دوربین تحت شبکه (IP) چیست؟

تاریخ انتشار

18 خرداد 1400

تعداد مشاهده

244 نفر

دوربین تحت شبکه (IP) چیست؟

به گزارش دپارتمان آزمون های تخصصی آکادمی مهندس کریمی، دوربین تحت شبکه (IP) چیست؟ تحت عنوان مقاله ای چاپ شده است

یکی از مباحث آزمون نظام مهندسی برق مبحث دوربین تحت شبکه است. در این مقاله به بررسی این نوع از دوربین‌ها می پردازیم.

دوربین تحت شبکه (IP Camera) به دوربینی گفته می‌شود، که به صورت معمول برای سامانه‌های حفاظتی و امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دوربین‌ها به منظور ارسال اطلاعات از پروتکل‌های شبکه استفاده می‌کنند. به صورت کلی وظیفه دوربین مدار بسته در شبکه تصویربرداری و تولید تصاویر دیجیتالی است.

در سالیان گذشته از سیستم‌های امنیتی تصویری به عنوان یک ابزار بسیار مهم در مورد ایجاد امنیت و نظارت استفاده می‌شده است.  این حوزه به دلیل سابقه طولانی که دارد، مسلما تغییرات و تحولات بسیاری رخ داده است. اطلاع داشتن از این تغییرات در مسیر نظارت و امنیت می‌تواند کمک بسیار بزرگی به مدیران یک سازمان که قصد پیاده سازی سیستم امنیتی تحت شبکه را دارند، باشد.

1- دوربین تحت شبکه چیست؟

دوربین تحت شبکه (IP Camera) به دوربینی گفته می‌شود، که به صورت معمول برای سامانه‌های حفاظتی و امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوربین تحت شبکه (IP) دقیقا برخلاف دوربین‌های مداربسته آنالوگ رفتار می‌کند. یعنی از پروتکل‌های شبکه به منظور ارسال اطلاعات استفاده می‌کند. در سال 1996 میلادی برای اولین بار دوربین‌ تحت شبکه توسط شرکت اکسیس معرفی گردید.

به عبارتی کلی می‌توان گفت دوربین مدار بسته شبکه نوعی کامپیوتر کوچک است، که پس از دریافت اطلاعات تصاویر از طریق حسگرها، آن اطلاعات را به اطلاعات دیجیتال (صفر و یک) تبدیل می‌کند و دقیقا همانند پروتکل‌های موجود، به شبکه ارسال می‌نماید.

در این سیستم‌ها هر چقدر قسمت‌های تبدیل‌کننده بیشتر باشد، باعث پیچیدگی بیشتر و در نتیجه افزایش قیمت آن می‌گردد.

شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های مداربسته پروتکل‌های مخصوص خود را دارند. می‌توان گفت سیستم عامل و نرم افزار هر شرکت مختص محصولات همان شرکت است و قابل استفاده برای برندهای دیگر نیست. این موضوع باعث شده است، تا کاربران در یک سیستم امنیتی مدار بسته یکپارچه از چند برند متفاوت استفاده نکنند.

شایان ذکر است، تنها راهی که توسط آن می‌توان از چند دوربین متفاوت در یک سیستم استفاده شود، تطابق آن‌ها با پروتکل Onvif است.

دوربین تحت شبکه

2- مزایای استفاده از دوربین‌ تحت شبکه

دوربین‌های تحت شبکه دارای یکسری نقاط قوت و مزایایی است، که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد. پس تا پایان این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

  • یکی از ویژگی‌ها و نقاط قوت این دوربین‌ها انعطاف‌پذیری بالای آنهاست.
  • امکان پردازش تصاویر دارند.
  • قابلیت تشخیص چهره، حد و مرز قانونی، شماره، دود و حرارت
  • از طریق این دوربین‌ها می‌توان دوربین‌های زوم و PTZ را با یک کابل شبکه کنترل نمود و این دوربینها قابیلبت چرخش نیز دارند.
  • کیفیت دوربین‌های مداربسته تحت شبکه از دوربین‌های آنالوگ بیشتر است.

3- اجزای تشکیل دهنده سیستم امنیتی تحت شبکه

سیستم امنیتی تحت شبکه تصویری یا دوربین مداربسته تحت شبکه از اجزایی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آنها پرداخته می‌شود.

1-3- دوربین مدار بسته 

دوربین مدار بسته شبکه به صورت کلی وظیفه تصویربرداری و تولید تصاویر دیجیتال را  بر عهده دارد. که این قسمت از سیستم امنیتی تحت شبکه جز قسمت‌های مهم و کاربردی به شمار می‌رود.

2-3- دستگاه ضبط ویدئویی تحت شبکه

این قسمت از سیستم در اصل سرور اصلی و مرکزی سامانه دوربین مدار بسته به شمار می‌رود. وظیفه این قسمت دریافت تصاویر، ضبط و نمایش آنها به کاربر است.

دوربین تحت شبکه

3-3- هارد دیسک

هارد دیسک در سیستم دوربین مدار بسته، داخل دستگاه NVR واقع شده است. وظیفه‌ی اصلی هارددیسک، ضبط تصاویر نیز است. میزان ضبط  NVR به مقدار ظرفیت هارد دیسک سیستم نیز بستگی دارد.

 4-3- منبع تغذیه 

در این سیستم‌ها، منبع تغذیه ، ولتاژ برق شهری را به 12 ولت تغییر می‌دهد و به دوربین‌ها برق می‌رساند.

5-3- کابل شبکه 

وظیفه انتقال اطلاعات بین دوربین‌ها و شبکه را برعهده دارد.

6-3- سوییچ شبکه

برای سیستم‌هایی که بیشتر از دو دوربین طراحی شده‌اند، وجود سوییچ الزامی است. به عبارتی می‌توان گفت، سوییچ شبکه در اصل وظیفه‌ی انشعاب را در سیستم بر عهده دارد.

7-3- کابل برق 

انتقال برق از منبع تغذیه تا دوربین تحت شبکه را کابل برق موجود در سیستم انجام می‌دهد. تنها زمانی که دوربین‌ها به صورت POE تغذیه شوند، نیازی به کابل برق برای سیستم نیست. قابل ذکر است، که کابل شبکه موجود نیز وظیفه‌ی انتقال برق را نیز بر عهده دارد.

8-3- اتصالات شبکه 

به تمامی ملزوماتی که جهت اتصال کابل‌ها به تجهیزات داخل سیستم مانند سوکت شبکه استفاده می‌شود، اتصالات شبکه گفته می‌شود.

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!