همه چیز درباره طراحی تاسیسات برقی

یکی از راه های ورود به بازار کار نظام مهندسی و کسب درآمد از پروانه نظام مهندسی برق طراحی تاسیسات برقیست ؛  حوزه ی طراحی تاسیسات برقی حوزه ی گسترده و جذاب محسوب میشود ، در ادامه آن را با جزییات کامل مورد بررسی قرار داده ایم 
طراحی تاسیسات برقی

تاریخ انتشار

27 آبان 1402

تعداد مشاهده

230 نفر

همه چیز درباره طراحی تاسیسات برقی

یکی از راه های ورود به بازار کار نظام مهندسی و کسب درآمد از پروانه نظام مهندسی برق طراحی تاسیسات برقیست ؛  حوزه ی طراحی تاسیسات برقی حوزهی گسترده و جذاب محسوب میشود ، در ادامه آن را با جزییات کامل مورد بررسی قرار داده ایم

طراحی تاسیسات برقی را از کجا باید شروع کرد؟

مهندس برق موفق و حرفه ای  کسی است که بتواند به نرم افزارهای طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان مسلط باشد و طبق جدیدترین استانداردها پروژه را به اتمام برساند .

طراحی  تاسیسات برقی ساختمان چیست

به زبان ساده بجای اینکه یک شی را با خط کش یا دست بکشید، با نرم افزارهای طراحی  همان را بصورت دقیق و سریع، با رایانه ترسیم می کنید.

دانش موردنیاز

مهندسان طراح برق باید برای تمام تصمیماتی که می گیرند دلیل علمی و توجیهات استاندارد طبق منابع مرجع داشته باشند.به عنوان مثال تعداد روشنایی هر مدار یا سایز  سیم های برق و…. باید با دلیل و طبق استانداردهای مشخص شده باشد.

مطالعه منبع

طراح تاسیسات برقی باید به منابع مقررات ملی ساختمان نظیر زمبحث13،مبحث 19،نشریه 110 و مبحث 15 تسلط داشته باشد.البته همه قسمت های منابع لازم نیست بخش هایی از هر منبع باید مورد مطالعه قرار گیرد. اصول طراحی نقشه های برقی ساختمان در مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان عنوان شده است. تدوین این مقررات در یک آیین نامه مشخص به تامین ایمنی ساکنین، ایمنی ساختمان، سلامت تاسیسات الکتریکی ساختمان و همچنین تجهیزات و محتویات داخل آنان، کمک شایانی نموده است. با رعایت این ضوابط و الزامات می توان شرایط مناسبی برای تامین روشنایی و برق رسانی به دستگاه های مختلف، فراهم نمود. مطابق این مقررات، تمام تجهیزات برقی مورد استفاده در طراحی و اجرا، می بایست حداقل مطابق یک استاندارد معتبر ساخته شده باشند.

یکی از منابع و روش های یادگیری  طراحی تاسیسات برقی، کتاب طراحی برق ساختمان است ،  شما با مطالعه این کتاب  علاوه بر طراحی با اتوکد، در محاسبات حرفه ای خواهید شد

 

 

 برای دریافت ویدئو آموزشی رایگان فرم زیر را پر کنید 

لطفا شماره را به انگلیسی وارد کنید

 

شناخت انواع نرم افزار

طراحی تاسیسات برقی با نرم افزار انجام می شود که رایج ترین و پر کاربردترین نرم افزار، اتوکد است ورژن 2017 برای طراحی پاسخگومی باشد نیاز به اتوکد پیچیده نداریم.نرم افزار بعدی دیالوکس هست این نرم افزار برای طراحی روشنایی هست و در نهایت نرم افزار رویت هست که طراحی را به صورت سه بعدی انجام می دهد.

اصول محاسبات طراحی تاسیسات برقی 

اکثر طراحان صرفا نقشه کش هستند طراح فردی است که هم به اصول نقشه کشی در فایل های اتوکد و هم  محاسبات مسلط باشد. متاسفانه بسیاری از طراحان محاسبات بلد نیستند.به صورت تجربی مثلا سایز کابل رو 10 تشخیص می دهد بعد از انجام محاسبات متوجه می شویم سایز 16 مورد نیاز پروژه است.در حال حاضر در اکثر استان ها ارائه دفترچه محاسبات الزامی است.تجهیزاتی مانند روشنایی کلیدها کابل ها و … باید محاسبه شود و با نقشه تحویل داده شود پس محاسبات بسیار مهم است که یاد بگیریم.

