آزمون نظام مهندسی برق چیست؟

ۀزمون نظام مهندسی برق چیست

تاریخ انتشار

16 دی 1399

تعداد مشاهده

326 نفر

آزمون نظام مهندسی برق چیست؟

آزمون نظام مهندسی برق چیست؟ تحت  این  عنوان مقاله ای برای کاربران چاپ شده است

سوال بسیاری از مهندسین برق دقیقا این است که «آزمون نظام مهندسی برق چیست» و در این ویدیو، به صورت کامل اطلاعات اولیه و کاربردی در مورد آزمون با محورهای مزیت و صلاحیت ها آزمون نظام مهندسی برق، شرایط شرکت در این آزمون، منابع و نحوه قبولی، تاریخ های مهم که هر داوطلب باید بداند و در نهایت شرایط بعد از قبولی و گرفتن پروانه نظام مهندسی.

آزمون نظام مهندسی برق چیست؟

اصطلاح دقیق این آزمون، «آزمون ورود به حرفه مهندسی» بوده که به عنوان «آزمون نظام مهندسی» رایج بوده و شناخته می شود. این آزمون برای اولین بار در آذر ماه سال 1373 برگزار شده و به صورت مداوم تا امروز برگزار می شود. برای شرکت در آزمون، نیاز به داشتن مدرک مهندسی (کارشناسی)، از یکی از هفت رشته عمران، معماری، برق، مکانیک، ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری است.

برای دریافت بسته رایگان آزمون نظام مهندسی برق، اطلاعات خود را وارد کنید

لطفا شماره را به انگلیسی وارد کنید

هدف نهایی آزمون نظام مهندسی برق

هدف نهایی این آزمون، سنجش دانش فنی و کاربردی مهندسان برای اخذ «پروانه نظام مهندسی» برای فعالیت در بخش های مختلف صنعت ساختمان است. آزمون نظام مهندسی توسط «دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان» وزارت راه و شهرسازی برگزار شده و پروانه نظام مهندسی ساختمان نیز توسط «اداره کل راه و شهرسازی» هر استان صادر می شود. عضویت در سازمان نظام مهندسی، نیاز به قبولی در آزمون ندارد اما اخذ پروانه، منوط به قبولی در آزمون است.

مهندسین برق با داشتن این پروانه می توانند پروژه های طراحی و نظارت تاسیسات برقی ساختمان ها را تحویل گرفته و از این طریق درآمدزایی کنند. این آزمون به صورت جزوه باز برگزار می شود و داوطلبان مجاز به استفاده هر نوع کتاب و جزوه و ماشین حساب هستند. سوالات برای کل کشور و برای تمامی مدارک تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) یکسان است، بعد از قبولی هم نمره قبولی و مدرک تحصیلی هیچ تاثیری ندارد.

این آزمون دارای مزایای فوق العاده ای از جمله بدون نیاز به سابقه کار (مرتبط یا بیمه ای)، بدون نیاز به مصاحبه یا گزینش، آزمون غیر رقابتی و … بوده که در هیچ آزمون استخدامی و یا مشابه دیگری نیست.

این آزمون در هفت رشته اصلی برگزار می شود:

  • عمران؛ در سه صلاحیت: محاسبات، نظارت و اجرا
  • معماری؛ در سه صلاحیت: طراحی، نظارت و اجرا
  • تاسیسات برقی؛ در دو صلاحیت: طراحی و نظارت
  • تاسیسات مکانیکی؛ در دو صلاحیت: طراحی و نظارت
  • ترافیک
  • شهرسازی
  • نقشه برداری

برای هر صلاحیت آزمون مجزا برگزار شده و طبیعتا باید به صورت مجزا ثبت نام انجام شود. هیچکدام از صلاحیت ها پیش نیاز دیگری نیستند و در صورتی که مدرک تحصیلی اجازه دهد، می توان در همه صلاحیت های یک رشته به صورت همزمان شرکت کرد

 

 

نحوه قبولی رایگان

برای قبولی در آزمون نظام مهندسی برق، گام های زیر به ترتیب انجام دهید و توجه داشته باشید که تمامی محصولات معرفی شده کاملا رایگان می باشند:

گام اول. اطلاع از فضای آزمون: حتما توصیه می شود که ابتدا اطلاعات جامعی در مورد آزمون نظام مهندسی برق، از آمادگی برای آزمون تا درآمدزایی از پروانه نظام مهندسی برق، کسب کنید که همه این اطلاعات در «کتاب سبز نظام مهندسی برق» (کلیک کنید) به صورت ساختاریافته و هدفمند جمع آوری شده است.

گام دوم. آموزش مطالب: در گام دوم، باید مهمترین و اصلی ترین مفاهیم آزمون تفهیم شود که این مهم با استفاده رایگان از «بسته رایگان آزمون نظام مهندسی برق» (کلیک کنید) که شامل کتاب تمام رنگی، فیلم آموزشی و رفع اشکال تلگرامی است.

گام سوم. تست زنی: گام نهایی تست زنی است که باید سوالات سال اخیر با دقت حل شود تا داوطلب به صورت کامل به نحوه طرح سوالات و چگونگی پاسخ دهی به این سوالات با دانلود رایگان «پاسخ تشریحی سوالات نظام مهندسی برق» (کلیک کنید) مسلط شوند.

 

توجه)

کلیه مطالب این مقاله از «کتاب سبز نظام مهندسی برق» تالیف «مهندس محمد کریمی» از «انتشارات خانه کتاب مهندسین» بوده و هر گونه استفاده از آن صرفا با اجازه کتبی از این انتشارات مجاز است.

آموزشی رایگان کارشناس رسمی
پاسخ تشریحی نظام مهندسی مکانیک

سایر مقالات

دیدگاه های شما

7 پاسخ

    1. مهندس عزیزم سلام بله میتونید شرکت کنید
      برای اطلاعات و مشاوره رایگان با مشاوران ما کافیه با تلفن 90006020 (بدون پیش شماره از سراسر کشور) تماس بگیرید

  1. سلام ممنون ار توضیحات خوبتون.
    سوالی داشتم ازتون
    بین مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از نظر درآمد، گرفتن کار و … تفاوتی وجود داره در نظام مهندسی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت صدها آموزش رایگان در اپلیکیشن آکادمی مهندس کریمی دریافت اپلیکیشن
error: Content is protected !!