وبسایت خوب و کسب درآمد از آن

وبسایت و درآمد از آن

تاریخ انتشار

16 اسفند 1401

تعداد مشاهده

238 نفر

وبسایت خوب و کسب درآمد از آن

موضوع این گفتگو در رابطه با  چگونگی داشتن یک وبسایت خوب داشته باشیم کسب درآمد از آن است .قصد داریم با مدیر محترم سایت کالنجی صحبت کنیم. این سایت معروف از سایت های قدیمی بشمار می آید. این سایت، محصولات آموزشی را بصورت کتاب و فیلم ارائه می دهد، ولی آنچه که در این سایت مهم است، محتواست. بسیار محتوای خوبی درج می کنند و فهم خوبی از فضای مجازی دارند.

 

برای دریافت بسته رایگان درآمدزایی از اینترنت ویژه مهندسی برق، اطلاعات خود را وارد کنید:

 

 

 

 

 

آقای مهندس غفاری سلام. به این گفتگوی زنده تصویری خوش آمدید. لطفا خود را معرفی کنید.

باسلام خدمت شما و عزیزانی که این گفتگو را دنبال می کنند. بنده محمود غفاری و از سال 1395 فعالیت خود را در برق صنعتی آغاز کردم. قبل از آن در حوزه تابلوسازی در سطح شهر بندرعباس فعالیت می کردم. ایده وب سایت از آنجا به ذهنم آمد که خیلی از دوستان نیاز به آموزش دیدن داشتند و آن زمان هم سایت مطرحی وجود نداشت. ولی در حال حاضر خیلی از همکاران هستند و فعالیت می کنند و فرهنگ سازی انجام شده است.

آن زمان این سایت را راه اندازی کردیم و این کار تاکنون دوام دارد.

بنده دارای مدرک فوق دیپلم هستم و در این 5-4 سال کتاب های غیردانشگاهی را مطالعه کرده ام. و مطالعات موجب شد تا در این زمینه فعالیت کنم.

 

چه محصولاتی تاکنون ارائه کرده اید؟

قبل از آنکه سایت را راه اندازی کنم، با سایت مدیر سبز در امر تولید محتوا همکاری می کردم. ولی قبل از آن یک دوره از آنها درخصوص راه اندازی سایت تهیه کرده بودم. اولین تکلیفی که برای ما تعیین کردند این بود که یک کتاب ارائه دهید! ازین رو اولین کتاب را تحت عنوان شوک الکترونیکی ارائه کردم. کتاب ابتدا بصورت الکترونیک و سپس بصورت کاغذی منتشر شد. مدار ستاره مثلث، چپ گرد، راست گرد و… کتاب های بعدی ما بود. بعد از آن دوره های ما برای چند ساعت بصورت فیلم آموزشی آغاز شد.

 

قبل از اینکه سایت را استارت بزنید، آموزش دیده اید؛ آموزش برای راه اندازی سایت و تولید محتوا.

بله. بصورت کامل محتوا نویسی را ظرف مدت 6 ماه یاد گرفتم و روی آن وقت گذاشتم. البته آن زمان اطلاعات کاملی در مورد وب سایت نداشتم ولی کار را آغاز کردم. طراحی سایت را کامل خودم انجام دادم و به بطور کامل بر روی کارهای وب سایت مسلط هستم.

 

مزیت سایت های وردپرس آن است که کدنویسی نمی خواهد و پلاگین های آن آماده ارائه می شود، باید خرید و نصب کرد. مگر در مواردی که تخصصی است و نیاز به کدنویسی است. و یک فروشگاه ساده می تواند از ورس پرس آغاز شود. ضمن آنکه این سیستم برای فروشگاه مناسب است.

شما برای تولید محتوای آموزشی یا کارهای اجرایی، تنها کار می کنید؟ یا همکار دارید؟

قبلا من با برادرم کار می کردم. من طراحی وب سایت را انجام می دادم و سایرکارها را با برادرم تقسیم کرده بودم. از دو سال پیش تاکنون یکی از همکاران کارهای سفارشات را برعهده دارد. برای امور سایت و رنک در گوگل هم یکی دیگر از همکاران مشغول است. امروز تقریبا 7-6 نفر هستیم و مدرس و تولیدکننده محتوا بصورت دورکار در اختیار داریم. مدرس ما در شمال کشور زندگی می کند ولی محتوا را برای ما ارسال می کنند و ما در هرمزگان آن را منتشر می کنیم!

 

ما از دی ماه که به دفتر جدیدمان منتقل شده ایم، تا الان سه نفر نیروی جدید به کار گرفته ایم ولی من تاکنون آنها را ندیده ام. دفتر شما در بندرعباس است؟

بله دفتری را در مرکز شهر اجاره کرده ایم، ولی قبلاً در منزل این کارها را با استفاده از لپ تاپ انجام می دادم.

