس برق به خارج، مهندسی برق به گرایش‌ ها و زمینه ‌های بسیار متنوعی تقسیم می‌ شود و به همین دلیل نرم ‌افزار های بسیار متنوعی برای انجام پروژه‌ های مهندسی برق به وجود آمده است. از جمله این نرم ‌افزار ها می‌ توانیم به این موارد اشاره‌ کنیم:

متلب
آلتیوم دیزاینر
کدویژن AVR
پروتئوس دیزاین
ای پلن پرو
اتوکد الکتریکال
CST استودیو سوئیت
انسیس مکسول

و بسیاری از نرم ‌افزار های کاربردی دیگر که برای انجام پروژه های مختلفی می‌ توان از آن ها استفاده نمود.

 

1-2) ارائه محصولات آموزشی مجازی

محصولات مجازی، مانند ایبوک (کتاب الکترونیکی)، فیلم، فایل صوتی و … را می توان در سایت های معتبری مانند آمازون و یودمی به فروش رساند. این سایت های دامنه وسیعی از مشتریان را داشته و بازار درآمدزایی عالی دارند. یکی از اصلی ترین مشکلات ایرانیان، بحث انتقال پول است که معمولا راه هایی مانند استفاده از پی پال یا صرافی ها وجود دارد.

 

1-3) فعالیت در شبکه های اجتماعی

بلاگری در شبکه های اجتماعی، یکی دیگری از راه های درآمدزایی دلاری برای مهندسین برق است. بهترین ابزار نیز ساخت ویدیو برای یوتیوب می باشد، یوتیوب امکان پرداخت به ازای بازدید را دارد، حتی می توان با ویدیوهای فارسی نیز به درآند عالی رسید. آموزش و ارائه اطلاعات کاربردی یکی از بهترین روش هاست.

 

1-4) محتوانویسی

در صورتیکه زبان انگلیسی تان در سطح قابل قبولی است، می توانید با نوشتن محتواهای علمی و تخصصی در سایت های خارجی، درآمد دلاری عالی داشته باشید. تمام سایت های دنیا نیاز به این محتوا داشته و بازار کار بسیار عالی دارد.

 

2) روش فیزیکی کسب درآمد دلاری از مهندسی برق

منظور از کسب درآمد دلاری از مهندسی برق این است که فرد باید در محل انجام کار حاضر شود.

2-1) انجام پروژه

در سالیان اخیر پروژه‌ هایی در زمینه‌ های مختلف و در کشور های حوزه خلیج فارس انجام شده ‌است. پروژه‌ هایی در زمینه‌ های مختلف مانند پروژه‌ های ساختمانی، نفت، گاز و پتروشیمی، ایجاد خطوط ارتباطی و بسیاری پروژه ‌های دیگر.

این موضوع یعنی فرصت ‌های شغلی بسیار زیادی برای افراد مختلف از جمله فارغ التحصیلان مهندسی برق فراهم شده ‌است.

میزان درآمد مهندسین برق مطابق با تخصص و سمتی که فرد بر عهده می ‌گیرد متغیر است. برای مثال مطابق با آماری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است افرادی که در گرایش مخابرات رشته برق فارغ التحصیل شده‌ اند می ‌توانند به ‌صورت میانگین سالیانه درآمدی حدود ۸۶۰۰۰ دلار داشته باشند.

همین آمار برای گرایش‌ های دیگر در سال ۲۰۱۹ نیز منتشر شده که اگر بخواهیم به آن ها اشاره کنیم می ‌توانیم موارد زیر را بیان کنیم:

گاز، نفت و پتروشیمی: ۷۹ هزار دلار
صنعت هواپیمایی: ۷۴ هزار دلار
کامپیوتر و سخت افزار: ۷۰ هزار دلار
مهندسی پزشکی: ۶۸ هزار دلار
حوزه ارتباطات: ۶۵ هزار دلار

البته اگر شرایط و توانایی این را داشته ‌باشید که به کشورهای اروپایی یا ایالات متحده مهاجرت ‌کنید می ‌توانید از درآمد دلاری بیشتری نیز بهره ببرید. برای مثال اگر بخواهیم میزان درآمد دلاری مهندسی برق در برخی کشور های خارجی، به صورت میانگین معرفی‌ کنیم می‌ توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

سوئیس: ۱۰۵ هزار دلار
ایالات متحده آمریکا: ۹۶ هزار دلار
هلند: ۷۱ هزار دلار
کانادا: ۶۵ هزار دلار

 

2-2) هوشمند سازی

یکی دیگر از روش‌‌های کسب درآمد دلاری از مهندسی برق به روش غیر فیزیکی، هوشمند سازی است. اما منظورمان از هوشمند سازی چیست؟

امروزه اگر به کارخانه ‌های مختلف سر بزنید خواهید دید که بیشتر کارها را وسایل الکترونیکی و دستگاه ‌های الکترونیکی هوشمند انجام می ‌دهند و دیگر به اندازه گذشته خبری از به کارگیری نیروی انسانی نیست. امروزه استفاده از نیروی انسانی برای انجام کار های ساده به حداقل میزان خود رسیده و در اغلب کارخانه ‌ها و شرکت‌ های تولیدی از نیروی انسانی برای انجام کار های نظارتی و اپراتوری استفاده می ‌شود.

