استخدام مهندس برق

استخدام مهندس برق

تاریخ انتشار

25 آذر 1402

تعداد مشاهده

357 نفر

استخدام مهندس برق

آکادمی کسب و کار برقی مهندس محمد کریمی، مرجع آموزش های مهندسی برق با تمام مجوزهای لازم از ارگان های مربوطه، برای تکمیل کادر پرسنل خود نیاز به مهندس برق دارای توانایی تدریس در حوزه تاسیسات برقی با شرایط زیر را دارد. این آکادمی دارای تمامی مجوزهای لازم (انتشارات، نشر دیجیتال، کسب و کار و …) است، برای مشاهده مجوزهای آکادمی مهندس کریمی، کلیک کنید.
این مجموعه بزرگ علمی، در راستای تکمیل محصولات آموزشی خود و سپس ورود به بازار کار اجرای تاسیسات برقی ساختمان، نیاز به جذب مهندسین فعال در این حوزه دارد، برای مشاهده نمونه محصولات تولید شده در این آکادمی به فروشگاه آکادمی کریمی (کلیک کنید) مراجعه نمایید.

 

استخدام برقکار ساختمان

 

استخدام متخصص هوشمندسازی ساختمان

 

استخدام طراح روشنایی

 

استخدام متخصص دیالوکس

 

استخدام متخصص اعلام حریق

 

استخدام متخصص اعلام حریق

 

استخدام دوربین مدار بسته

 

استخدام متخصص آنتن مرکزی

 

استخدام نصاب آسانسور

 

استخدام متخصص UPS

 

 

از چند سال قبل، آزمون های استخدامی حالت متمرکز پیدا کرده و در بین این آزمون ها، سه آزمون بیشترین جذب را برای مهندسین برق دارند:

1-1) آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی

آزمون جامعی برای جذب نیروهای از رشته های مختلف برای ادارات، وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی بوده که توسط سازمان سنجش برگزار می شود. تقریبا در تمامی آزمون های این استخدامی امکان استخدام مهندس برق، بویژه در وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو، وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس http://www.sanjesh.org/group.aspx?gid=14 مراجعه شود.

1-2) آزمون استخدامی بخش خصوصی

این آزمون از سال 94 برگزار شده و هدف آن برگزاری یک آزمون واحد برای جذب نیرو برای شرکت های خصوصی فعال در مزینه های تجاری، صنعتی و فناوری اطلاعات بوده و در دارای تنوع استخدامی بسیار زیادی است. آخرین دوره این آزمون، در 264 عنوان شغلی بر اساس تقاضای 2400 شرکت صنعتی، تجاری و فناور به صورت سراسری توسط فن‌آورد برگزار می‌گردد. با توجه به اینکه شرکت های خصوصی به داشتن دانش فنی اهمیت بسیار زیادی می دهند، داشتن اطلاعات فنی و کاربردی در موفقیت در این آزمون بسیار مهم است. آدرس سایت این آزمون inre.ir است.

1-3) مرکز آزمون های استخدامی دانشگاه عباسپور

دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور، اصلی ترین محل برای آموزش های تخصصی و برگزاری آزمون های گرایش های مهندسی برق بوده که در آن شرکت و سازمان هایی که به دنبال برگزاری آزمون های بسیار حرفه ای و بسیار تخصصی هستند، به جذب نیرو می پردازند، به عنوان مثال آزمون های استخدامی شرکت مپنا (مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران) از طریق این آزمون برگزار می شود. اطلاعات کامل در مورد این آزمون های استخدام مهندس برق را در لینک http://stc.sbu.ac.ir/exam/main.aspx می توانید مشاهده کنید.



منابع آزمون های استخدام مهندس برق متنوع بوده اما به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

2-1) منابع عمومی

رایج ترین منابع عمومی در آزمون های مختلف عبارتند از: اطلاعات عمومی، فن آوری اطلاعات (ICDL)، ریاضی عمومی، زبان انگلیسی. از بین این منابع، ریاضی عمومی اهمیت بسیار زیادی دارد.

2-2) منابع اختصاصی

منابع اختصاصی نیز برای آزمون های مختلف متفاوت بوده اما می توان به طور کلی به منابع زیر اشاره کرد:

الف) قدرت: مدارهای الکتریکی (1 و 2)، ماشین های الکتریکی (AC و DC)، بررسی سیستم های قدرت 1 (تحلیل سیستم های الکتریکی 1)، تکنولوژی کارگاه (مدار فرمان، سیم پیچی، تاسیسات الکتریکی)، تولید نیروگاه

ب) الکترونیک: مدارهای الکتریکی (1 و 2)، الکترونیک (1 و 2)، الکترونیک صنعتی، مدارهای منطقی و میکروکنترلرها، سیستم های کنترل خطی، تکنولوژی کارگاه (مدارهای الکتریکی، الکترونیکی و مخابراتی)

ج) مخابرات: مدارهای الکتریکی (1 و 2)، مخابرات (1 و 2)، سیگنال ها و سیستم ها، الکترومغناطیس

 

برای موفقیت در آزمون های استخدامی و به ویژه مصاحبه های شغلی، اجبار و حتما باید اطلاعات فنی و عملی از شغل موردنظر داشته باشید، اکیدا توصیه می شود که در زمینه هایی که می خواهید استخدام شوید، مخصوصا برای شرکت ها کارخانجات خصوصی، مطالعه و اطلاعات داشته باشید. استفاده از کتاب های هنرستان، بسیار کارساز است.