 

فرض کنید، من یک محصول آموزشی دارم و می خواهم سایت راه بیندازم و از اینترنت کسب درآمد کنم. از کجا کارم را آغاز کنم؟

پیشنهاد من این است که اول از همین اینستاگرام استفاده کنید ولی نگاه بلندمدت به آن نداشته باشید. هرکس در اینستاگرام فعالیت دارد، دغدغه دارد این همه مخاطب پس از فیلترینگ چه خواهد شد؟ ما هم قبلاً از تلگرام استفاده می کردیم، به محض آنکه تلگرام فیلتر شد، درصد بزرگی از درآمدهایمان کاهش پیدا کرد. ولی چون وب سایت داشتیم، مخاطبان ما را می شناختند و از گوگل ما را پیدا می کردند.

در کوتاه مدت، فرضاً یک محصول را آماده کرده اید، می توانید آن را در اینستاگرام بفروشید، درآمد آن را هم کسب می کنید ولی از همین درآمد سایت را هم راه اندازی کنید.

 

هوش مصنوعی گوگل قابل مقایسه با اینستاگرام نیست و گوگل بسیار سخاوتمندانه عمل می کند. پس کار را از شبکه های اجتماعی و با هزینه کم آغاز کنیم؟

بله. این کار تخصص ویژه ای هم نمی خواهد. اکثریت درآمد ما از شبکه های اجتماعی حاصل می شود. ما در تمامی شبکه های اجتماعی مانند آپارات، یوتویب، تلگرام، اینستاگرام، توئیتر، فیس بوک، لینکدین و… مطلب گذاری داریم.

 

من بلحاظ شخصی در توئیتر فعال هستم ولی بلحاظ کسب و کار، نتیجه ای نگرفته ام. درباره فیس بوک هم باید گفت، ابزارهای کسب و کار آن رویایی و فوق العاده است. اما فیس بوک در ایران عملاً از رده خارج شده است.

در لینکدین کمی فعال هستیم. و شبکه های اجتماعی را بیشتر برای social Signal گذارده ایم. یکی از پارامترهایی که سئو برایش مهم است. فیس بوک یک قابلیت خیلی قوی دارد و آن این است که به ما برای پیدا کردن مشتریان افغانی کمک می کند. ما در ماه چند مشتری افغانی داریم که از فیس بوک مراجعه می کنند.

البته اصل ماجرای شبکه های اجتماعی در اینستاگرام است که همه ایرانیان در آن فعال هستند. ولی در فیس بوک چون فیلتر است، کمتر ایرانی ها در آن هستند ولی بازار بزرگی برای افغانی هاست چون فارسی زبان بشمار می آیند. و می توانند اطلاعات ما را دریافت و درک کنند. و می توانند از طریق صرافی یا کسانی که در ایران دارند، می توانند از ما خرید کنند.

ما فایل ها را برایشان از طریق لینک دانلود ارسال می کنیم. ما در زمینه قفل محتواهای تولید شده، به شعور مخاطب احترام گذاشته ایم و آن را باز گذاشته ایم. و محصولات قابلیت کپی کردن دارد ولی آخر آن موجب می شود بیشتر معروف شویم! و شما را بیشتر می شناسند!

برای مثال، در کلاسی یک دانشجو، استادی می رود و یک فایل را میان دانشجویانش پخش می کند. پخش شدن آن باعث می شود استفاده کنندگان شما را بیشتر بشناسند. البته کپی رایت کمتر اتفاق می افتد.

 

در نماشا و تماشا هم فعال هستید؟

بله در آن ها هم فعال هستیم و بارگذاری انجام می دهیم. نماشا به خوبی لینک را بالا می آورد و خیلی خوب است. البته آپارات از نظر سئو هم خیلی خوب است. یوتویب هم برای کسانی که خارج از ایران هستند، خوب است.

 

من به جمع بندی رسیده ام که یوتیوب در بلندمدت خوب است. مثلا ویدئویی را که می گذارید، اگر یکسال طول بکشد تا بالا بیاید، ولی اگر بالا آمد، بازدیدکننده بالایی خواهد داشت. بر اساس تجربه ای که دارم، آپارات هم عالی است و سرعت خوبی دارد. آپارات بعنوان بهترین سیستم داخلی جواب داده است.