نرم افزارهای طراحی تاسیسات برقی 

در ادامه به معرفی نرم افزارهای طراحی برق ساختمان می پردازیم:

اتوکد

نرم افزار اتوکد یکی از قدرتمندترین و کاملترین نرم افزارهای ساخت کمپانی Autodesk در حیطه نقشه کشی برق ساختمان می باشد . با استفاده از این نرم افزار  قادر به طراحی  پلان های روشنایی ، پریز ، آنتن مرکزی، تلفن اعلام حریق ، تابلو توزیع ، رایزر دیاگرام، همبندی  و سیستم زمین خواهیم بود. برای آموزش اتوکد الکتریکال کلیک کنید

 

رویت

رویت مپ یک نرم افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) است که توسط Autodesk برای افرادی که که در زمینه مهندسی MEP مشغول هستند ساخته شده است MEP. مخفف Mechanical (مکانیک)، Electrical (برق)، و Plumbing (لوله کشی) است، که سه شاخه مهندسی هستند که در Revit MEP بر روی آن ها کار می شود.با استفاده از مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان به جای نقشه کشی با کمک کامپیوتر، Revit MEP قادر است با استفاده از اطلاعات پویا مدل های هوشمند ساختمان را مدیریت کند. این به سیستم های پیچیده ساختمان اجازه می دهد که به طور دقیق و در زمانی کوتاه تر طراحی و مستند شوند.

✅برای دریافت آموزش نرم افزار رویت بسته آموزش حرفه ای طراحی تاسیسات برقی با رویت (رویت الکتریکال) کلیک کنید

 

 

دیالوکس

یکی از مطرح ترین نرم افزار ها در زمینه محاسبات روشنایی و نورپردازی دیالوکس است. با وارد کردن اطلاعات معماری فضا همچون ابعاد اتاق، جنس، رنگ و بافت محیط و مشخص کردن کاربری فضا مانند فضا های اداری، تجاری و … می‌توان محاسبه روشنایی را با توجه به فاکتور های نوع چراغ، دمای رنگ چراغ، زاویه پخش نور و بر اساس چیدمان المان های معماری انجام داد. بسیاری از شرکت‌ های تولیدکننده محصولات روشنایی اطلاعات فنی چراغ‌ های خود را بر اساس منحنی پخش نور هر چراغ به صورت فایل‌ هایی که پلاگین نامیده می‌شود ارائه می‌دهند.

 همچنین این مقاله احتمالا برای شما جالب است :

مراحل طراحی تاسیسات الکتریکی

آموزش رایگان رویت

بازارکار

استخدام

با تسلط به طراحی می توانید به صورت تمام وقت کار کنید البته این روش در آمدی مخصوص افرادی است که در شهرهای بزرگ و مراکز استا ن ها زندگی می کنند. پرداختی آن معمولا به دو صورت است 1) حقو ق ثابت 2) درصدی از حق الزحمه طراحی دسته اول افرادی هستند که  در دفاتر فنی کار می کنند نقشه های مصوب که در واحد کنترل نقشه نظام مهندسی تایید می شوند  را ترسیم می کنند دسته دوم پیمانکارها هستند به طراحی  نقشه های اجرایی (ازبیلت) می پردازند اما بهترین راه ، ارسال رزومه به سایت های استخدامی مانند جابویژن و جابینجا است.

 

ارجاع از نظام مهندسی

با دریافت پروانه طراحی برق از طریق  نظام مهندسی پروژه ارجاع می شود اما  دریافتی آن ناچیز است. داشتن پروانه نظام مهندسی الزامی نیست طراحانی هستند که پروانه نظام مهندسی ندارند. اما داشتن پروانه دو مزیت مهم دارد :

1)تسلط بیشتر  و عمیق تر با مطالعه مباحثی مانند مبحث 13 و مبحث 19 و...

2)در صورت داشتن پروانه حتی پروانه نظارت، اعتبار بیشتری به کارتون داده می شود و با افراد بیشتری در ارتباط خواهید بود با مهندسین دیگر در ارتباط هستید. پس با داشتن پروانه هم طراح حرفه ای می شوید و هم امکان دریافت پروژه بیشتر خواهد بود.