برای موفقیت در آزمون استخدام مهندس برق، باید و باید چند اصل مهم و کلیدی را رعایت کنید، این اصول در اینجا تشریح شده است:

4-1) مطالعه مداوم

فردی که خواهان استخدام از طریق آزمون استخدامی است، باید همیشه آماده باشد؛ یکی از اصلی ترین دلایل عدم قبولی خیلی از داوطلبان این است که شروع برای مطالعه را منوط به ثبت نام در آزمون می کنند که اشتباه بزرگی است. واقعیت این است که فاصله زمانی بین ثبت نام تا برگزاری آزمون چندان قابل توجه نبوده و نمی توان در این زمان کم نتیجه زیادی گرفت.

4-2) مطالعه هدفمند

حتما سوالات سال های مشابه و سال های قبل آزمونی که می خواهید در شرکت کنید را بررسی کنید و براساس سرفصل ها مهم مطالعه انجام دهید؛ مثلا «ماشین الکتریکی» برای استخدام در پست برق، فصل «ترانسفورماتور سه فاز» و برای آزمون استخدام در نیروگاه، فصل «ژنراتور سنکرون» مهمتر است.

4-3) منابع عمومی

یکی از اشتباهات داوطلبان آزمون استخدام مهندس برق، عدم توجه لازم به سوالات عمومی است، موارد بسیار زیادی وجود دارد که داوطلبان آزمون های استخدام مهندس برق با وجود اینکه تسلط خوبی به منابع تخصصی داشته و درصدهای قابل توجهی زده است اما بدلیل نمره پایین در سوالات عمومی، که به مراتب از سوالات تخصصی آسانتر هستند، از قبولی باز مانده است.

4-4) پشتکار و صبر

برای موفقیت نهایی در آزمون های استخدام مهندسی برق، باید صبور بود و از تلاش ناامید نشد؛ بسیاری از مهندسان برق، صرفا بدلیل عدم قبولی در یک یا دو آزمون از ادامه راه ناامید شده یا با تصور اینکه پارتی بازی و رابطه هست، خودشان را توجیه می کنند. داوطلب باید بداند که خود را برای آزمونی آماده می کند که سرنوشت او را تغییر می دهد پس تلاشش باید بسیار بیشتر از تمام آزمون های زندگی اش باشد.

 

خوشبختانه مهندسی برق جز رشته های جذاب و پراستخدام محسوب می شود که ارگان های زیادی به دنبال استخدام مهندس برق هستند، اما برخی ارگان و وزات خانه ها استخدامی بیشتری دارند. در اینجا ارگان هایی که بیشترین استخدام در بین مهندسین برق دارند معرفی می شود؛

5-1) وزارت آزمون و پرورش

با توجه به نیاز و سیاست توسعه انسانی این وزارتخانه، تقریبا هر سال تعداد قابل توجهی از دانش آموزختگان برق در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی و دکترا در تمامی گرایش ها استخدام می کند. افراد استخدام شده در دو شغل اصلی هنرآموز و استادکار در آموزش و پرورش مشغول به فعالیت می شوند؛ کم بودن ساعت کاری و استخدام در کل کشور و حتی در شهرهای کوچک از مزایای استخدام در آموزش و پرورش است.

5-2) وزات نیرو

بیشترین حجم استخدام مهندسین برق در وزارت نیرو انجام می شود، بخش برق این وزارت خانه سه قسمت اصلی تولید (نیروگاه)، انتقال (دکل و خطوط) و توزیع (همان اداره برق شهرها) را داراست البته شرکت های تابعی زیادی، از جمله  سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق (ساتبا)، شركت ايران ترانسفو و … دارد که مهندسین برق در شرکت ها نیز مشغول می شوند. با توجه به ساختار این وزارت خانه و شاخه های بسیار متنوع شغلی، برای رشد و پیشرفت شغلی مهندسین برق بسیار موثر است.

5-3) وزارت نفت

ثروتمندین وزازت خانه ایران حتما مشاغل مهمی را برای مهندسی برق دارد، استخدام مهندس برق در بخش های مختلف حفاظتی، نیروگاهی و ایمنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، دکل های نفتی و … انجام می شود. معمولا محل فعالیت بسیاری از این مهندسین به صورت میدانی و در نواحی جنوبی کشور است. درآمد نسبتا بالا از اصلی ترین دلایل علاقمندی مهندسین برق به فعالیت در این وزارت خانه است.

5-4) بانک و بیمارستان

معمولا بانک ها، موسسات مالی، بیمارستان ها و مراکز درمانی استخدام مهندس برق را بیشتر برای تاسیسات برق ساختمان (تابلو برق ساختمان، در اتوماتیک، آسانسور، پله برقی و …) و سیستم های امنیتی و حفاظتی (اعلام حریق، دوربین مدار بسته، آنتن مرکزی، سیستم صوتی (پیجینگ)، دزدگیر و …) و نگهداری و تعمیرات از دستگاه ها و تجهیزات برقی استخدام می کنند.

 

 

محاسبات طراحی
کلاس افلاین کارشناس رسمی تاسیسات کارخانجات

سایر مقالات

دیدگاه های شما

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!