دوستان! آقای مهندس یک محصولی را تولید می کند، این تصور اشتباه است که من فرضاً بهترین کتاب تاریخ را نوشته ام و روی سایت گذارده ام و همه می آیند تا آن را بخرند. نه! اینگونه نیست. من باید بیایم و برای اینکه محصول را بتوانم بفروشم، بازاریابی محتوا انجام دهم و با ابزارهای مختلف محتوایی، آن محصول را ارائه کنم. این تفاوت یک سایت فعال و یک سایت غیرفعال است.

نکته ای که در سایت شما برایم جالب بود، این است که مثلاً سیم کشی را توضیح می دهید، ولی توضیحتان خیلی کامل است.

بله. سعی ما بر این بود که مطالب مفهومی باشد. که استقبال خوبی هم از آن شد. سعی هم کردیم تا سوالاتی که کاربران دارند، را مطرح کنیم و آموزش دهیم.

 

بهترین محتوا، محتوایی است که کاربر از شما طلب کند. یعنی آن افرادی که می گویند، درباره چه بنویسم؟ پاسخ همین است. مطلبی که متقاضی دارد! و درباره آن سوال می شود. آن سوال را یادداشت کنید و روی آن کار کنید. اگر بتوانید به آن سوال پاسخ دهید، همان محتوای کاربردی و بهترین محتواست.

شغل دیگری دارید؟

نه. تابلوسازی را برادرم انجام می دهد. و تمرکز من روی وب سایت است. چون در این مسیر رشد کرده ام، بعنوان شغل اصلی آن را پذیرفته ام. ولی قبلاً چاشنی سرگرمی و… داشت.

 

برای تولید محتوا تقویم و برنامه زمانی دارید؟

در محتواهای اینستاگرامی تقویم داریم و معمولاً یک روز در میان این کار را انجام می دهیم. درباره سایت برنامه محتوایی در قالب محصول یا در قالب مقاله برای خودمان تعیین کرده ایم که در یک سال چه تعداد محتوا قرار است منتشر کنیم.

 

در حال حاضر چه تعداد محصول دارید؟

بیش از 40 عنوان محصول داریم و قیمت آنها از 10 هزار تومان تا 1 میلیون تومان است. در سایت، میزان فروش را بصورت شفاف گذارده ایم و تعداد دانشجویان هر محصول را اعلام کرده ایم.

در ماه حدود 50 محصول را به فروش می رسانیم. میانگین فروش را برای هر بسته را هم 500 هزار تومان در نظر بگیرید!

برای تبدیل دنبال کنندگان به مشتری، چه برنامه ای دارید؟

یکی از مهمترین اصولی که از روز اول برای خود گذاردیم، ایجاد و حفظ اعتماد مشتری است. و برای هر محصول گارانتی تعریف کرده ایم. بطوریکه اگر مشتری محصول را دریافت کرد، می تواند تا 10 روز بعد آن را مرجوع کند. اگر حتی یک درصد هم از محصول ناراضی باشد، بتواند آن را برگرداند. موارد زیادی هم داشتیم که محصول را خریده اند، مبلغ را برگردانده ایم، و سپس، محصول گرانتر را خریده اند! یعنی حس اعتماد به ما در ایشان ایجاد شده بود.

ما هم سی دی ها را بازگذاشته ایم، هم برای محصول گارانتی گذارده ایم . یعنی می تواند سی دی را کپی کند و بازگرداند ولی در یکسال 5 مورد هم اینطور مشتری نداریم.

مردم هم مانند ما هستند و حلال و حرام را رعایت می کنند.

 

ما هم محصولات را با گارانتی کیفیت ارائه می کنیم. اولین باری که گارانتی کیفیت می دادم، شب خوابم نمی برد! فکر می کردم محصول را کپی می کنند و…

اما دقیقاً وقتی به مشتری احترام می گذاری، احترام دریافت می کنی. این یک واقعیت است. ولی هستند کسانی که فایل را کپی می کنند و آن را باز می گردانند؛ ولی آن آورده و افزایش فروشی که دارد، اصلا با این چند نفر قابل مقایسه نیست.

بحث پشتیبانی هم خیلی مهم است. آن کسی که آموزشی را می بیند، قطعا به پشتیبانی چه از طریق تلفن یا واتس آپ نیاز دارد. و تا شش ماه پشتیبانی را برای خریدار فراهم می کنیم. خیلی از دوستان هم با ما دوست می شوند و باهم آشنا می شویم. و بعد از آن مدت هم اگر سوالی مطرح شد، پاسخ می دهیم. این شش ماه گارانتی قطعاً وجود دارد و موجب اعتمادسازی می شود.

 

اینماد دارید؟

بله آن را از سال 1396 تاکنون دریافت کرده ایم. کار پرداخت را هم به دو روش مستقیم و با واسط انجام داده ایم. شرکت های واسط نظیر زرین پال علیرغم اخذ کارمند محاسنی دارند و درگاه هوشمند دارند و در صورت بازگشت وجه، درگاه را تغییر می دهند. این کار باعث می شود، درگاه قطعی نداشته باشد.