فریلنسری

بهترین راه کسب درآمد ازطراحی تاسیسات برقی با اتوکد  فریلنسری است. روش کار به این صورت است که پروژه  از کارفرما دریافت می کنید که معروفترین سایت ها  پونیشا،انجام میدم و کارلنسر است بعد از طراحی نقشه های برق به کارفرما تحویل می دهید.دورکاری (پروژه ای) یا فریلنسری به افرادی که در شهرهای کوچک زندگی می کنند  شاغل هستند و خانم های خانه دار و دانشجویان توصیه می شود.

 

فضای مجازی

در آمدزایی از طریق فضای مجازی بی نظیر است با وقت گذاشتن در شبکه ها اجتماعی مانند اینستاگرام،لینکدین ،تلگرام، سایت و شبکه های ویدیویی با سایر مهندسین،کارفرمایان در  فضای مجازی ارتباط برقرار کنید.

شروع درآمدزایی

در ادامه نقشه راه برای رسیدن به درآمدهای عالی بیان شده است یادگیری گام اول  که  مربوط به یادگیری اصولی است شرط مهم  و لازم برای رسیدن به طراحی پروژه های بزرگ نظیر بیمارستان و مجتمع های تجاری است.

گام 1. یادگیری اصول

اولین مرحله برای رسیدن به درآمدهای رویایی، یادگیری اصولی است.در کلاس آنلاین  طراحی تاسیسات برقی با اتوکد به طور کامل موارد زیر تدریس می شود:

1)پلان ساختمان

2)آموزش اتوکد

3) سیم و کابل

4) همبندی

5) روشنایی

6)پریز برق

7) تلفن

8)آنتن تلویزیون

9)آیفون و زنگ اخبار

10)اعلام حریق

11)شبکه

12)تاسیسات مکانیکی

13) دیماند

14)تابلو برق

15) رایزر دیاگرام

 

گام 2. ایجاد ارتباط

برای افزایش درآمد ارتباط با مهندسین طراح برق و سایر رشته های ساختمانی،کارفرمایان  که طریقه آشنایی با آن ها در کلاس آنلاین  طراحی تاسیسات برقی با اتوکد به طور کامل بیان شده است   و فضای مجازی لازم است هر چقد تعداد بیشتری از کارفرمایان شماره همراه شما را داشته باشند تعداد پروژه های پیشنهادی به شما بیشتر می شود.همیشه یادت باشه ارتباط موثر حرف اول رو می زند.

 

 

گام 3. پروژه های کوچک

از کار آموزی شروع کنید در ابتدا دریافتی ندارید اما دو مزیت دارد 1) کسب تجربه 2) شناخته می شوید

بعد از کارآموزی از پروژه های کوچک شروع کنید.

گام 4. درآمد رویایی

بعد از  کارآموزی و پروژه های کوچک  بین کارفرما ها شناخته می شوید و به طراحی پروژه های بزرگ مانند بیمارستان، ساختمان های تجاری و مجتمع های مسکونی می پردازید.

طراحی تاسیسات برقی را از کجا باید شروع کرد؟

توصیه ی ما شروع مسیر آموزشی و ورود به بازارکار نظام مهندسی برق و کسب درآمد از طریق کلاس و بسته طراحشو است!

آموزش طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان

کلاس آنلاین طراحی تاسیسات برقی با اتوکد

بسته آموزش حرفه ای طراحی تاسیسات الکتریکی (طراح شو)

تعرفه‌های طراحی تاسیسات الکتریکی چگونه تعیین میشوند

مهندسان برق پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی، به عضویت این سازمان در می آیند، در مقابل خدماتی که به عنوان طراح یک پروژه ارائه می کنند، مبلغی را به عنوان حق الزحمه دریافت می نمایند. این مبلغ با عنوان تعرفه خدمات نظام مهندسی شناخته می شود و هر سال توسط سازمان نظام مهندسی کشور تعیین و به سازمان های نظام مهندسی استانی ابلاغ می شود. میزان این حق الزحمه طراحی تاسیسات برقی برای هر استان متفاوت است.و از آن به عنوان سنجش درآمد طراحی تاسیسات برقی استفاده میکنند

 

تعرفه انجام خدمات طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان

در ادامه میتوانید فرم تخمین قیمت طراحی را پر کنید کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!