 

2-3) فروش دستگاه‌‌های الکتریکی

به همین شکل امروزه بسیاری از دستگاه ‌های الکتریکی هوشمند به وجود آمده‌اند و توسعه یافته‌اند تا کارهای خانه از قبیل جارو کردن و شستشو تا انجام امور باغبانی را انجام دهند.

برای کسانی که در رشته مهندسی برق تحصیل کرده و به دنبال کسب درآمد دلاری هستند این فرصت باید مغتنم شمرده ‌شود. این محصولات هوشمند غالبا در خارج از کشور تولید و می ‌شوند و گاهی مشابه داخلی آن ها وجود ندارد. به همین دلیل برای خرید آن ها باید از دلار استفاده‌ کرد. به عنوان یک مهندس برق متخصص و تحصیل‌کرده که از نقاط ضعف و قوت این دستگاه‌ ها آگاه است می‌ توانید این محصولات را وارد کنید و آن ها را به متقاضیان بفروشید.

از آنجا که خرید این دستگاه‌ های هوشمند صرفا به صورت دلاری امکان ‌پذیر است بسیار طبیعی است که قرارداد منعقد شده با فرد متقاضی نیز به صورت دلاری باشد.

 

3) نکات کلیدی

3-1) اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای انجام پروژه برقی

یکی از مهم‌ ترین نکاتی که برای انجام پروژه باید به آن توجه داشته ‌باشید، مسلط‌ بودن به یک زبان بین المللی مثل زبان انگلیسی است. به یاد داشته ‌باشید که قرار است با افراد، نهاد ها و سازمان ‌های بین‌ المللی همکاری داشته باشید و برای اینکه بتوانید به خوبی با آن ها ارتباط برقرار کنید بسیار مهم است که تسلط خوبی روی زبان داشته باشید. به علاوه از آنجا که محیط نرم‌ افزار برای انجام پروژه (معمولا) مبتنی بر زبان انگلیسی است بسیار مهم است که بر زبان انگلیسی تسلط داشته ‌باشید زیرا در غیر این ‌صورت بسیار بعید خواهد بود که بتوانید یک پروژه با کیفیت انجام دهید.

3-2) عوامل موثر بر موفقیت

کسانی که می‌ خواهند در این زمینه فعالیت داشته‌ باشند علاوه بر داشتن دانش و تخصص کافی برای تشخیص نقاط قوت و ضعف دستگاه و تشخیص میزان کارآمدی آن باید از تیم پشتیبان و بازاریاب قوی در کنار خود بهره ببرند تا بتوانند محصولات جدید را به مخاطبان معرفی‌ کنند و سفارشات جدید را دریافت کنند. همچنین پس از تحویل کالا تیم پشتیبانی برای پاسخگویی به سوالات متداول مخاطبان هم باید وجود داشته ‌باشد.

قبل از شروع این نوع کسب درآمد دلاری از مهندسی برق باید بدانید که با توجه به شرایط تحریمی فعلی، انتقال ارز و وارد کردن کالا به داخل کشور کار سختی است.

پس پیش از این که کار آغاز شود باید تمهیداتی مناسب برای این فعالیت‌ ها اندیشیده شود.

 

سخن پایانی

رشته مهندسی برق امروزه یکی از پولسازترین رشته‌ های دانشگاهی است که به طرق مختلفی می ‌توان به صورت دلاری از آن درآمد کسب کرد. به صورت کلی دو روش فیزیکی و غیر فیزیکی برای کسب درآمد دلاری از مهندسی برق وجود دارد. در روش فیزیکی فرد باید شخصا در محیط انجام کار حاضر شود اما در روش غیر فیزیکی نیازی به حضور مهندس برق نیست و به صورت غیر حضوری نیز می ‌توان کار را انجام‌ داد.

مسلط بودن به یک زبان بین المللی مثل زبان انگلیسی، داشتن دانش و تخصص کافی در رشته تحصیلی و داشتن تیم پشتیبانی و بازاریابی خبره از جمله عواملی است که در زمینه کسب درآمد دلاری از مهندسی برق می‌ تواند کمک زیادی به مهندس برق کند.

آموزشی رایگان کارشناس رسمی
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک

سایر مقالات

دیدگاه های شما

2 پاسخ

  1. سلام
    درآمد دلاری بیشتر در رشته ی کامپیوتر امکان پذیره.
    برنامه نویس هوش مصنوعی، وب یا سمت موبایل

    1. سلام ، بله درآمد دلاری در رشته کامپیوتر کاملا امکان پذیر هست

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!