موضوع تاخیر در پرداخت وجه را هم حل کرده اند و وجه ظرف 24 ساعت واریز می شود.

 

پرداخت های اینترنتی از سمت سایت به دو صورت انجام می شود. یکی اینکه مستقیماً به بانک متصل شوید، یا اینکه با شرکت های واسط کار می کنید، که تجربه های مختلفی از آن دارم. مثلاً زرین پال فیلتر شده بود. اما در حال حاضر کارهایی کرده اند و اعتبار خود را ارتقاء داده اند.

نکته مهم اینکه افرادی که سایت ندارند و می خواهند درگاه داشته باشند، می توانند از زرین پال استفاده کنند. در واقع زرین لینک در اختیار آنان قرار می گیرد. برای افرادی که صفحه اینستاگرام دارند، این موضوع قابل استفاده است.

مهندس! در این مرحله برای توسعه فعالیت ها، برنامه ای دارید؟

برنامه برگزاری کلاس های حضوری را داشتیم، امکانات و کلاس را هم فراهم کردیم ولی بخاطر شرایط کرونا فعلاً آن را متوقف کرده ایم.

کلاس آنلاین هم در برنامه داریم ولی تمرکز را بر روی محصولات گذارده ایم. اعتقاد دارم کار متمرکز نسبت به کار پراکنده، بازدهی بیشتری دارد.

برای سایت، حدود 7-6 ساعت در روز وقت می گذارم. و به نظرات پاسخ می دهم. مقاله می نویسم و ویدئو تولید می کنم و… مقاله را در شبکه های اجتماعی هم بازنشر می دهیم و تا اینکه سئو آن را بخواند، مقداری طول می کشد.

ممکن است بازنشر یک مقاله 3 روز طول بکشد. در شبکه های خارجی نظیر بلاگر و… هم فعالیت داریم.

 

از سایت های خارجی بازخورد خوب دریافت می کنید؟

در سایت های خارجی یوزر زیاد وجود ندارد ولی از حیث سیگنال مهم است.

مباحثی از جمله کیفیت مقاله و کیفیت سایت در سئو مهم است. دو سالی است که برای سئو نیروی مجزا داریم. یعنی مقاله ای را که من منتشر می کنم، و در اختیار همکارم قرار می دهم در کلیه شبکه های اجتماعی، بلاگ ها و… آن را بازنشر می دهد.

 

به غیر از هزینه نیروی انسانی و اجاره دفتر، چه هزینه دیگری دارید؟

هزینه خرید مواد اولیه محصولات و… بخاطر سن بالای برخی از مشتریان، سی دی محصولات ما هنوز پابرجاست.

 

دوستان! اگر بخواهید یک سایت فروشگاهی ورد پرس کامل راه بیندازند، بین 10-6 میلیون تومان هزینه دارد.

آقای مهندس! برای تبلیغات چه کاری انجام می دهید؟

در برنامه ما وجود داشت ولی در حال حاضر، کلیه برنامه ما، محتوایی است. و بر اساس جستجوی کلیدواژه های برقی، کاربر به سایت ما مراجعه می کند. بر اساس سئوی مناسب سایت، در واقع بجای تبلیغات عمل می کند.

رتبه سایت ما پس از چندین سال زحمت و درج حدود 150 مقاله، در سایت الکسا- ایران 4 هزار است.

 

مقاله های سایت شما، مقاله های کاربردی است. و نوشتن این تیپ از مقالات، خیلی سخت است.

 

چند نکته را بعنوان جمع بندی گفتگوی امشب عنوان کنم. آقای مهندس مانند خیلی های دیگر، ابتدا شغل دیگری داشت، در سایت سرمایه گذاری کرده بود و در شبکه های اجتماعی وقت گذاشت تا این کار را بعنوان شغل اصلی اش انتخاب کرد. در حال حاضر درآمد معقول دارد و چند نفر را مشغول کرده است.

بستر برای فعالیت در شبکه های اجتماعی عالی است، فعالیت خود را داشته باشید. حتماً نتیجه خواهید گرفت. آقای مهندس کار را با آموزش آغاز کرد، آزمون و خطا کرد و با مرور زمان و رشد، اوضاع بهتر شد.

 

آقای مهندس از گفتگو با شما استفاده کردم. در پایان برای همه شما آرزوی موفقیت دارم.


این مقاله هم برای شما جالب خواهد بود :

کسب و کار برقی در یوتیوب و نکاتی که باید بدانید (کلیک کنید)

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!